|
emu - har ni bestämt er? (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| robstar |
Jag kommer rösta nej.
Tycker inte vi behöver byta ännu.
Ser ingen brådska i att byta valuta.
Men den starkast anledningen till att jag röstar nej, är att de känns som Ja sidan inte berättar vad ett Ja kommer innebära.
Allt jag har hört är att de är bra för sverige.
Men inte direkt varför det är bra för sverige, ingen kan riktigt veta vad som kommer hända när vi går med.
Ja gillar inte att vi ska "gambla" med våran ekonomi.
. |
|
|
| ScuL |
| Du gamblar också när du röster nej.. |
|
|
| robstar |
| quote: | Originally posted by ScuL
Du gamblar också när du röster nej.. |
Det tycker inte jag. Vi kan alltid gå med i Emu senare.
I would like to play this hand safe.
Vad tycker du om Euron Scul?
Ni har ju haft den ett tag nu, vad de nått som blev bättre när ni switchade till euron? |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by robstar
Det tycker inte jag. Vi kan alltid gå med i Emu senare.
I would like to play this hand safe.
Vad tycker du om Euron Scul?
Ni har ju haft den ett tag nu, vad de nått som blev bättre när ni switchade till euron? |
Man vet inte vad ska händer om folkröstningen blir en nej.
Till exempel kan det ta flera år innan de vill göra en röstning igen.
Sverige kan bli isolerade, vad händer när kronan sjunker eller euro:n stiger gigantiskt? Import/Export kan bli dyrare... T.ex grönsaker från EU-länder blir dyrare som leder till matunderskott. Eller Svenska produkter blir för dyr för alla övriga EU-länder som leder till överskotter i Sverige. Eller det händer ingenting...
Det e omöjligt att säga vad det blir, därför tror jag att det är 'safe'-are att rösta ja så kurserna blir kopplad och fara av ekononomiska skillnad är undviken.
I allmänt tycker jag att Euron är helt bra.
Det finns flera saker som blev liten dyrare, men det ligger inte på Euron. Affärägaren misbrukar den för att höja priser.
Förmodligen är det en nackdel som är jättesvårt att förekomma när Euron ska införas i Sverige. Förresten är det otroligt lätt att använda samma pengar genom hela Europa. Det är också interessant att jämnföra produkter i andra länder som också har Euron. Till exempel HiFi eller TV:ar är billigare i Tyskland. Fabrikanterna är tvungen att genomföra samma priser i alla länder de säljer in.
Det enliga argument jag har glömt nu är den förstärking av Europa's eknomiska kraft på världen. Förmodligen tar det några år innan man kan uppmärker det, men även nu (innan bara ett år) är Euron stärkare än Dollaren och det blir bara stärkare!
Jag vet att de mesta Svenskar är jättestolt över sin myntenhet, och att det är inte bara pengar men än tradition. Men framtiden kommer snart närmare, och man kan inte undvika Euron eftersom det är en del av Europas framtid.
Nu är jag färdig.. tror jag :D |
|
|
| staz |
är inte alltför insatt men det där med att slippa växla lät ju bra ;)
btw till inlägget ovan,, stolt över en valuta? ;)
nja |
|
|
| ScuL |
| kanske inte du precis, men det finns en hel del äldre människor som kan inte ta avsked av kronan eftersom det har en traditionell värde. |
|
|
| King of Clubs |
I England är pundets sentimentala värde en av de största anledningarna till att de inte vill gå med i EMU, men vi är nog inte lika förälskade i vår valuta som dom i sin.
Jag tänker rösta ja helt klart. Dels är det väldigt riskabelt att stanna utanför, men också, som Scul säger, är det viktigt att det finns en tung motkraft till jänkarnas dollar. Dessutom är jag väldigt positivt lagd till grundtanken om en stark europeisk gemenskap även om EU till stor del tyvärr handlar om trög byråkrati i praktiken. |
|
|
| Glorie |
opinionsundersökning för bara en vecka sen.
30% för
50% emot
det kommer bli ett nej :clown: :wtf: :eyespop: |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Glorie
opinionsundersökning för bara en vecka sen.
30% för
50% emot
det kommer bli ett nej :clown: :wtf: :eyespop: |
Var inte för säker, jag tror det kommer vara betydligt fler JA anhängare som röstar än nej anhängare plus att ja sidan kommer lägga in storstöten snart... *hoppas*
Edit: Altså många som uppger att dom kommer rösta nej i oppinonsundersökningarna kommer inte gå att rösta i september. |
|
|
| dj_hysterix |
| ---------> JA <--------- |
|
|
| chjo |
Förmodligen sämst insatt på denna sidan Sverige, men nått säger mig NEJ, jag är skeptisk  |
|
|
|
|