Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Avskräckande
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
Avskräckande

Jag har varit en hårsmån ifrån att sätta mig i bilen, och köra iväg för köpa ett par 1210:ór - no questions asked. Nu blev det aldrig så, men jag är fortfarande mer sugen på det än något annat.

Men sen har jag sökt runt på DJ Booth-forumet här på TA och lusläst lite om det mesta och ju mer jag läser om allt som hört till att spinna vax desto mer avskräckt blir jag från att över huvudtaget köpa ett par skivspelare över och istället hålla mig till CD.

För det första: Nålen och trycket på densamme? Eliptiska eller sfräriska nålar? Det råder uppenbarligen tvistade meningar om vilket som lämpar sig bäst till vilket. Efter många om och men kom jag dock ändå fram till att Shure Whitelabel är ett av de bättre valen. Någon annan som använder de?

För det andra: Slipmat. Om det är för hög friktion kan det vara svårt att rätta till skivjävlen under mixning när beatmixingen håller på att glida isär. För hög friktion och backspins är inte ens att tänka på. För låg friktion och det är svårt att cuea skivan. Ibland kan det visst ta upp till två sekunder innan skivan får fäste. Jag som vant mig vid instant start på >0,01 sec.

Och för det tredje: SKIVORNA: Inte nog med att hålet på vissa skivor är för små så de sitter för hårt runt spindeln (kan inte det svenska ordet) eller att de är för stora och får för dåligt fäste och svajar, nej - skivorna trycks uppenbarligen på olika sätt också. En del är tjockare och tyngre än andra, vilket också varierar friktionen mellan vinylen och mattan från skiva till skiva. Som om inte detta vore nog så är etiketten på vissa skivor så tjocka att det inte finns någon ytkontakt alls mellan vinylen och mattan, bara etiketten. Då spelar det knappast ingen roll vad det är för slipmat man har så länge den inte är tillverkad av grovt sandpapper.

Och för det fjärde: DET ÄR DYRT SÅ IN I @#{"£!½%!!!

Nu är allt jag listat upp inte nödvändigtvis korrekt, mina kunskaper om vinyl och allt som hör där till ligger fortfarande på dagisnivå - detta är bara problem jag kommit över i mitt "detektivarbete", och det är möjligt det bara är det negativa jag reagerat på, och förbisett sånt som inte är direkt negativt.

Ni får gärna försöka övertyga mig om att inte överge tanken på att helt eller delvis (pga pengarbrist, pluggar ju :|) att gå över till vinyl.

Finns det för övrigt andra negativa saker som kan avskräcka mig från skivspelarköp får ni gärna upplysa mig om det också.

Tack för mig

www.laszlo.se

Old Post Jan-11-2004 03:27 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

alla de så kallade problem du nämner är faktiskt inte så farliga som du beskriver dem som. hålet på skivan och friktionen på slipmaten är verkligen inget man tänker på för det påverkar knappast mixningen.
jag gillar vinyl för att man får känslan av att musiken blir konkret istället för det tråkiga abstrakta CDn är.
Och sen så ser det ju så mycket finare ut med vinyl. För mig är det inte så stor skillnad mellan att ta fram en laptop och mixa mp3or live och en CDspelare :-)
En sak jag undrar. Alla dessa DJs som mixar CD. Bränner ni mp3or till CD eller köper ni samtliga låtar på CD?
För jag tycker iallafall det e lågt att ladda hem mp3or och bränna

Old Post Jan-11-2004 05:29  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

Ähh fan klarar jag mixa med farsans gamla vinyl lirare som inte ens har slipmat eller bra nål så ska bra grejjer duga gott.
Enda som skulle avskräcka vore dom höga kostnaderna om man inte ser till att skaffa sig spelningar som betalar skivorna lite...
Jag diggar vinyl så mycke framför CD, funkar hura bra som helst

Old Post Jan-11-2004 09:13  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by RebeL9
En sak jag undrar. Alla dessa DJs som mixar CD. Bränner ni mp3or till CD eller köper ni samtliga låtar på CD?
För jag tycker iallafall det e lågt att ladda hem mp3or och bränna :(

Det är ju tyvärr så - har knappast något annat val. Jag menar, en låt som "Marco V vs. Jens - Loops & Things [Relooped]", som är en av mina största favoriter just nu, har jag fortfarande inte sett på CD någonstans - och det är en av de största anledningarna till att jag vill gå över till vinyl.

Dessutom är jag ett ganska stort fan av techno, och alla vet att 99% av all techno överhuvudtaget inte ens trycks på CD. Faktum är att det inte ens kommer så långt så att de blir mp3:or.

