|
datamodifierade vocals i låtar =)
|
View this Thread in Original format
| Glorie |
va tycker ni om de? Ja menar de där..soundet som.. hmmm... Blue (Eiffel 65-gruppen, inte smörpojkarna :p) och Cher brukar använda sig av... Även ATC (me Around the world):p
nu senast tycker ja mig höra det i Deleriums (nya?) låt After all (svenson & gielen remixen) dåva...;) soft!
de flesta verkar tycka det e uttjatat.. men ja gillar det! :p (inte i de gamla låtarna då.. de har man ju lessnat på.. men i nya ;) |
|
|
| Dioxys |
vocoding kallas effekten :)
joo, popisarna tjatade ut det lite med cher å dem där ja :D men jag tycker inte det är nått negativt i "dance" musik :) |
|
|
| montana |
| använder man det rätt så är det sjysst men annars så låter det bara cheesy |
|
|
| Nyx |
| cher lät för jäkla lam med vocoder :nervous: ..kan inte komma på nån låt, men annars kan det låta riktigt bra |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by Dioxys
vocoding kallas effekten :) |
ahaaaa...då har man lärt sig nåt nytt idag.. me. känns bra!
men ere ingen som hört After all??
Nyx, äh, ja gillade chers låtar :p |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by Dioxys
vocoding kallas effekten :)
joo, popisarna tjatade ut det lite med cher å dem där ja :D men jag tycker inte det är nått negativt i "dance" musik :) |
Effekten som man använt i t.ex. Cher är inte vocoding utan en plugin som heter Auto-Tune. Den används för att rätta till små orenheter i sången, men när den används för hårt eller mot fel tonart, så slår sången över för snabbt - därav effekten.
Greetz
NordLight |
|
|
| OscarP |
| quote: | Originally posted by NordLight
Effekten som man använt i t.ex. Cher är inte vocoding utan en plugin som heter Auto-Tune. Den används för att rätta till små orenheter i sången, men när den används för hårt eller mot fel tonart, så slår sången över för snabbt - därav effekten.
Greetz
NordLight |
Autotuning kan ju få vem som helst (läs olika pojkband o dylikt) att sjunga "rent". Hur är det det funkar egentligen? Har fått lära mig att man förprogrammerar vilken ton det ska vara, i en midi fil (typ), sen så rättar den till det som hamnar utanför en viss felmarginal marginal. Det ska till och med gå att använda live!
En vocoder är väl en effekt som ger just det där datoriserade vibrato ljudet, tom Madonna hade ju det i "Die another day"!
Har jag mycket fel? :) |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by OscarP
Autotuning kan ju få vem som helst (läs olika pojkband o dylikt) att sjunga "rent". Hur är det det funkar egentligen? Har fått lära mig att man förprogrammerar vilken ton det ska vara, i en midi fil (typ), sen så rättar den till det som hamnar utanför en viss felmarginal marginal. Det ska till och med gå att använda live!
En vocoder är väl en effekt som ger just det där datoriserade vibrato ljudet, tom Madonna hade ju det i "Die another day"!
Hej!
Du är ganska rätt ute. Auto-Tune kan få vem som helst att sjunga rent, det innebär däremot inte att du kommer att låta bra. Mycket av dynamiken och känslan i sången går förlorad när man använder pluggen för hårt. Man förinställer tonarten i pluginen och sedan rättar den till små fel. I nyare versioner av t.ex. logic audio kan man även ändra Auto-tune tonart under låtens gång för t.ex. en tonstegshöjning. Det går att använda autotune live, men enbart med mycket svaga inställningar. Annars kanske man låter som Cher helt plötsligt och det känns ju lite "över" - eller?
Greetz
NordLight |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Nyx
..kan inte komma på nån låt |
Inte? Värsta exemplet måste ju vara "Fly on the wings of love" med några gammeldanskar |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by OscarP
Så här låter en vocoder:
Vocoder
Greetz
NL |
|
|
| RebeL9 |
| ett mycket bra exempel på en låt med vocodereffekt där det verkligen tillför låten något är The Generator - Where Are You Now? (Moonman remix) |
|
|
| dj_hysterix |
| det suger på mainstream iaf :rolleyes: |
|
|
|
|