Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > DJs svara lite på mina frågor tack
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
Hello! DJs svara lite på mina frågor tack

Har vi några DJs hära? Som typ spelar och så?
Som dom flesta vet så samlar jag just nu för att kunna skaffa egen utrustning...

Vad jag undrar nu är vad som krävs av en för att kunna spela som DJ.....Vem som hellst förstår väl att det handlar om att mixa låtar på ett snyggt sätt....Men jag menar....jag har hört att konsten inte ligger i att mixa låtar...utan att göra det på ett orginelt sätt....
Jag har också hört att om man lyckas få 2 låtar att gå i takt 10 sekunder så är det bra.....och sen har jag också läst att dom måste gå ihop 30 sekunder för att det ska räknas som en mix.....
På hur många olika sätt kan man mixa en grej? Ska man satsa på att få in en så pass bra känsla så att man kan få låtarna att gå ihop typ en och en halv minut och göra feta mixen som typ Tiesto eller nån...?


___________________

Old Post Mar-17-2002 18:51 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ExOn
Still around



Registered: Jan 2002
Location:

Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det


___________________

One of the few ones left

Old Post Mar-17-2002 19:50  Sweden
Click Here to See the Profile for ExOn Click here to Send ExOn a Private Message Add ExOn to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by Dj_ExOn
Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det


Ahh ok....själv ska jag ha vinyl Får mera kontakt med skivan och så....Men funkar juh med båda


___________________

Old Post Mar-17-2002 21:33 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Beamish
Supreme tranceaddict



Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL

finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil

Old Post Mar-18-2002 15:47  Sweden
Click Here to See the Profile for Beamish Click here to Send Beamish a Private Message Add Beamish to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ExOn
Still around



Registered: Jan 2002
Location:

quote:
Originally posted by Beamish
finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil


Sant!


___________________

One of the few ones left

Old Post Mar-18-2002 16:27  Sweden
Click Here to See the Profile for ExOn Click here to Send ExOn a Private Message Add ExOn to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by Dj_ExOn


Sant!


nåja,... vissa "regler" finns väl, tex att inte göra som DJ Jean gjorde med PPK


___________________
man with no sig

Old Post Mar-18-2002 16:34 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ExOn
Still around



Registered: Jan 2002
Location:

Vad gjorde han?


___________________

One of the few ones left

Old Post Mar-18-2002 16:37  Sweden
Click Here to See the Profile for ExOn Click here to Send ExOn a Private Message Add ExOn to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Beamish
Supreme tranceaddict



Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL

han scratchade sönder hela låten. Men jag tycker fortfarande att det inte finns regler. Utan man skall anpassa sig efter golvet...
det gjorde INTE DJ Jean

Old Post Mar-18-2002 17:25  Sweden
Click Here to See the Profile for Beamish Click here to Send Beamish a Private Message Add Beamish to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
nils
château flight



Registered: Sep 2001
Location: örebro

Vinyl är bäst och roligast! Men också dyrast. (Med skivor och nålar då menat.) Du har väl testat att spinna på vinyl Mind?

DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!

edit: AH! Blev precis klar med yttligare en skivbeställning! Bara att vänta!

Last edited by nils on Mar-18-2002 at 20:40

Old Post Mar-18-2002 20:34  Sweden
Click Here to See the Profile for nils Click here to Send nils a Private Message Visit nils's homepage! Add nils to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

Men om det inte finns några regler.....hur många olika sätt kan man göra det på då? Kan inte tänka mig så mycket som funkar utom att mixa ihop det bara... Sen finns det väl olika sätt att göra det på men det är juh inte sååå märkbart....eller?


___________________

Old Post Mar-19-2002 06:09 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
nils
château flight



Registered: Sep 2001
Location: örebro

Jorå! Bara kreativiteten är hög så! En klassiker är att när man mixat ihop två låtar, så gör man en snabb dragning på skivan som spelat först, samtidigt som man trycker på play (stannar skivspelaren) så att skivan fortsätter ett par varv bakåt. Låter grovt! Sedan är det bara att dra ner volymen på skivspelaren eller switcha med crossen. Detta trick/knep borde användas i slutet takten där den nya skivans basgång ska gå igång nästa takt. Ett exempel är på Johan Gielens set @ TE 2002 just när han droppar Nu Nrg - Dreamland. Innan den rikrigt kommer igång, så gör Gielen som ovanstående. Lyssna! (Näst sista låten)

En DJ:s jobb/mål/dröm(?) är att få dansgolvet så fyllt som möjligt och så busy som jobbigt. VIsst, väljer man rätt låtar så kan det funka bra, men även bättre ifall man tar till vissa knep.

T.ex. att använda 3 (eller fler) TT's/CDJ's. Det visar hur skicklig en är, hur snabbt man beatmatchar. Dessutom låter det som himlen.

Det finns svin mycke andra saker aman kan göra också. Behövs kreativitet, mod (måste våga att testa o exprimentera) och skicklighet.

Old Post Mar-19-2002 07:28  Sweden
Click Here to See the Profile for nils Click here to Send nils a Private Message Visit nils's homepage! Add nils to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Beamish
Supreme tranceaddict



Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL

quote:
Originally posted by Trancefella

DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!



Word Up!

Kunde inte sagt det bättre själv

Old Post Mar-19-2002 08:54  Sweden
Click Here to See the Profile for Beamish Click here to Send Beamish a Private Message Add Beamish to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > DJs svara lite på mina frågor tack
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackMinimal Trance Possibly by CJ Bolland [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Mo & Marc De Clarq - Confused State Of Mind [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 04:43.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!