Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
DJs svara lite på mina frågor tack
Har vi några DJs hära? Som typ spelar och så?
Som dom flesta vet så samlar jag just nu för att kunna skaffa egen utrustning...
Vad jag undrar nu är vad som krävs av en för att kunna spela som DJ.....Vem som hellst förstår väl att det handlar om att mixa låtar på ett snyggt sätt....Men jag menar....jag har hört att konsten inte ligger i att mixa låtar...utan att göra det på ett orginelt sätt....
Jag har också hört att om man lyckas få 2 låtar att gå i takt 10 sekunder så är det bra.....och sen har jag också läst att dom måste gå ihop 30 sekunder för att det ska räknas som en mix.....
På hur många olika sätt kan man mixa en grej? Ska man satsa på att få in en så pass bra känsla så att man kan få låtarna att gå ihop typ en och en halv minut och göra feta mixen som typ Tiesto eller nån...?
___________________
Mar-17-2002 18:51
ExOn
Still around
Registered: Jan 2002
Location:
Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det
___________________
One of the few ones left
Mar-17-2002 19:50
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
quote:
Originally posted by Dj_ExOn Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det
Ahh ok....själv ska jag ha vinyl Får mera kontakt med skivan och så....Men funkar juh med båda
___________________
Mar-17-2002 21:33
Beamish
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL
finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil
Mar-18-2002 15:47
ExOn
Still around
Registered: Jan 2002
Location:
quote:
Originally posted by Beamish finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil
Sant!
___________________
One of the few ones left
Mar-18-2002 16:27
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
quote:
Originally posted by Dj_ExOn
Sant!
nåja,... vissa "regler" finns väl, tex att inte göra som DJ Jean gjorde med PPK
___________________
man with no sig
Mar-18-2002 16:34
ExOn
Still around
Registered: Jan 2002
Location:
Vad gjorde han?
___________________
One of the few ones left
Mar-18-2002 16:37
Beamish
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL
han scratchade sönder hela låten. Men jag tycker fortfarande att det inte finns regler. Utan man skall anpassa sig efter golvet...
det gjorde INTE DJ Jean
Mar-18-2002 17:25
nils
château flight
Registered: Sep 2001
Location: örebro
Vinyl är bäst och roligast! Men också dyrast. (Med skivor och nålar då menat.) Du har väl testat att spinna på vinyl Mind?
DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!
edit: AH! Blev precis klar med yttligare en skivbeställning! Bara att vänta!
Last edited by nils on Mar-18-2002 at 20:40
Mar-18-2002 20:34
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
Men om det inte finns några regler.....hur många olika sätt kan man göra det på då? Kan inte tänka mig så mycket som funkar utom att mixa ihop det bara... Sen finns det väl olika sätt att göra det på men det är juh inte sååå märkbart....eller?
___________________
Mar-19-2002 06:09
nils
château flight
Registered: Sep 2001
Location: örebro
Jorå! Bara kreativiteten är hög så! En klassiker är att när man mixat ihop två låtar, så gör man en snabb dragning på skivan som spelat först, samtidigt som man trycker på play (stannar skivspelaren) så att skivan fortsätter ett par varv bakåt. Låter grovt! Sedan är det bara att dra ner volymen på skivspelaren eller switcha med crossen. Detta trick/knep borde användas i slutet takten där den nya skivans basgång ska gå igång nästa takt. Ett exempel är på Johan Gielens set @ TE 2002 just när han droppar Nu Nrg - Dreamland. Innan den rikrigt kommer igång, så gör Gielen som ovanstående. Lyssna! (Näst sista låten)
En DJ:s jobb/mål/dröm(?) är att få dansgolvet så fyllt som möjligt och så busy som jobbigt. VIsst, väljer man rätt låtar så kan det funka bra, men även bättre ifall man tar till vissa knep.
T.ex. att använda 3 (eller fler) TT's/CDJ's. Det visar hur skicklig en är, hur snabbt man beatmatchar. Dessutom låter det som himlen.
Det finns svin mycke andra saker aman kan göra också. Behövs kreativitet, mod (måste våga att testa o exprimentera) och skicklighet.
Mar-19-2002 07:28
Beamish
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2001
Location: Rotterdam, The NL
quote:
Originally posted by Trancefella
DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!