return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Kortspel!
View this Thread in Original format
robstar
Jag vet att Reveal spelar poker men ja tänkte kolla om nån annan gjorde de oxo. :)

Jag har skrivit ner reglerna till ett spel som heter Chicago, som jag spelar rätt så ofta.

Chicago:

2-4 spelare.
En vanlig kortlek används (inga jokrar används).


Chicago är som Poker fast med 3 byten och utspel.
Vinner du ett vanligt utspel så får du 5 poäng.
Tar du Chicago dvs. att ingen lyckas ta något av dina kort får du 15 poäng.
Om du därimot skulle misslyckas med din Chicago går du 15 poäng back.
Den som bryter din Chicago får 5 poäng, eftersom han vinner spelet när han tar ditt kort.
Det är alltid spelaren till vänster om givaren som har förtur på Chicago.
Den som tar chicago börjar alltid utspelet.

Poängsystemet är också som i poker.

1 par: 1 poäng
2 par: 2 poäng
Triss: 3 poäng
Stege: 4 poäng
Färg: 5 poäng
Kåk: 6 poäng
Fyrtal: 10 poäng (alla motspelare åker ner till 0)
Straight flush: 25 poäng (alla motspelare åker ner till 0)
Royal straight flush: 52 poäng (alla motspelare åker ner till 0)

Giv:

5 kort delas ut medsols av givaren, skulle du ha nånting nu får du inte för det ännu.
Släng kort för att få nya.

1:a Bytet:

Har du slängt 3 kort får du 3 tillbaka.
Nu får du poäng för din hand.
Släng kort.

2: Bytet:

Som 1:a bytet.

3:e Bytet:

Spelaren till vänster om givaren börjar, han har även förtur på chicago.
I utspelet måste man följa färg, har man inte den färgen lägger man givetvist något annat.

Om jag börjar med spader knekt och du sen lägger spader kung, så blir du hög dvs
att du får fortsätta lägga ett nytt kort.
Skulle du inte lägga ett högre spader så fortsätter jag
bara att lägga ett valfritt kort.
Man spelar tills korten på handen tar slut (nähä??)
Lyckas du inte ta mitt sistlagda kort vinner jag spelet (5 poäng).



Vinna utspel: 5 poäng
Vinna en Chicago: 15
Förlora en Chicago: 15 minus.

Utgång:

Man går ut på 53+.

Spela om pengar:

Jag brukar spela 1 kr poängen. Brukar bli rätt så mycket pengar om man har flyt.
Om ställningen skulle vara så här när du vunnit:
Du - 60 Jag - 20
Så vinner du 40 kr.

Dubbelnoll:

Skulle jag inte fått ett enda poäng när du har passerat 53 så dubblas vinsten. Du vinner alltså 80 kr.
Är inte ofta man tar någon på dubbelnoll, men de händer ju att nån som tror att han/hon har
en säker hand tar chicago på 0 misslyckas och åker ner till -15. Har du flyt då så kan du gå ut innan han/hon kommer över 0!

Köpstopp:

Inget obligatoriskt men de är rätt så kul.
Så fort du eller en medspelare hammnar på 47+ så träder köpstopp i kraft.
Kan vara rätt så frustreande och stå på köpstopp eftersom du inte får köpa nåra kort.
Du får 5 nya men that's it.

Åka ner till noll:

Om du får Fyrtal, Strightflush eller Royal åker dina medspelare ner till noll.
Men om nån av dina medspelare redan passerat 53, så står han kvar där eftersom han redan gått ut.
Enda sättet att få poäng när någon har nån av dom 3 ovanstående händerna är att ta Chicago.
Står någon på minus, blir poängen oförändrad.


Variant på Chicago:

Samma spel fast lite mer fartfyllt.
Det som gör den här varianten spännande är att alla börjar på MINUS 5.
Chansen att nån hammnar på dubbel noll är ganska stor.
Utgång är nu på 16.
Köpstopp är på 14.

Du får 3 poäng för spelet, är sista kortet en 2:a så får du 5 poäng.
Chicago är 7 poäng, Chicago med en 2:a på slutet är 10 poäng.

Tror jag har fått med allting nu. :)
x-dream
Klart att man spelar kort...Älskar att spela poker....

Speciellt 32 korts poker....Riktigt roligt att spela detta...

Dock spelar man inte så mycket poker som man gjorde förr...

Ack så roligt det är...
reveal
brukar köra Texas Hold'em, om nån är intresserad så kan jag skriva ner reglerna :)
Nyx
quote:
Originally posted by robstar
Tar du Chicago dvs. att ingen lyckas ta något av dina kort får du 15 poäng.
Om du därimot skulle misslyckas med din Chicago går du 15 poäng back.
Den som bryter din Chicago får 5 poäng, eftersom han vinner spelet när han tar ditt kort.
Det är alltid spelaren till vänster om givaren som har förtur på Chicago.
Den som tar chicago börjar alltid utspelet.

Fyrtal: 10 poäng (alla motspelare åker ner till 0)
Straight flush: 25 poäng (alla motspelare åker ner till 0)
Royal straight flush: 52 poäng (alla motspelare åker ner till 0)

Giv:

5 kort delas ut medsols av givaren, skulle du ha nånting nu får du inte för det ännu.
Släng kort för att få nya.

1:a Bytet:

Har du slängt 3 kort får du 3 tillbaka.
Nu får du poäng för din hand.
Släng kort.


Jag vill tillägga några få detaljer i den annars så fullständiga regelsammansättningen.

1. Jag kör som regel att man inte får säga chigaco om man sitter med färg, eftersom det då blir alldeles för lätt att ta hem alla sticken.

2. jag kör med att fyrtal ger antingen 7 p eller sänker motståndarna till 0. (man får alltså välja själv)

3. En annan detalj man kan lägga till given är "ett upp"..då givaren visar upp ett kort, som spelaren kan ta, eller be om ett nytt (som inte visas för motspelarna)



När det gäller kortspel, spelar jag helst poker, fyrmanna whist, hjärter eller bridge! :D
TrancE_GyLLe
"blck jack" på krogen är sköj.. men ack så irreterande när man har 20 så får alltid kopiern (eller hur d stavas) 21...

"finns i sjön" är inte kul (bara så ni vet!!:))

nä de som jag spelar mest är nog "vänd tia" å "2 mans tvist" eller "4 mans tvist" beroende på hur många man är...
reveal
quote:
Originally posted by TrancE_GyLLe
kopiern (eller hur d stavas)


croupier ;)
lonne
Bangar sällan en poker, men självklart ska det vara pengar inblandade.
Blir lite mer spel och en smula allvar över det hela då.
robstar
quote:
Originally posted by Nyx
1. Jag kör som regel att man inte får säga chigaco om man sitter med färg, eftersom det då blir alldeles för lätt att ta hem alla sticken.

2. jag kör med att fyrtal ger antingen 7 p eller sänker motståndarna till 0. (man får alltså välja själv)

3. En annan detalj man kan lägga till given är "ett upp"..då givaren visar upp ett kort, som spelaren kan ta, eller be om ett nytt (som inte visas för motspelarna)




Äh! Va ere där för regler. :crazy:
Klart man ska få ta chicago om man har färg, de e ju oftast då som det smäller till i kassan. :tongue2

Bästa är när man kör 2kr poängen och är 3 man som spelar.
Då kan de bli riktigt farligt.

Hittade en riktigt bra sida med regler till massor med kortspel:
http://www.pagat.com/

Tjooo..
Aendy
quote:
Originally posted by robstar
Bästa är när man kör 2kr poängen och är 3 man som spelar.
Då kan de bli riktigt farligt.


På den gamla goda tiden när man fortfarande gick i skolan brukade vi vara så många att vi fick begränsa hur många nya kort man fick. Dessutom körde vi med lite högre poäng för de bra händerna. Samt att om man tar ett öppet så går det bordet runt om den som tar det öppna väljer att inte ta kortet. Om sista sticket tas på en två får man 10 p för det. Faen vad många raster (och slantar) som gick till detta under gymnasiet!
Virus
quote:
Originally posted by lonne
Bangar sällan en poker, men självklart ska det vara pengar inblandade.
Blir lite mer spel och en smula allvar över det hela då.


jag har sett dej spela poker en gång och sett dej banga en poker minst fem ggr din hycklare! :D

Chicago är kul, men jag hatar när folk envisas med att köra mer än 3 poäng för utspelet, då blir hela spelet fokuserat vid utspel och då försvinner hela poker-elementet och det ända folk gör är att satsa på klädda kort.

Glorie
jag och min farsa har lirat det simpla kortspelet 500 sen ja var 11 eller nåt. Vi har alltid "lagnamn". Han heter Medelpad (eftersom han bor där och I used to live there)
och när jag spelade som "Närke" (där ja bodde förut..fick ja grymt spö. Haha... nu väntar en match mellan Östergötland och Medelpad... Jag planerar ett tufft motstånd

vad gäller Poker! hmmm.....va spelade ni sa ni? Klädpoker :crazy: njaaa. brukar inte va nå bra i det.. de e ju så svårt att få stegar etc. Men ibland har man ju grymt flyt :) Min specialité e FÄRG :D :D :D
chjo
Chicago är fett!!!

Spelar det ganska frekvent.
Mins en semester på Gotland som regnade bort, vi var 4 grabbar, spelade mellan 50-60 omgångar av detta nobla spel.
Efter överfarten från fastlandet hade jag gjort brakförlust, men använde restan av veckan till att hämta upp.

Riktigtriktigt ball.

Det skumma med detta spel är att det verkar, iaf för mig, som det går mkt bättre ordentligt påverkad av alkohol... låter fel, men statestiken talar för sig själv..
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement