|
Nytt musikfil-format
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
http://www.di.se/Scripts/Main/ReadM...03%5C27%5C74788
| quote: |
Det nya digitala musikformat (di) som bolaget har utvecklat har väckt intresse hos världens skivbolag, som ständigt försöker hitta nya sätt att locka konsumenterna att köpa sin musik i stället för att ladda ned den gratis på internet. |
| quote: | | Di-formatet gör det möjligt att lyssna på samma låt i ett oändligt antal olika mixar. Resultatet blir lite som att lyssna på en livekonsert. Varje gång du spelar låten är den lite annorlunda", säger Henrik Mörner. |
| quote: | Fakta di-formatet
Filformatet di står för Digital improvization. Det gör det möjligt att lagra ett i princip oändligt antal versioner av en låt i en datafil.
Låten plockas ned i olika delar och när den sedan spelas upp på datorn väljs en slumpmässigt vald version.
Det låter alltså aldrig likadant varje gång man hör en låt. |
Låter konstigt men ganska spännande :) |
|
|
| Vizay |
heh låter jävligt nice....låter dock som de kommer bli rätt feta filer men de e ju ganska användbart just inom trancen där det alltid finns en sådär minst 4-5 remixer på varje låt
dock bävar jag lite för hur de skulle bli för DJ-bruk :p
fast iofs de kanske blir nån ny sorts sport, mixa det du får lixom :p |
|
|
| zamson |
| quote: | | Det låter alltså aldrig likadant varje gång man hör en låt. |
vafan ?? :) låte rju intressant men.. aja vi får se |
|
|
| SWE_TRANCE |
Det dyker ju upp nya filformat titt som tätt tycker jag.
Har dock svårt att tro att mp3-formatet skulle ersättas utav detta nya :) |
|
|
| Vizay |
tror inte det kommer gå om mp3-formatet, kanske kan bli ett roligt extraformat men jag tror inte det tar över mp3 helt å hållet...
det enda som egentligen skulle kunna ha chans att gå om mp3 e ju ogg-formatet...fast det har inte heller lyckats trots att man får bättre kvalitet på mindre filer så de visar ju onekligen vilken kraft mp3-formatet besitter :) |
|
|
| mindshooter |
All handlar om marknadsföring, mp3 är ett så pass etablerat format iochmed all medial uppmärksamhet. Finns på mobiler, klockor, kameror och allt möjligt numera... folk är rädda för att testa något nytt eftersom alla vill ha det som alla andra har. Det gäller att vara först ut, för det som folk testar först och tycker om, håller dom sig ofta vid. :) Kan ta många exempel, jag har en nokia, när jag skaffade en Sony slutade det med att jag gav bort den för jag ville ha mina gamla vanliga cleana nokia menyer och navigation, den funkade som jag ville helt enkelt :) blev standard...
tycker det verkar jobbigt att när man vill lyssna på en låt osså¨är det fel version av den som kommer :p irriterande |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Di-formatet gör det möjligt att lyssna på samma låt i ett oändligt antal olika mixar. Resultatet blir lite som att lyssna på en livekonsert. Varje gång du spelar låten är den lite annorlunda", säger Henrik Mörner.
Låten plockas ned i olika delar och när den sedan spelas upp på datorn väljs en slumpmässigt vald version. |
Jag har svårt att se att detta skulle kunna fungera kommersiellt, eftersom man går ifrån just det som ÄR kommersiellt... nämligen igenkänningsfaktorn. Folk vill känna igen och t.ex. sjunga med i refrängen till "Daddy DJ". Naturligtvis skapar extended version och remixar ett mervärde för en skiva, men problemställningen är inte formatet utan hur man säljer det och skyddar kopiering/spridning. Det nya formatet verkar bara vara ett konstigt försök att skapa ett nytt behov istället för att tillgodose ett befintligt. Diss...
Greetz
NordLight
:conf: :mad: :sadgreen: :crazy: |
|
|
| mindshooter |
| Eller så är det bara en utveckling...det kommer nog aldrig att ersätta mp3 som sagt..men som en sidedish... att tanka hem en låt i DI format och höra lite olika versioner på den... vem vet |
|
|
| Kraith |
| Även om jag inte lyckades se i artikeln om detta är ett komprimerande format så misstänker jag att det inte är det eftersom de säger att det ska vara "istället för att ladda ner från nätet". Alltså något helt annat än mp3 och ogg. |
|
|
| el_vez |
jag är fett jävla skeptisk, eftersom det verkar som om de flesta inte gillar en låt de hört 19 ggr förut på NRJ... ta bara Punjabi MC t.ex
(är lite sur idag) |
|
|
|
|