Nu hittar jag ingen länk, men jag tror att många av er känner till det ändå. En dansk tidning publicerade tecknade bilder på profeten Muhammed, vilket islam/muslimer minst sagt inte uppskattar. Många personer, organisationer liknande (kanske tom nationer? jag minns inte riktigt) vände sig emot publiceringen och vill bojkotta Danmark. Nyligen publicerade även en norsk tidning bilderna. Jag tror som sagt att ni känner till detta, men om nån hittar en länk hade det ju varit praktiskt
Min fråga är vad ni tycker om detta? Vad går först (i detta fallet)? Yttrandefrihet eller religion? Ska en tidning få eller inte få publicera bilder på Muhammed (eller liknande kontroversiella bilder) eller inte?
Jan-13-2006 21:17
Jeremy H
Ja hallå?
Registered: Jan 2003
Här kan bilderna ses Antar att original-artiklarna är nere från jyllands-postens hemsida?
Jan-13-2006 21:28
Joe Nas
Senior tranceaddict
Registered: Jun 2005
bara så jävla patetiskt av muslimerna, de vill väl bara ha en ursäkt för att bomba nåt...hur jävla mycke satirbilder finns det inte på Jesus ? kristna bryr sig väl inte för mycket om det, iallafall inte jag
Jan-13-2006 21:51
Gate 42
Discover Dark
Registered: May 2001
Bilderna är ju skämtsamma, skulle säga karikatyriska. Vilket i min mening är helt ok. Visst, jag förstår inte det roliga i alla bilder. Men att skoja om fördomar har ju alltid funkat.
Muhammed är ju inte själv liksom. Alla kända profeter/religionsprofiler så som Jesus och messias (som judarna fortfarande väntar på) skojas det ju friskt med i tid och otid utan att det blir några större rabalder.
Självklart förstår jag att detta väcker ilska hos vissa människor. Men det är också lite det som är grejen med en karikaryr / satir teckning.
Originally posted by ArcticBeach
bara så jävla patetiskt av muslimerna, de vill väl bara ha en ursäkt för att bomba nåt...
Mogen inställning........ alla muslimer är terrorister?
I Koranen framgår det att Allah inte gillar att han eller muhammed (och även andra människor och djur?) avbildas.. Nåt sånt "förbud" finns det inte i Kristendomen vad jag vet. Detta är lite olika i olika islamiska grenar också vad jag förstått.. Rätt mig gärna om jag har fel RebeL9 kanske kan ge mer klarhet?
Last edited by Jeremy H on Jan-13-2006 at 22:55
Jan-13-2006 22:49
P4z!
see you in another life
Registered: Jun 2001
quote:
Originally posted by Jeremy H
I Koranen framgår det att Allah inte gillar att han eller muhammed (och även andra människor och djur?) avbildas.. Nåt sånt "förbud" finns det inte i Kristendomen vad jag vet.
Tror nog det första och andra budordet i bibeln går att applicera på det:
quote:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden.
quote:
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
Jan-13-2006 23:40
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
quote:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig
Så i bibeln uttrycker alltså Gud själv att det finns andra gudar men man ska ge faen i att gilla dem. En aning despotiskt eller?
Det är så pinsamt med dessa religösa människor, oavsett idelogi, jävligt modernt på det upplysta 2000-talet. Vakna upp och känn maktförtryckets bojor era jävla tokar!
Jan-14-2006 00:10
Jeremy H
Ja hallå?
Registered: Jan 2003
quote:
Originally posted by P4z!
Tror nog det första och andra budordet i bibeln går att applicera på det:
Mnja, sant Men kristna har iaf som tradition avbildat tex Jesus i alla tider
Jan-14-2006 00:11
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
Personligen har jag ingen whatsofuckingever emot Islam, men dom som klagar på den Danska regeringen att göra något mot detta (tom turkiet och bosniens regeringar har gjort det), har ingen respekt whatsoever för vårat samhälle och borde i min mening kritiseras så jävla hårt det bara går.
Yttrandefriheten är troligtvist den viktigaste rättigheten vi har, och den ska försvaras till varje pris!
(Dvs om Muslimer inte kan stå ut med detta, ska dom heller inte leva i ett fritt samhälle som Sverige, eller Danmark)
Jan-14-2006 00:35
Vizay
immiNspired
Registered: Dec 2001
först och främst, att gå ut och terroriststämpla muslimerna för det här tycker jag är otroligt opåläst och bara larvigt/dumt. Det visar dock vad yttrandefrihet faktiskt kan ställa till med. Det är media som har utnyttjat sin yttrandefrihet och framställt majoriteten av alla muslimer och/eller araber som potentiella självmordsbombare. Tänker man efter lite inser man att så inte är fallet.
Ang. just själva fallet så tycker jag nog trots allt att dom överreagerar. Danmark och Norge är inga länder där islam är den ledande religionen utan det är kristendomen. Religion kan uppenbarligen vara viktigt för folk och det ska väl respekteras men så länge den respekten inte är ömsesidig så är det egentligen skit samma.
Vad är det som säger att ett land som Danmark måste följa Islams lagar och budord när dom trots allt är Kristna?
batteries not included.
- dave
Jan-14-2006 11:40
St_Andrew
I <3 NYC
quote:
Originally posted by Jeremy H
I Koranen framgår det att Allah inte gillar att han eller muhammed (och även andra människor och djur?) avbildas.. Nåt sånt "förbud" finns det inte i Kristendomen vad jag vet. Detta är lite olika i olika islamiska grenar också vad jag förstått.. Rätt mig gärna om jag har fel RebeL9 kanske kan ge mer klarhet?
Såvitt jag vet så står det inget om att man inte får göra avbilder av Mohammed i Koranen... Anledningen till att det ens finns ett förbud var att efter att Mohammed dog, så ville dom religösa ledarna på den tiden inte upprepa samma misstag som kristendommen gjort, dvs att Jesus sågs som en gud mer än en profet, och dom ville altså inte att folk skulle börja dyrka Mohammed istället för Allah.
Så det finns altså inget förbud mot att avbilda Mohammed i Koranen (Så förklarade en (påläst) Muslim för mig iaf...)
Jan-14-2006 12:46
St_Andrew
I <3 NYC
quote:
Originally posted by Vizay
först och främst, att gå ut och terroriststämpla muslimerna för det här tycker jag är otroligt opåläst och bara larvigt/dumt. Det visar dock vad yttrandefrihet faktiskt kan ställa till med. Det är media som har utnyttjat sin yttrandefrihet och framställt majoriteten av alla muslimer och/eller araber som potentiella självmordsbombare. Tänker man efter lite inser man att så inte är fallet.
Ang. just själva fallet så tycker jag nog trots allt att dom överreagerar. Danmark och Norge är inga länder där islam är den ledande religionen utan det är kristendomen. Religion kan uppenbarligen vara viktigt för folk och det ska väl respekteras men så länge den respekten inte är ömsesidig så är det egentligen skit samma.
Vad är det som säger att ett land som Danmark måste följa Islams lagar och budord när dom trots allt är Kristna?
Asså håller fullständigt med dig om att bilderna var väldigt provocerande och så, men dom uppfyller ändå någon sorts funktion (dom gjordes ju i samband med att folk i dagens politiskt korrekta klimat var så väldigt rädda att kritisera Islam, och dom publicerades tillsammans med en artikel om yttrandefrihet). Hursomhelst, för att citera Voltaire, "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
I min mening har dom all rätt att protestera, men det är hur dom gör det som är problemet. Dels alla våldshot, dels att dom vill att Danmarks regering ska göra något (vilket är totalt vansinne enligt mig).