Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Antipiratbyrån anmäls till Datainspektionen
Pages (3): [1] 2 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden
Antipiratbyrån anmäls till Datainspektionen

Jens of Sweden och Bredband2 gör gemensam sak och anmäler Antipiratbyrån till Datainspektionen på grund av att organisationen använder datorprogram som registrerar tusentals svenska internetanvändare varje dygn och försöker koppla dem till brottsliga handlingar. Antipiratbyrån bedriver en privatspaning som står i direkt strid med personuppgiftslagen, menar Jens Nylander som är vd för Jens of Sweden och bredbandsleverantören Bredband2:s vd Jonas Birgersson.

I ett gemensamt pressmeddelande från de två företagen beskrivs Antipiratbyråns privatspaningsmetoder som Stasi-registrering och ett exempel på hur industrin tar lagen i egna händer. Förutom att Antipiratbyråns metoder att stävja spridningen av piratkopierat material via internet är starkt integritetskränkande, hotar de även tillväxten inom digitala medier, menar Nylander och Birgersson.

- När samhället digitaliseras och allt mera av vårt vardagsliv utförs över internet är ett starkt integritetsskydd nödvändigt för att trygga den lilla människan. Med vår bakgrund har vi tagit stort intryck av den seriösa inställning som Televerket hade kring rätt till ”telehemlighet”. En av nycklarna till det effektiva samhälle vi har är förtroendet för myndigheter och företag, samt principen om öppenhet för myndigheter och integritet för enskilda. Skall allt detta sättas ur spel av en lobbyorganisation som på egen hand, enligt sin egen pressinformation, jagar och registrerar tusentals svenskar varje dag? Dessutom tror vi att terror och förföljelse är helt fel metod. Varför inte lyfta fram och stödja de spännande svenska företag som tar fram unika digitala tjänster. Sluta jaga och börja stödja alternativen säger, Jonas Birgersson.

- Vi har alla förutsättningar för att få en explosiv tillväxt, billigare produkter och nya jobb inom digitala medier. Det kommer att ske när väl ett fåtal storbolag slutar försöka låsa fast konsumenterna vid sina produkter och priser med alldeles för kraftiga metoder. Antipiratbyråns sätt att spionera, registrera och hota människor kunde kanske uppmuntras i det gamla Östtyskland, men i dagens Sverige måste de förbjudas, säger Jens Nylander.

Jens of Sweden och Bredband2 kommer att lämna in sin anmälan till Datainspektionen inom en vecka.


---------------

way to go birgersson och jens

kunde inte sagt det bättre själv

Old Post Mar-08-2005 20:32  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NooN
[Kevin Rust]



Registered: Jul 2003
Location: Dit ingen vill, Sweden

Antipiratbyrån som försöker motverka brott utför brott.
Ja, jäsiken.

Old Post Mar-08-2005 21:03  Sweden
Click Here to See the Profile for NooN Click here to Send NooN a Private Message Visit NooN's homepage! Add NooN to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired



Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind

har sett en del texter om det här innan som handlat om att just antipiratbyråns metoder är ett olagligt sätt att skaffa sig information om andra människor. PUL finns av en anledning och det är definitivt INTE bra om en del företag tar sig friheten att gå runt PUL för att stövja andra brott.

Tycker det är bra att några lite mer inflytelserika personer tar tag i det hela och faktiskt polisanmäler det här, känns oerhört viktigt att det kommer fram till allmänheten vad dom på antipiratbyrån egentligen håller på med.

Tycker det är obehagligt att få utlämnat vart jag surfar runt och vad jag laddar hem, det är ett klart intrån i ens privatliv att bli registrerad såhär. Högst otrevligt!


___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-08-2005 21:40  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA



Registered: Jan 2002
Location: Växjö

helt rätt tycker jag.
ett IPnummer är unikt för just din uppkoppling och går att spåra till exakt plats.

Fast.. ni får ge fan i att ladda hem svenska filmer/musik och spel/program. Det är nämnligen bara dem som AP har "rätt" att spåra.

Rätt sjukt egentligen.

Old Post Mar-08-2005 21:46  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Christian Ö.
Make U Mine



Registered: Nov 2004
Location: Lidingö, Stockholm, Sweden

kom på en sak, är det olagligt att ladda hem rippade tv program?


___________________

www.myspace.com/christianohman

Old Post Mar-09-2005 15:31  Sweden
Click Here to See the Profile for Christian Ö. Click here to Send Christian Ö. a Private Message Visit Christian Ö.'s homepage! Add Christian Ö. to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by Christian Ö.
kom på en sak, är det olagligt att ladda hem rippade tv program?


nej, men att dela ut dom. som med allt annat upphovsrattskyddat.

Old Post Mar-09-2005 15:32  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MiB
-= can you feel it ¿ =-



Registered: Jan 2002
Location: Sweden

http://www.aftonbladet.se/vss/it/st...,615494,00.html

att dom orkar.. fyra låtar och fyra filmer.. haha


___________________
'M u s i c I s T h e A n s w e r'

Old Post Mar-10-2005 14:14  Sweden
Click Here to See the Profile for MiB Click here to Send MiB a Private Message Add MiB to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA



Registered: Sep 2001
Location: NGC-6543 TekniskFysik - levande lik!

quote:
Originally posted by MiB
http://www.aftonbladet.se/vss/it/st...,615494,00.html

att dom orkar.. fyra låtar och fyra filmer.. haha


Ehh, 4 låtar och 4 filmer? Har de inget bättre för sig?!


___________________
The fears of the past are the dreams of the future

Old Post Mar-10-2005 14:37  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

Går även att läsa om på http://www.idg.se/ArticlePages/2005...5531_CS.dbp.asp

Spännande i sammanhanget är att antipiratbyråns hemsida är hostad hos Bahnhof


___________________
man with no sig

Old Post Mar-10-2005 15:34 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA



Registered: Sep 2001
Location: NGC-6543 TekniskFysik - levande lik!

Enligt inläggen på idg, verkar det som ATB för tillfället DDOS:as. Så de verkar ju få lite respons på deras aktiviteter

Tycker även att deras sätt att hanska det hela är skönt:

quote:
cvi@cortana cvi $ ping www.antipiratbyran.com
PING www.antipiratbyran.com (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from cortana.io.newq.net (127.0.0.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.045 ms


Undrar hur många som för tillfället DOS:ar sig själv


___________________
The fears of the past are the dreams of the future

Old Post Mar-10-2005 18:26  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MiB
-= can you feel it ¿ =-



Registered: Jan 2002
Location: Sweden
Re: hm...

quote:
Originally posted by n0bben
http://www.aftonbladet.se/vss/it/st...,615543,00.html


lite mer än så få filer dom sa dom leta efter först.. att dom orkar lägga resurser på sånt o inte på annat som barnporr o skit istället..

snyggt o haft sin egen internetleverantör under bevakning o göra razzia där haha..


___________________
'M u s i c I s T h e A n s w e r'

Old Post Mar-10-2005 20:04  Sweden
Click Here to See the Profile for MiB Click here to Send MiB a Private Message Add MiB to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

http://visionweb.se/jo/


___________________
man with no sig

Old Post Mar-10-2005 23:01 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Antipiratbyrån anmäls till Datainspektionen
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): [1] 2 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Lucca - Fast Life (Christian Fischer Remix) [Definition Records] [DEF 2020] [2008] [6]

Click here to listen to the sample!Pause playbackm-box and susie ledge - when youre gone (original mix) [2008]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 23:37.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!