|
Vad röstade ni? (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Vizay
att företagen flyttar på valutan är inte riktigt sant...
det stämmer att fler och fler företag flyttar från sverige men det beror på de höga skatter vi har här...25% moms t.ex., outrageous! |
o så har oxå danmark men dom har sin krona låst till euron, vilket gör att företagen inte behöver vara rädda för valuta förluster och danmark är nu världens 3 rikaste land eller så... skatter behöver inte vara negativt för ekonomin...
| quote: | | att påstå att företagen flyttar bara pga. valutan kan ju ganska snabbt motbevisas eftersom de flesta företagen också handlar med andar företag utanför europa så det blir ju fortfarande olika valutor :) |
men med en stabilare valuta behöver man inte vara lika rädd för valutaförluster, ovasett vilken valuta man handlar till... |
|
|
| lonne |
| Var och röstade JA innan söndagmiddagen hos farmor. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by ice_key
Röstade så klart NEJ!... hade vi gått med i EMU så hade priserna på mat stigit.... kolla bara på Holland :( |
prisförhöjningar här har varit nästan precis detsamma som i sverige i samma perioden. orsaken av dem europeiska prisförhöjningar är inte euron men den europeiska lågkonjuktur. om euron har varit införts typ tio tidigare hade man nästan märkt ingenting av det.
självklart finns det några förhöjningar eftersom kostnaden ska blir ut men efter ett eller två år är de borta.
| quote: | Originally posted by Vizay
att företagen flyttar på valutan är inte riktigt sant...
det stämmer att fler och fler företag flyttar från sverige men det beror på de höga skatter vi har här...25% moms t.ex., outrageous!
att påstå att företagen flyttar bara pga. valutan kan ju ganska snabbt motbevisas eftersom de flesta företagen också handlar med andar företag utanför europa så det blir ju fortfarande olika valutor :) |
mm.. men det hjälper säkert till. det finns aldrig bara en orsak till sånt. idag har vi i holland 19% moms, det har varit 17.5% i förfluten.
men en av de största stegerna i EMU:n blir faktiskt att alla länder i EMU-området skulle få samma moms (rates?).
asså om svenska folket hade röstat FÖR EMU:n idag, så hade ni fått mindre moms i framtiden (typ 20 ~21 % istället av 25%). |
|
|
| AC. |
| quote: | Originally posted by reveal
vallokalerna stängde kl 2000, och då är man fan inte bakis längre... tycker det är synd att en sån banal grej som bakfylla ska stoppa folk från att utnyttja sin rösträtt... fast det är såklart upp till var och en |
Håller med fullständigt även om jag själv bevittnat bakfyllor som varat längre än så.
Nej vart min röst och jag tänker mig banne mig stanna i det land som St_Andrew beskrev så fint tidigare ;) |
|
|
| robstar |
Röstade Nej.
Känns inte som sverige är redo för euron ännu.
Vi har så mycket problem som jag tycker är viktagare att ta hand om först.
Dessutom tror jag inte Euron är svaret på alla våra problem som många framställer den som. |
|
|
| robstar |
| quote: |
asså om svenska folket hade röstat FÖR EMU:n idag, så hade ni fått mindre moms i framtiden (typ 20 ~21 % istället av 25%).
|
Så tycker jag inte du kan säga.
Och jag kan inte säga att du har fel fast jag tycker de låter väldigt långsökt.
Allt jag kan säga är att vi inte vet vad som skulle ha hänt. |
|
|
| teski |
| quote: | Originally posted by robstar
Så tycker jag inte du kan säga.
Och jag kan inte säga att du har fel fast jag tycker de låter väldigt långsökt.
Allt jag kan säga är att vi inte vet vad som skulle ha hänt. |
Dock tror jag Göran kommer att skylla de eventuella nedgångar vi må möta, på att vi röstade NEJ..
Som den där serien jag läste..
- "Min fru lämnade mig, jag fick röda hund, blev överkörd av en lastbil och rånad på alla mina pengar"
- "Hade det blivit JA hade det där inte hänt" :toothless
Tycker det är tråkigt att spekulera i vad som må ha hänt om vi gjorde dittan o dattan.. vi är inte redo för Euron.. Heh.. vi har inte ens pengar att ta hand om de gamla på ålderdomshemmen.. än mindre att betala bra lön till de som jobbar för kommunen etc..
Men detta är ju bara mina 2 pengar.. :) |
|
|
| chjo |
Det har inte varit lätt att få några konkreta svar på frågor ang. EMU. Det fanns och finns ju ingen som eg. vet hur det skulle bli, el. kommer att bli när vi såsmåningom går med.
Min personliga åsikt är att när tiden är mogen så får vi lita på att de folkvalda i riksdagen bestämmer om vi skall gå med eller ej, göra som Finland och köra över allmänheten.
Btw så röstade jag NEJ, men tvivlar inte på att vi kommer att gå med såsmåningom. |
|
|
| ice_key |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
suck att jag ens orkar diskutera men jag klarar inte sånna argument :p
se det inte så kortsiktigt! priserna kommer ju att stiga mindre om vi skulle ha euron än om man har kronan, eftersom man då får en stark valuta samt en större konkerans... |
Men hallå??? vaddå "klarar inte sånna argument" ??
Kolla på Holland som sagt... ICA... vilka äger ICA ?? |
|
|
| Aendy |
Jag rösta nej :rolleyes: *nynnar we are the champions*
Skönt att vara på den vinnande sidan för en gångs skull. Dagens kommentar igår var från tanten som förklarade varför hon röstade nej; -"Jag kunde bara inte förmå att rösta samma som Göran Persson" :) |
|
|
| robstar |
| quote: | Originally posted by Aendy
Jag rösta nej :rolleyes: *nynnar we are the champions*
|
Haha!! :tongue2 |
|
|
|
|