return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 
Over links naar "Livesets"
View this Thread in Original format
franzelare
ik heb voor op Partyflock een stuk geschreven over waarom je niet mag linken naar livesets en ze niet mag verspreiden, misschien dat mensen het hier ook wel interressant vinden om te lezen dus vandaar dat ik het hier ook maar even post ;)
Dus als Partyflock of Pf genoemd word kan je er elke willekeurige naam van een website voor invullen.

livesets

Wat mag of niet mag wordt bepaald door de wet. In het geval van auteursrechten door de Auteurswet 1912. In artikel 1 van die wet staat dat niemand een werk van letterkunde, wetenschap of kunst openbaar mag maken of verveelvoudigen zonder toestemming van de maker van zo'n werk. Zo'n 'werk' kan een verhaal zijn, maar ook een foto of een gedicht. Ook op een muzikale compositie of een liedtekst rust auteursrecht (nl. muziekauteursrecht).
De Auteurswet geeft de maker van een muziekwerk – componist of tekstdichter – twee soorten rechten:

· exploitatierechten. Daarmee heeft de maker het recht zijn werk te exploiteren. D.w.z. : de maker mag de gebruiker een vergoeding vragen voor het gebruik van zijn werk. Dat kan hij zelf regelen. Maar hij kan zijn exploitatierechten ook overdragen, sommige aan Buma/Stemra en weer andere aan een uitgever.

· persoonlijkheidsrechten of morele rechten. Deze beschermen de persoonlijke band tussen de maker en zijn werk. Ze geven de maker bv. het recht zich te verzetten tegen veranderingen en aantastingen van zijn werk en tegen openbaarmaking van zijn werk onder andermans naam. Deze rechten zijn niet overdraagbaar en blijven dus bij de maker.

(Muziek)werken zijn beschermd door het feit dat ze gemaakt zijn. Automatisch. De maker van een werk hoeft dus niets aan te vragen, deponeren of registreren om dat recht veilig te stellen. Het registreren van een werk – bijv. bij de belasting of een notaris – is wel aan te bevelen. Zeker als de maker bang is voor plagiaat. Daarmee is nl. vastgelegd dat het betreffende werk op een bepaalde datum bestond.

De wet bepaalt wat (il)legaal is. Gebruikers en makers van muziek hebben te maken met de Auteurswet 1912. Die bepaalt dat een gebruiker de toestemming van auteurs – dus ook componisten en tekstdichters – nodig heeft om hun werk in het openbaar uit te voeren of vast te leggen op een beeld-/geluidsdrager. Meestal wordt die toestemming verleend tegen betaling van een vergoeding (al of niet via Buma/Stemra). Zonder betaling is er geen toestemming. En zonder toestemming is er sprake van illegaal gebruik. Zeventig jaar na het overlijden van de maker is een muziekwerk overigens vrij van auteursrecht.
Naast de maker zijn er vaak nog andere rechthebbende partijen: musici, die de muziek uitvoeren, en platenproducenten, die de muziek hebben opgenomen en uitgebracht. Ook hun rechten (naburige rechten, verwant aan het auteursrecht) liggen wettelijk vast. Beeld- en geluidsdragers ouder dan 50 jaar zijn vrij van naburige rechten.

Bron:
http://www.bumastemra.nl/
http://www.anti-piracy.nl/

Simpel gezegd betekent dit op Pf dat het niet toegestaan is om livesets via Pf te verspreiden omdat het voor ons niet te controleren is of de rechten hierover afgedragen zijn aan de eigenaren hier van.

Dus geen links naar livesets en er ook niet om vragen! Dit kan het voortbestaan van Partyflock ernstig in gevaar brengen omdat de ISP (Internet Service Provider) medeverantwoordelijk is voor het toezicht op deze regels en wanneer in ons geval het SNT (Studenten Net Twente) er achter komt dat er livesets via Partyflock worden versprijd dan gaat de stekker er uit en is er geen Partyflock meer!!!

enkel feest organisatie en lokatie waar muziek gedraaid word draagt geld af een de buma/stemra zodat de dj zijn plaatjes er kan draaien, zelfs het cafe om de hoek bij jou draagt geld af zodat zij muziek aan kunnen hebben staan.

