return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
ot: felhandlingar
View this Thread in Original format
Glorie
ja tyckte själv det var intressant att läsa om dessa som människan gör.. inom min psykologikurs.. så ja tänkte ja skriver ner dem här me, så får ni ta del av dom oxå :p

capture errors - att man tänker på nåt annat & gör fel... - ex. tar med sig soppåsen till bilen

Omissions - glömmer utföra en del i handlingen. - ex. hälla kaffe i flingorna

description errors - rätt handling på fel objekt

perseverations - upprepar en handling utan kontroll

datadriven errors - substitut -
ex - ska slå ett nr på telefon, hör ett annat nummer som läses upp och slår det istället.

loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen självdör typ..
ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså ;) :D
mjz
tur för mig att jag aldrig gör fel, annars skulle jag nog känna igen mig där... ;)
Glorie
quote:
Originally posted by mjz
tur för mig att jag aldrig gör fel, annars skulle jag nog känna igen mig där... ;)


:stongue: :stongue: :stongue: felåt... nu skrattade ja allt :D
ok, men va bra för dig ;)
Aendy
quote:
Originally posted by Glorie
loss of activation - "The attention" e för låg..för handligen.. och självdör..
ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså ;) :D


Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, tänkt att jag ska sätta mjölken på bordet (framför TV:n), upptäcka att det typ är Dr Phil, sätta mig och slötitta på det och helt glömma bort att jag höll på att laga mat och bara skulle ställa fram mjölken. Har tusen exempel på sådana situationer.
cviper
quote:
Originally posted by Aendy
Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, tänkt att jag ska sätta mjölken på bordet (framför TV:n), upptäcka att det typ är Dr Phil, sätta mig och slötitta på det och helt glömma bort att jag höll på att laga mat och bara skulle ställa fram mjölken. Har tusen exempel på sådana situationer.


Yes! Det här känner man igen.. Börjar laga mat, "något kommer emellan" och man glömmer helt av maten - tills brandlarmet i köket går :rolleyes:


quote:
Originally posted by Glorie
description errors - rätt handling på fel objekt


Låter ungefär som min rakgel-på-tandborste-rutin på tidiga måndagar :wtf:
Glorie
quote:
Originally posted by cviper
Låter ungefär som min rakgel-på-tandborste-rutin på tidiga måndagar :wtf:


:stongue: rakgel? Mums :rolleyes: :p
reveal
jag kommer inte ihåg vad detta heter, men det är ett intressant fenomen iaf:

ibland kan människa reagera helt fel, som en slags försvarsmekanism
exempel på detta kan tex vara att man skrattar när man blir jätterädd! så nästa gång en småttnig skrattar åt att nån blir ihjälskjuten på bion (filmen alltså), han kanske inte är skadeglad utan bara reagerar spontant helt fel :)
mindshooter
slängde nycklarna i sopnedskastet en gång...sopsäcken passade tyvärr inte i nyckelhålet.
reveal
quote:
Originally posted by mindshooter
slängde nycklarna i sopnedskastet en gång...sopsäcken passade tyvärr inte i nyckelhålet.


hahaha :stongue: hur gick du tillväga för att få tillbaka dom? ;)
TrancE_GyLLe
att man ska gå in i köket å hämta nått så glömmer man bort det så måste man gå tillbax .. haha händer mej ganska ofta åxå...

skulle ställa in smöret som stog på vardagsrumsbordet i kylen skulle samtidigt sänka eller höja ljudet på förstärkaren...sagt å gjort så jag la in dosan i kylen!!! :D

St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
capture errors - att man tänker på nåt annat & gör fel... - ex. tar med sig soppåsen till bilen

datadriven errors - substitut -
ex - ska slå ett nr på telefon, hör ett annat nummer som läses upp och slår det istället.

loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen självdör typ..
ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså ;) :D


Dess händer ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska lösa problemen? :D
JayBee
quote:
Originally posted by St_Andrew
Dess händer ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska lösa problemen? :D


ja faktist så behöver du bara vara fokuserad hela tiden, men vem fan orkar vara det :P själv tycker jag det bara är roligt.

typ som att ringa till en kompis och fråga efter mig själv :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement