|
Riaa
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
Nu när skivindustirn äntligen insett att ingen vill köpa skivor för 200kr så måste dom börja tjäna pengar på annat sätt, då kom dom på den geniala idén att börja stämma fansen, mkt smart, INTE!
kolla bara det här tex: http://www.tranceaddict.com/forums/...189#post1737189 Helt sjukt ju!
Undra hur lång tid det tar innan dom börjar stämma folk i sverige? Jag fattar inte att dom kan vara så idiotiska, dom kommer ju bara göra det ännu värre för skivindustrin, jag kan ju säga att jag aldrig hade blivit en tranceaddict om det inte vore för mp3! O nu har jag köpt många skivor även fast jag kan ladda ner dom. O skulle dom bara kosta 100 kr så skulle jag köpa mer än det dubbla mer! Fast antagligen vill dom inte ha variation i sin musik, dom vill ha 10 band som alla köper, mp3 ställer bara till med problem för då blir ju folk medvetna om andra musikstilar o band....
Dom begär ju inte lite pengar av dom som dom stämmer heller, hundratusen dollar har vissa fått betala redan!!! Ofta nån skulle köpa musik för så mycket pengar... Dom gör detta bara för att få in lite mer pengar... För i dagens läge e det ju sååååååå synd om dom stackars pop/rock artisterna som får många miljoner per låt.... O sen slår jag vad om att 98% av dom pengarna går till giriga aktieägare och chefer....
Så skyller dom att sina egna filbytartjänster går dåligt på att dom som redan finns är gratis o olagliga, jag skulle kunna tänka mig att betala en peng för att få ladda ner musik på internet om det vore så att man fick göra något med låten, som det e nu får man ju knappt bränna ner den på en cd skiva!
Här e en kul film som tyvärr inte långt ifrån verkligheten... RIAA home raids: http://www.straightnochaser.org/goodies/RIAA_PSA-(divx).avi |
|
|
| mindshooter |
Jag är kluven. Tycker personligen att musik ska vara gratis då det är något vi skapat och som sedan urminnes tider skapats för att andra ska kunna höra på det. Men samtidigt vet jag att jag själv skulle vilja ha pröjs om jag skapade musik...
RIAA är hur som hellst helt pantade.
Bra att veta
Som det ser ut nu går dom bara på sådana som delar med sig stora lager av olagliga filer. Detta förstås för att det inte är värt att gå på alla småttingarna. Läste detta i metro. Gränsen går vid 80 GB fildelning. Har man under detta blir man inte kollad. Alltså på t.ex Direct connect och Kazaa. Detta kan ändras men så funkar det nu. |
|
|
| reveal |
| när jag o steve snackade med corsten och kid v. så sa dom klart o tydligt att de inte alls gillar mp3 |
|
|
| reveal |
Jag tror inte att det är vi här som är det stora problemet, vi köper ju faktiskt skivor då och då, och många av oss hade inte fastnat för trance (och musik på samma sätt) om det inte vore för mp3. Däremot tror jag att den stora massan av musikkonsumenter skiter fullständigt i att köpa skivor nu när mp3 är så enkelt att få tag på.
Tänkte på en grej, ett argument som nästan håller rätt bra för oss ;) Det faktum att den mesta tranceen inte släpps på cd överhuvudtaget, utan endast på vinyl, och det borde till och med skivbolag fatta att en "vanlig person" inte vill köpa vinyl. |
|
|
| mjz |
skivindustrin har inget större intresse av att förändras verkar det som, dom verkar rätt nöjda med att ligga långt efter verkligheten och klaga på fildelning och stämma så många dom kan, medans dom mutar domare och försöker få till lagändringar...
jag skulle tex. aldrig få för mig att köpa en cd-skiva jag inte kan rippa till datorn och mp3spelaren... |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by mjz
jag skulle tex. aldrig få för mig att köpa en cd-skiva jag inte kan rippa till datorn och mp3spelaren... |
finns det sådana? går väl alltid att komma runt på ngt sätt? |
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by reveal
Tänkte på en grej, ett argument som nästan håller rätt bra för oss ;) Det faktum att den mesta tranceen inte släpps på cd överhuvudtaget, utan endast på vinyl, och det borde till och med skivbolag fatta att en "vanlig person" inte vill köpa vinyl. |
plus att man måste vänta ett halvår innan nånting släpps på vinyl, och då har man antagligen inte like stor lust att köpa låten... |
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by reveal
finns det sådana? går väl alltid att komma runt på ngt sätt? |
jo visst, men man ska ju inte behöva det när man köpt en skiva... |
|
|
| zamson |
| corsten och andra ska vara glada att mp3 finns. annars skulle dom inte vara lik kända och jag och många andra skulle inte ha köpt några av deras skivor. dom tjänar nog bra me pengar ändå... |
|
|
| AC. |
Vi som bor i Sverige behöver dock inte oroa oss väldigt mycket. Frågan om hurvida det är olagligt att dela ut "olagliga" filer är fortfarande väldigt öppen för tolking då den mig veterligen inte beprövats i domstol. Att ladda ner musik man ej har rättigheter till är därimot olagligt och inget tvivel om det.
Sverige har dock en föråldrad lag ang privatkopiering. Den är från tiden då folk började spela av varandras kassetband. På den tiden kunde man inte göra kopier som härstammar mer än en, eventuelt två kopior från orginalkasseten. Således sad man att lagen skulle ej innefatta kopier som gjordes i den närmsta bekantskapskretsen.
Vi har en bra regel i Sverige som säger att tillfället gör tjuven och inte tvärt om. Som exempel kan nämnas att det är lagligt att köpa droger men inte att sälja. Dessvärre finns det ett undantag till denna princip och det är vid prostitution. Detta anser man inte i Tex USA där man delade med sig med stora datorer (i from utav lagrings utrymme) och en väldigt fet uppkoppling mot internet för att erbjuda olika warez grupper som DoD som jag antar de flesta känner till.
Jag läste förövrigt i en interjurv med om det var Corsten eller Buuren. Där han menade på att MP3 Var dåligt för industrin men ingen tvekan om att han inte hade blivit så känd i världen utan dem. Och att det igentligen inte var så farligt om folk ladda ner hans musik där denb ändå inte gick att köpa. |
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by AC.
Vi som bor i Sverige behöver dock inte oroa oss väldigt mycket. Frågan om hurvida det är olagligt att dela ut "olagliga" filer är fortfarande väldigt öppen för tolking då den mig veterligen inte beprövats i domstol. Att ladda ner musik man ej har rättigheter till är därimot olagligt och inget tvivel om det. |
em... vad jag vet har nedladdning av musik prövats och friats medans alla i stort sett är överens att dela ut upphovsrättsskddat material är olagligt även om det ännu inte blivit prövat... |
|
|
| reveal |
| vad jag förstår ÄR det än så länge lagligt att ladda hem grejor, fast olagligt att dela ut... detta ska dock ändras vid årsskiftet, då det blir olagligt även att ladda hem grejor (snackar naturligtvis bara om ©-skyddat mtrl) |
|
|
|
|