return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Monarki - bra eller dåligt?
View this Thread in Original format
reveal
vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige
mindshooter
quote:
Originally posted by reveal
vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige


make that 2 :)
Glorie
ja rösta ja

de flesta länder har ju inte kungahus...utan republik...Norge, Danmark, Belgien, Holland e ju ett par länder som har monarki
så de e lite exotiskt me d å trevligt tycker ja oxå...

FAST sen... så tycker ja inte att det e en ekonomisk tillgång direkt som reveal tycker... snarare en stor ek. utgift

det apanage kungafamiljen får e ju snorhögt...å själva har de mage att klaga över de svaga i samhället. FY!

fast ja vet att d skulle bli minst lika dyrt me presidenter som sagt. :)
reveal
låt mig förklara vad jag menar med ekonomisk tillgång:

anta att apanaget är 50 miljoner kr per år

kungen följer med alla företagsledare på större resor utomlands, folk i andra länder tycker att kungen är exotisk etc och gör bra reklam för sverige på dessa resor, andra länder väljer våra företagsledares produkter etc
(ovanstående har jag lärt mig av ericssons förre vd som vår famlij känner)

gissa om utlandsorderna ökar med mer än apanaget kostar? svar ja :)
Glorie
hehe..... jaa jaaaa... det stämmer det där I spose ;)

men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga.. :)
eller kungen iaf. som gör uttalanden så uppåt väggarna!!!! :D:rolleyes:

fresten kan de låna mig me, så kan ja göra reklam för sverige.. ja e sjuuukt trevlig... å så pratar ja lätt bättre engelska än kung carl gustaf. :D
mindshooter
Glorie det är viktigt att du skiljer på själva kungen som person och huruvida vi ska ha en kung överhuvudtaget :) det är en stor skillnad...här diskuteras bara själva monarkin inte huruvida Carl är en skön snubbe :)
reveal
quote:
Originally posted by Glorie
men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga.. :)
eller kungen iaf. som tar besluten :D:rolleyes:



kungen har inte haft nån beslutsfattande makt överhuvudtaget sedan 1973 ;)


edit: jasså du ändrar vad du skrev glorie :p hur som helst är det monarkin vi talar om, och inte Carl XVI, precis som mind säger
Glorie
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! :p men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner ;) rätt åt honom


jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?
eXton
kungen är ju asskön, klart bäst i hela kungafamiljen (fast Madelene är iofs en mysig flicka)... hursomhelst, det finns ett klipp nånstans på nätet (har bara sett det på TV) där kungen står i Arboga vid en talarstol vid nåt torg eller nåt sånt och säger "Kära Örebroare", vilket följs av burop (han är ju inte i Örebro) från publiken.

Det är typ hur kul som helst, sen kommer jag ju ursprungligen från Örebro f.ö.

Kungen är kung!
robstar
Ja vill inte att Knugen <-- ;) ska försvinna, han får gärna stanna kvar med sin familj pga att det är en tradition.
Men ja kan inte hålla med om att han gör mycket för sverige.

Om du frågar nån i tyskland vad dom vet om sverige, så säger dom att de finns älg här.
Fråga nån samma sak i Italien så kommer dom säga, blondiner.

Tror knappast nån nämner kungen. ;)

mindshooter
quote:
Originally posted by Glorie
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! :p men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner ;) rätt åt honom


jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?


förstod vad du menade..klart man kan snacka om kungen...bara man skiljer det åt....att kungen är lite pucko betyder juh liksom inte att monarki är en dålig pryl.. :)
ScuL
mhm; traditionen är bra. ingenting fel med det.
men jag tycker bara att hollandska kungahus (särskilt Beatrix) har så otroligt mycket pengar som kunde änvandas bättre. :rolleyes:

alltså om jag måste göra en val skulle jag välja att ha ingen kungahus istället än en kungahus som 'sitter på påsen med pengar' :(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement