return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

 
De så här kallade "dj-utbildningarna"
View this Thread in Original format
Connector
Tjo alla

Någon som har någon erfarenhet eller vet någonting av dessa dj-utbildningar som dyker upp lite varstans?

Utbildningarna erbjuder oftast den senaste tekniken i bra miljö med erfarna lärare och bla bla bla. Efter kursen får man ett "dj-certifikat" som visar att man har gått linjen.

men lär man sig något som man inte skulle kunna lära sig genom att läsa guider, lyssna på andra dj's och öva stenhårt hemma?

Någon?
Dj_Irish
Jag gick på en 2 dagars grej i slutet av '96. Man fick inga certificat eller något sådant men det var ganska lärorikt och framför allt väldigt roligt. Men jag måste nog tillägga att om man har tillgång till polare som är erfarna Djs så kan de hjälpa en precis lika mycket (om de är villiga att lägga ner lite tid på det). Jag skulle vilja påstå att de här kurserna är främst för folk som är nyfikna på diskjockandet men inte har alltför många DJs i sin omedelbara bekantskapskrets. Fördelen är att med tillgång till professionella DJs kan man får reda en hel del om dansgolv psykologi, mixningsteknik och annan information som man kanske inte ens skulle komma på att fråga om men som ändå är viktigt.

I vilket fall som helst måste man ändå öva mycket hemma. Räkna inte med att lämna stället som en komplett Dj. Grejen är att man har en mycket bättre uppfattning på hur man blir en bra DJ, vad man skall öva på och framför allt hur man kan öva.

Ett ordsråk som jag fick ta del av och som jag aldrig komma glömma: Det finns inga dåliga låtar, bara dåliga DJs :)

DJ:n ifråga bevisade detta ganska bra genom att mixa in en Donna Summer låt i en old school Robert Armani techno låt :)
Connector
Hej Irish

Jag fick länken http://www.djutbildning.nu skickad till mig av en kompis.

8900:- för 4 veckor under ledning av pro dj's. Vad tror du om det?

quote:
Våra dj-utbildare har lång erfarenhet och jobbar på dom bättre ställen i Stockholm såsom Undici, Spy bar, Kharma plus många fler. Dom spelar fortfarande så att dom håller sig uppdaterade på vad som gäller.



Det hela låter ganska lockande!
Dj_Irish
Hmmm, jag är lite tveksam om jag ska vara ärlig. Det hela hänger lite på vad för typ av DJ du vill bli. Tänker du mest spela trance, techno etc. så är deras erfarenheter i krogsvängen inte speciellt meriterande. Musken och dansgolven fungerar helt annorlunda beroende på hur du inriktar dig. Men om du vill bli allmän DJ så är det betydligt mer intressant.

4 veckors kurs, oavsett hur intesiv den är, har du ingen tidigare mix-erfarenhet så lär du inte vara fullödig Dj när kursen är över. Det krävs mer övning för att få den vana som är nödvändig. Detta gäller framför allt om du tänker spinna med vinyl. CD-spelare med korrekt mixer kan hjälpa en med beatmatchning och cue-punkter etc och kan därför vara lite lättare. Dessutom, ska man ju inte udnerskatta erfarenheter att spela ute på stora ljudsystem som låter totalt annorlunda från ställe och ställe, men framförallt från sitt lilla vardagsrum där man står och övar :)
En sådan kurs skulle iofs vara en hjälp på vägen för att knyta dom kontakter som kan tänkas behövas för att få lite spelningar. Om inget annat kanske lite konkreta tips om hur man ska gå tillväga för att få spelningar.

ehm...detta kanske inte utgjorde så mycket hjälp för dig i ditt val men om du kommer på fler frågor så säg bara till :)
Connector
Lite erfarenhet har jag. 2 vinylspelare, en mixer + en massa housepartyn.

Men jag tror jag skippar det här. Som du säger så är deras erfarenheter i krogsvängen inte speciellt meriterande. Det är trance jag vill lira. Jag får studera de stora pojkarna och ser hur de lirar :)

Tack hjälpen.
Amnezia
hm läste om en djskola i england...klassrummen var försedda med långa bänkrader me vestaxprylar å hela köret...grymt som fn..men vetefn hur man kommer in på en sån om d e svårt lr så..men vilken möjlighet...
asså en seriös skolgrej som typ gå fotbollsklass lr hockeyklass m.m

klart man nog kan lära sig allt hemma genom mkt övning å läsa på flitigt men visst kan d va skoj å lärorikt att testa en djkurs...
aldrig provat en sån, bara lekt hemma tillsammans me 2 andra polare som oxå jockar..hur som helt tror jag knappast en kurs gör en sämre...nått lär man sig alltid...sen vet jag inte innebörden av att ha ett certifikat??? spelningar fixas ju iaf genom skicka ett traditionellt mixtape tex...
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Connector
Lite erfarenhet har jag. 2 vinylspelare, en mixer + en massa housepartyn.

Men jag tror jag skippar det här. Som du säger så är deras erfarenheter i krogsvängen inte speciellt meriterande. Det är trance jag vill lira. Jag får studera de stora pojkarna och ser hur de lirar :)

Tack hjälpen.


Låter som en bra idé :)
Att studera de stora pojkarna räcker långt. Tips är att lyssna mycket på livesets för att få en känsla för hur professionella DJs väljer och mixar ihop låtar, gå på så många fester som möjligt för att få känsla för vad som funkar på dansgolvet och hur man kan läsa av publiken och spela in dina egna mixar för att få en känsla för hur det låter när du mixar och komma underfund med vad du kan förbättra. Låt gärna kompisar fälla kommentarer :)

Lycka till!
Vizay
jag skulle säga att det är ganska mycket waste of money att gå på en sådan utbildning om du ska rikta in dig på trance.

som jag har förstått det så kör de flesta utbildningarna som finns idag på en mer generell inriktning...

Dessutom är jag av tron att självlärandet är den bästa läraren ;)


hur som haver...om du nu har grejer hemma så föreslår jag att du lirar hemma bara å kör kör kör...sen när du lyssnar på musik så lyssna på så många liveset du kan få tag på, testa trixen dom använder...lyssna på hur dom mixar in osv...


sen det viktigaste...tålamod! precis som sagts innan så tar det ett tag att bli bra...

som exempel kan jag ju ta mig själv, jag har lirat i ca. 10 månader nu och det har precis börjat att låta okej men jag har fortfarande en hel del att lära mig inom konsten (sen har jag ju iofs några år på mig också :D)


nöt nöt nöt nöt nöt tills du spyr på skiten å då nöter du lite till...sen kan du köra på lite mindre fester, de e då det roliga börjar :D ;)
Jre
Finns ju en massa bra information på nätet om
hur mixar harmoniskt.Synd att www.djprince.net inte
finns längre där fanns det en jävligt bra guide!!

Han gick igenom saker som det står lite om på denna sidan
tex http://www.spinning-sound.com/Tips/tip004.htm

Ibland går det ju helt enkelt inte och mixa ihop två låtar.
det låter skit hur jävla noga man pitchat.Då är det ofta
dessa "keys" som är helt olika..

The Truth Is Out There....Allt finns fan på nätet
det gäller bara o hitta det :)

/ Jre
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
 
Privacy Statement