Een liveset mag wel opgenomen worden, maar alleen wanneer je hem op dat moment ook zelf luisterd. Daarnaast mag je hem later alleen maar zelf terug luisteren en niet aan anderen laten horen of versprijden. Wanneer je met het doel om hem te versprijden een liveset opneemt ben je al strafbaar. voor het opnemen op casettebandjes werkt het het zelfde als voor het opnemen op de pc.

WIPO-richtlijnen (World Intelligence Property Organisation) zijn nog niet 100% geďmplenteerd in het Nederlandse rechtssysteem maar deze geven aan dat wanneer een nummer bijvoorbeeld als intro op een website word gebruikt mag jij deze wel opslaan omdat de bouwer van de site er de rechten al over betaald heeft maar je mag hem niet langer dan 24 uur bewaren daarna moet je hem verwijderen.
Chicane
quote:
Originally posted by franzelare
..helehoop zinloos geblaat wat zelfs de meest kansloze downloader niks kan rotte..

dan gaat de stekker er uit en is er geen Partyflock meer!!!

..nog meer van hetzelfde..

Hoera :D

Ik bedoel zonde, waar moet dan al die hardstylers heen whehe, ID&T forum een optie? Of Q-Dance.nl?

Maar wel een interessant stukkie, dat er nog zoveel geouwehoer rond livesets zit zeg, tijd voor een herziening in de auteursrechten wet :D
raoel
Het voorkomt dat PF misschien weg gaat.

Maar dan geeft men elkaar de links toch ff via een chat proggie.
Het wordt toch wel gedownload, maar nu kan met er PF niet mee pakken.

Het mp3 gebeuren kan met niet zomaar 1,2,3 uitbannen.
Ik denk zelfs dat het (eigenlijk) niet mogelijk is, en wanneer men die wel wil doen kost het zoveel geld dat ze het beter zo kunnen laten zoals het nu is.
jploveparade
Als ze niet willen dat livesets op het internet verspreid worden moesten de radiostations maar eens ophouden ze uit te zenden :p
magrec
Idd er zijn gnoeg dj's die ook expres hun livesets op het internet gooien. Sommige dj's hebben zelfs eisen voordat ie online komt (pleur eerst ff dat 1e uurtje eraf en gooi hem dan maar online)
franzelare
zoals ik al in mijn eerst post vermelde het is voor partyflock geschreven maar er had met zo goed TA/Q-dance/Clubcharts of wat dan ook ingevuld kunnen worden, het stuk was dus puur informatief bedoeld en als je tegen Pf ben dan kom je er toch lekker niet! maar reageer gewoon inhoudelijk op het stuk en ga niet Pf af lopen zeiken dat komt nogal dom over!!

quote:
Als ze niet willen dat livesets op het internet verspreid worden moesten de radiostations maar eens ophouden ze uit te zenden

daar heb je helemaal gelijk in :D

quote:
Idd er zijn gnoeg dj's die ook expres hun livesets op het internet gooien. Sommige dj's hebben zelfs eisen voordat ie online komt (pleur eerst ff dat 1e uurtje eraf en gooi hem dan maar online)

wanneer zij dit doen bestaat er altijd een kans dat ze een rekening van de buma/stemra op de mat vinden of een uitnodiging voor een rechtzaak.
Kakao
Hehe, spellen is ook een kunst :o

Wat een gezeik ook allemaal zeg, als men niet wil dat het publiek een bepaalde liveset hoort hoef je het inderdaad toch ook niet uit te zenden. De rechten zijn dan immers al betaald, niet waar? Dat is toch niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van het desbetreffende radiostation?
Duke2003
ja idd, het is inderdaad onzin om de luisteraars/downloaders aan te pakken, de radiozenders zenden ze toch uit! nu is het natuurlijk wel zo dat de internetters het downloaden, maar dat voorkom je toch niet
moogwai
Wat een bull met die wetten zeg... die wetbepalers hebben over dit onderwerp geen kaas gegeten en die bumra/stemra organisaties die zijn gewoon op zoek naar naai-regels waardoor de muziekindustrie straks helemaal als een kaartenhuis inelkaar valt.. want straks is muziek op radio en TV ook nog verboden als we zo gaan beginnen.

Waarom zou een ander niet voor jouw mogen opnemen (want hier komt het op neer), niet iedereen heeft de mogelijkheden en middelen om iets te recorden.

En wat maakt het nou uit dat je "live" naar iets luisterd of dit op een voor jouw geschikt moment.

Free music everywhere :D
franzelare
quote:
Originally posted by Kakao
Hehe, spellen is ook een kunst :o

sorry dat ik dyslectiesch ben dat is een erfelijke afwijking en ik doe er alles aan om zo min mogelijk fouten te maken in mijn berichten maar meer als mijn best doen kan ik helaas ook niet!

quote:
[Wat een gezeik ook allemaal zeg, als men niet wil dat het publiek een bepaalde liveset hoort hoef je het inderdaad toch ook niet uit te zenden. De rechten zijn dan immers al betaald, niet waar?

De rechten voor het uitzenden op de radio zijn idd betaald maar de rechten om de liveset/de nummers te versprijden zijn daarmee nog niet betaald, er moet dan nog voor elke copy die er word gemaakt betaald worden.

quote:
Dat is toch niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van het desbetreffende radiostation?

Dus het is aan het radio station om er voor te zorgen dat jij het niet op neemt? net als dat je tehard mag reiden in de stad als er geen drempels in de weg zitten?
Je mag de wet niet overtreden en een radio station hoeft er niet voor te zorgen dat jij de wet niet over treed dat is jou eigen verantwoordelijkheid!

quote:
ja idd, het is inderdaad onzin om de luisteraars/downloaders aan te pakken

Dat word ook niet gedaan de verspreiders ervan worden aangepakt dat is veel sneller en effectiever! vandaar dat er ook regelmatig site's waar je mp3's kan downloaden verdwijnen.

Bij voorbaat bied ik mijn excusses aan voor de door mij gemaakt spel en stijl fouten in de tekst hierboven.
Ok ben ik op geen enkele wijze aansprakelijk voor de schade die mensen berokkend zou kunnen worden door de door mij gemaakte fouten in de bovenstaande tekst :p

franzelare
quote:
Originally posted by moogwai
Wat een bull met die wetten zeg... die wetbepalers hebben over dit onderwerp geen kaas gegeten en die bumra/stemra organisaties die zijn gewoon op zoek naar naai-regels waardoor de muziekindustrie straks helemaal als een kaartenhuis inelkaar valt.. want straks is muziek op radio en TV ook nog verboden als we zo gaan beginnen.

Wanneer de buma/stemra er niet achter aan gaat dan krijgt een producer ook geen geld meer wanneer zijn plaat op de radio/tv word gedraaid en daar verdienen ze het geld mee echt niet met de verkoop van platen hoor!
Dus wanneer de buma/stemra er mee stopt zakt de muziek industrie juist in elkaar omdat producers geen geld meer krijgen voor de nummer die ze maken en er dan dus ook wel snel meer op zullen houden want die moeten ook ergens van leven.
moogwai
quote:
Originally posted by franzelare
Wanneer de buma/stemra er niet achter aan gaat dan krijgt een producer ook geen geld meer wanneer zijn plaat op de radio/tv word gedraaid en daar verdienen ze het geld mee echt niet met de verkoop van platen hoor!
Dus wanneer de buma/stemra er mee stopt zakt de muziek industrie juist in elkaar omdat producers geen geld meer krijgen voor de nummer die ze maken en er dan dus ook wel snel meer op zullen houden want die moeten ook ergens van leven.

Dus eigenlijk hoeft niemand te klagen :)

Want met CD singles verdient onderhand geen enkele producer iets mee (tenminste als ik Henk Westbroek moet geloven)... want de productiekosten liggen vaak hoger dan de inkomsten... pas bij Platina kun je ook daadwerkelijk er wat aan verdienen. De inkomsten worden eerder gehaald uit de album verkoop.

Maar wie koopt er eigenlijk ook singles terwijl al de top 40 meuk op TV te zien is??? Ik bedoel maar als je ff zapt komt je favoriete nummer toch wel voorbij en wie gaat er dan ook een zo'n stop kartonnetje kopen terwijl dat nummer toch al veel te vaak op tv komt.

... maar nu wijk ik weer af, want voor de echte trance geld dit weer niet :) Maar hoe wil bumra/stemra dan achterhalen welke nummers er in een liveset zitten... dan lukt een goede tranceaddicter vaak nog niet eens :p
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement