Ik vraag me af wat men nu onder retro moet verstaan. Aanvankelijk dacht ik aan 2000 als breukjaar, maar bij nader inzien zijn er toch nog verschillende platen in 2001/2002 die ik ook eerder bekijk als retro. Dit zijn dan vooral platen van de C-dance/Atlantis/Bonzaï-periode waar ik nog vaak nostalgisch terug aan denk.
Mar-15-2007 02:26
Xilver
Driven by passion
Registered: Apr 2004
Denk dat 't eerder op een stijl toepassing heeft dan op een jaartal. En dan nog kan je retro op verschillende manieren verstaan. De retro zoals Robert Armani - Hit Hard of retro trance zoals RMB - Love Is An Ocean.
Originally posted by Xilver
Denk dat 't eerder op een stijl toepassing heeft dan op een jaartal. En dan nog kan je retro op verschillende manieren verstaan. De retro zoals Robert Armani - Hit Hard of retro trance zoals RMB - Love Is An Ocean.
Deel die mening. Love is an ocean is imo geen retro maar classic trance.
Mar-15-2007 09:35
Push2005
Sidechain'd
Registered: Oct 2004
quote:
Originally posted by Xilver
Zo voelde ik het ook aan ja.
Platen als café del mar zijn wel 'retro' in de betekenis van wat ouder zijn; maar ik gebruik de term ook liever voor een stijl
Het wordt doorgaans wel door mekaar gebruikt; vandaar de verwarring misschien ?
Mar-15-2007 10:19
Devilex
Think About The Way
Registered: Dec 2005
De meesten denken bij retro inderdaad meteen aan platen zoals hit hard en bonzai channel one. Maar in feite betekent retro gewoon "oud" en gaat het hier om de platen uit de jaren 90. Theoretisch gezien zouden platen uit pakweg 2002 ook al retro kunnen zijn.
Mar-15-2007 10:44
Dj LPG
Supreme tranceaddict
Registered: Jun 2004
quote:
Originally posted by Devilex
De meesten denken bij retro inderdaad meteen aan platen zoals hit hard en bonzai channel one. Maar in feite betekent retro gewoon "oud" en gaat het hier om de platen uit de jaren 90. Theoretisch gezien zouden platen uit pakweg 2002 ook al retro kunnen zijn.
theoretisch gezien is klassieke muziek dan ook retro eh...
Ik denk dat je het moet zien op gebied van elektronische muziek en daar dan inderdaad zoals xilver zei een bepaalde stijl uitpikken die oa robert armani en kompanen brachten.
Dan heb je natuurlijk ook nog mensen als "the retro junkie" die zogezegd retro maakten maar eigelijk gewoon muziek maakten met samples uit de "echte" retroplaten (uit de jaren '90). In principe is dit dan ook retro, maar dan nieuwe eh...
Mar-15-2007 11:09
Devilex
Think About The Way
Registered: Dec 2005
ja maar ge hebt retrohouse, retrotrance, het is gewoon de house uit de beginjaren. En aangezien het er toen ook vooral hard aan toeging...
Maar het kan ook evengoed trance zijn.
Originally posted by Fomas
Aanvankelijk dacht ik aan 2000 als breukjaar, maar bij nader inzien zijn er toch nog verschillende platen in 2001/2002 die ik ook eerder bekijk als retro.
Ik zou 1995 eigenlijk als breukjaar beschouwen, omdat producties vanaf dan professioneler zijn beginnen te klinken. De term "retro" associeer ik met een zeer rauwe en droge klank, die je in de tweede helft van de jaren '90 veel minder terugvindt vanwege de opmars van allerhande effect units. De producties zijn vanaf dan ook iets statischer geworden, door het volgen van enkele basisformules en gecontroleerder te gaan produceren.
1999 vertoont veel gelijkenissen met 2007, dus ik zou het keerpunt echt iets vroeger zoeken.
Mar-15-2007 12:25
jeronimo_jd
Supreme tranceaddict
Registered: Jan 2006
voor mij is retro definitely een stijl, die toch wel duidelijk te onderscheiden is van andere house stijlen. Velen beschouwen echter veel oude house gewoon als retro, zoals, 2 fabiola - magik flight of 2 unlimited toestanden, maar da is voor mij geen retro. retro= robert armani, cherrymoon, fuck on cocaine, funkin serious etc
Mar-15-2007 13:21
Bertn
aka B!rD
Registered: Jan 2004
er zijn veel mensen die tegenwoordig ook over "retro" praten als ze het hebben over 2 unlimited begin jaren 90 en zo