Sen har jag själv stått och bläddrat bland 12:or ett par gånger - och visst har man de gångér önskat att man ägt att par 1210:or. :)

Nåväl. Valet borde väl ändå vara tämligen enkelt trots allt :)

Rebel, vad kör du med för nålar?

Edit: Jag kommer dock ändå inte att sluta tanka MP3:or. Det är fortfarande det bästa sättet att hitta ny musik, och jag anser som många andra att många DJ's/producenter idag har mp3:n att tacka för var de är idag...

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Jan-11-2004 at 12:21

Old Post Jan-11-2004 12:08 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
trondman
tranceaddict in training

Registered: Jun 2003

Tjena Laszlo

Jag frågade runt en hel del när jag köpte mina skivspelare i somras och svaren blev att eliptiska ger bättre ljud och sliter lite mer på skivorna och sfäriska sliter lite mindre på skivorna och ger något sämre ljud. Så det är ju för och nackdelar med båda.
När jag köpte valde jag dock "eliptical stylus" (Stanton Trackmaster 2 RS ) efter mycket tvekande.
De som verkar vara mest rekommenderade när jag frågade för ca ½år sedan var förutom trackmaster även concorde nightclub S, Shure Whitelabel och shure m44gs.
Det som avgjorde mitt val var att de som ägde trackmaster pickup:er verkade alla vara grymmt nöjda med sina och hade inget negativt och säga om dom samtidigt som en hel del stora djs bevisligen använder dom så föll valet på dom. Hurvida dom är bättre än andra vet jag dock inte eftersom detta är de enda jag spelat mycket på men jag är iaf grymmt nöjd med dom .
Angående nåltrycket så brukar jag ha rätt så "lätt" tryck hemma när jag lyssnar mest på skivor och ska jag mixa brukar jag få justera lite så det blir mer tryck mot skivan så den inte hoppar när man mixar och försöker få in takten. Kan vara rätt bökigt i början att hitta ett tryck som samtidgt gör att skivan inte hoppar och samtidigt är skonsam mot skivan.
Och visst är det dyrt, skivorna är ju knappast billiga men är det en låt jag verkligen tycker om och jag har cash så vill jag ha den på vinyl.
Många låter släpps ju först på vinyl och ibland långt senare på cd, kom ihåg någon skiva jag fick 6månader innan min kompis fick den via djpromotions och då fick han det fortfarande 4veckor innan sverigerelease. Detta var dock en whitelabel som ibland kan vara svåra att få tag på men ibland har man tur
Många vinylskivor är dessutom otroligt snygga (tex Picture discs) så bara det är värt lite extra tycker jag

Är själv lite nybörjare pga att under det halvåret jag ägt mina spelare så har jag haft alldeles för lite tid över för att spela på dom men kan försöka svara om du undrar över något mer
Ha det bra / Chrille

Old Post Jan-11-2004 14:10  Sweden
Click Here to See the Profile for trondman Click here to Send trondman a Private Message Add trondman to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

rebel: som lazslo säger så finns det ju inget på cd. och för min del så har jag inte råd att skaffa 2 TT och en massa vinyl när jag kan fixa gratis i stortsett.

men det är klart, är man seriös DJ så lär man ju köra med vinyl i dagens läga i alla fall men jag har inte ens egen utrustning så kanske lite onödigt att köpa vinyler liksom.

Old Post Jan-11-2004 15:15  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

Är man också seriös så undviker man dåliga mp3 rippar eftersom det inte låter lika bra i ett stort PA system... allt förstärks, så även dåligt ljud

Old Post Jan-11-2004 15:27  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zamson
i´ll house you

Jag fick en grym deal på två 1210r som var i nyskick (inte en enda repa) med Ortofon OM Pro nålar. Funkar super När man går över till vinyl så fattar man fan inte varför man hållt på med cd överhuvudtaget!

Old Post Jan-11-2004 15:28  Sweden
Click Here to See the Profile for zamson Click here to Send zamson a Private Message Add zamson to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

de flesta av dom saker som du har nämnt är småsaker som man inte ens märker av när man lirar...visst vissa skivor kan va svårare att få ner t.ex. men då trycker man lite extra...svårare än så e det inte

du kommer älska viny om du väl börjar, så enkelt är det

batteries not included.

- dave

Old Post Jan-11-2004 23:15  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Avskräckande
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackVery popular track. Please ID it. Everyone should know the name. thanks! [2005] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMaor Levi - Reflect [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 22:28.

Forum Rules: