|
Hur förklarar man...
|
View this Thread in Original format
| Aendy |
...att man orkar? Kryptiskt? Låt mig utveckla.
Min mor har fullt förtroende för mig och vet att jag, så när som på O´boy, är en renlevnadsmänniska. Dock blev hon konfrontrerad av en väninna vars son är missbrukare. Min mor berättade om att jag var iväg på trancekryssningen och att det dansades i princip dygnet runt där. Väninnan påstod att det är omöjligt att, som vi, dansa 6-7 timmar i sträck utan att inmundiga substanser som hjälper till att övervinna vissa trösklar. Men jag (och många med mig) fixar ju det. Hur förklarar man att stämmningen, musiken och extasen gör att man i princip springer ett maratonlopp utan någon direkt träning inför det? Det är ju rätt obegripligt för de oinsatta och min mor hatar att behöva stå till svars för denna subkultur utan några riktiga argument, mycket pga av att hon tycker om musiken musiken och att hon inte vill att hennes son ska framstå som en knarkare. |
|
|
| reveal |
| Detta hjälper ju dig inte, men jag känner för att ventilera mig lite också. Det slår aldrig fel, om man dansar järnet i 6-8 timmar så är det alltid nån jävel som ska fråga vad man går på! Varför är det så? Finns det så många fördomar att folk inte fattar att man kan klara sig förbannat bra även utan "knark"? |
|
|
| reveal |
Kom att tänka på en bild från SoldF (instruktionsbok för militärer för de som inte vet). Den visade en stapel med olika markeringar, kommer inte ihåg dem exakt, men de var ungefär som följer:
Vad din mamma tror att du klarar: 20%
Vad du tror att du klarar: 40%
Vad ditt befäl tror att du klarar: 60%
Vad du egentligen klarar: 100%
Kroppen klarar kanske förbannat mycket helt enkelt? :) |
|
|
| dbl |
det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...
nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by dbl
det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...
nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka |
Nja, riktigt så är det inte. Om man kommer in i "the flow" som det kallas i idrottsvärlden så ökar utsöndringen av kroppens belöningssystem (endorfiner, adrenalin m.m.) samtidigt som att hjärnan inte längre är lika villig att uppfatta smärta längre (trötthet är en form av smärta som säger till kroppen att ta det lugnt). Problemet i vanliga fall är att hjärnan, som styr allt man gör, råkar ut för s.k. mental trötthet, dvs att det finns mycket energi kvar i kroppen till att fortsätta men hjärnan som är beroende av samma ämnen för att orka som resten av kroppen reagerar på att energinivåerna sjunkit och därmed säger till resten av kroppen att den är trött och bör lägga av för att spara på resurserna. Nästan all trötthet beror på mental utmattning för energilagerna i kroppen är så stora att det krävs en hel del för att uppnå fysisk trötthet på den aktivitetsgraden vi dansar på. |
|
|
| mindshooter |
Så din mor litar inte på att du inte tar droger?
Då ligger nog probleme någon annanstan än att hitta bra argument...eller?
Själv stod jag oxå 6 timmar non stop på golvet med inget annat an chilinötter, en baccardi och 5 liter vatten. |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Så din mor litar inte på att du inte tar droger?
Då ligger nog probleme någon annanstan än att hitta bra argument...eller?
Själv stod jag oxå 6 timmar non stop på golvet med inget annat an chilinötter, en baccardi och 5 liter vatten. |
Jo, hon har fullt förtroende för mig, det står typ i den första meningen i mitt inlägg. Dock är det svårt för henne att övertyga sina väninnor om att jag inte ens dricker och ändå går på de mest drogrelaterade festerna av alla och dansar järnet. Jag sökte svar till hur man förklarar för de som inte är insatta hur man orkar. Min mor gillar inte tanken att hennes väninnor tror jag är en knarkare. |
|
|
| reveal |
| Bjud in dem på nästa fest, så ska vi fan visa dem var skåpet ska stå! :cool: |
|
|
| mjz |
förklaringen är väl rätt enkel, trance är inte smöring utfyllnadsmusik a la thorleifs, det påverkar en både mentalt och fysiskt...
det är så jävla skönt så man vill helt enkelt inte därifrån, därför ignorerar man alla kroppens varningssignaler och fortsätter dansa och till slut slutar kroppen att protestera...
fast det är klart, att förklara det för nån som aldrig hört trance, eller pressat sin kropp till nånting förutom att trycka i sig så mycket som möjligt av kakbuffen på PRO's möten är ju rätt svårt... ;) |
|
|
| NooN |
| Man måste uppleva det för att förstå... |
|
|
| Glorie |
| jag har exakt samma problem som dig aendy. har fullt förtroende från mamma å pappa, men på tidigare släktmiddagar får man förklara sig. |
|
|
| Amnezia |
tycker det gäller både unga som äldre att de alltid tittar lite snett när man säger va man varit på för party lr brukar gå på..:rolleyes:
blir alltid typ..."jaha ja så du håller på me sånt" på nått sätt blir e alltid snack om droger å grejjer då..:rolleyes:
jag dricker ju knappt ens cola på de festerna jue, får man ju bara håll å grejer:p :p vore ju dumt å få kasta in handuken för det..:cool: |
|
|
|
|