|
Individen existerar inte... (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by reveal
Motsägelsefullt för den logiskt lagda människan ;) |
För mig krävs det att en vetenskap går att bevisa för att det ska kallas för en vetenskap, men som du läste så går det inte att kartlägga en människas hela struktur, därför går det inte att bevisa, men tänker du efter så är det den enda logiska lösningen. Därav i princip vetenskap! |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Filosofi är frågor utan svar, så med den inställninger är det klart att det inte leder nånvart ;) |
klart att det finns svar. håller verkligen inte med dig där |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by JayBee
jag orkar inte tänka på det jag kallar för "onödig filosofi" :) sånt som inte leder någon vart. faktum är att alla människor på jorden skulle ju bara kunna ta självmord imorgon, vad spelar det för roll? vad spelar det för roll om hela jorden sprängs imorgon? inte specielt mycket, det blir ju ingen direkt smärta heller allt försvinner bara, skit samma ju.
men jag orkar inte tänka på sånt utan föredrar att ta livet som det kommer, acceptera det som är och göra besta utav situationen och filosofera om saker som kan leda till något.
|
Men det blri vad man gör det till...du bestämmer själv hur du ska påverkas av dina filosofiska tankar...för mig har determinism betytt en livsändring, när livet är hårt kan jag alltid tänka att det är en utsatt resa som jag fått äran att ta del av och resa med på. O det som händer det händer, då känns det en hel del bättre. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by JayBee
klart att det finns svar. håller verkligen inte med dig där |
ok, låt mig förtydliga, finns inga rätta svar på filosofiska frågor, heller inga felaktiga...därav skillnaden mot vetenskapen |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Men det blri vad man gör det till...du bestämmer själv hur du ska påverkas av dina filosofiska tankar...för mig har determinism betytt en livsändring, när livet är hårt kan jag alltid tänka att det är en utsatt resa som jag fått äran att ta del av och resa med på. O det som händer det händer, då känns det en hel del bättre. |
jo det är sant. jag håller med altså, det är ju typ bara olika synvinklar på samma objekt.. eller? :) |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by mindshooter
ok, låt mig förtydliga, finns inga rätta svar på filosofiska frågor, heller inga felaktiga...därav skillnaden mot vetenskapen | förlåt mig det var jag som formulerade mig fel..
det kanske inte finns rätta och felaktiga svar men det tolkningar eller teorier som kan leda till något. eller det kan ju finnas svar oxo faktist beroende på vad man filosoferar om, om jag inte tar fel. |
|
|
| Smekbar |
| bara en liten tanke. hela det här resonemanget bygger på att vi människor på något sätt skulle vara rationella varelser och att alla våra beslut skulle vara logiska, vilket verkligen inte stämmer. Det är t.ex. inte alls ovanligt att människor faktiskt medvetet "väljer" fel av någon obskyr anledning och därmed utsätter sig för större prövningar än vad som skulle behövts, men ändå så gör vi det. Det är väl till stor del det den fria viljan handlar om, friheten att välja "fel". Det valet kan du inte förutsäga. |
|
|
| Virus |
Bra tråd St_Andrew!
| quote: | Originally posted by Smekbar
bara en liten tanke. hela det här resonemanget bygger på att vi människor på något sätt skulle vara rationella varelser och att alla våra beslut skulle vara logiska, vilket verkligen inte stämmer. Det är t.ex. inte alls ovanligt att människor faktiskt medvetet "väljer" fel av någon obskyr anledning och därmed utsätter sig för större prövningar än vad som skulle behövts, men ändå så gör vi det. Det är väl till stor del det den fria viljan handlar om, friheten att välja "fel". Det valet kan du inte förutsäga. |
Om jag förstått ämnet rätt så är även det valet förutbestämt. Alltså var det några förutbestämda faktorer som fick dig att ta "fel" val.
Dock så tror jag inte på fatalism. Tycker att resonemanget lätt leder till slapphet eftersom om allt är förutbestämt så spelar det ingen roll vad jag gör eftersom det ändå inte finns något jag kan göra åt saken etc.. Även fast inte det är syftet med teorin, så är det lätt att reagera så i praktiken.
Men det finns så otroligt många faktorer med i beräkningen. Alla olika människor du möter, jobb du tar, platser du besöker. Så mycket påverkar en och får en att ändra sin kurs i livet. Enligt din teori skulle man alltså med tillräckliga uppgifter, teoretiskt sett, kunna förutspå en persons liv från födseln till döden?
Det finns så många personliga faktorer och egenheter som Smekbar säger, jag kan inte köpa det.
Det går ju att svara att "det är förutbestämt" på varenda fråga men det är tyvärr inte att bevisa att det inte finns någon fri vilja. Bra initiativ med tråden hursomhelst! |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by Smekbar
bara en liten tanke. hela det här resonemanget bygger på att vi människor på något sätt skulle vara rationella varelser och att alla våra beslut skulle vara logiska, vilket verkligen inte stämmer. Det är t.ex. inte alls ovanligt att människor faktiskt medvetet "väljer" fel av någon obskyr anledning och därmed utsätter sig för större prövningar än vad som skulle behövts, men ändå så gör vi det. Det är väl till stor del det den fria viljan handlar om, friheten att välja "fel". Det valet kan du inte förutsäga. |
Jamen bara för att människa väljer "ologiskt" betyder inte det att det var ett ologiskt val, som jag sa så utgår man från allt som den personen gått igeonom hela livet, och därför är det helt omöjligt att förutspå ett val (för mycket information att sätta ihop). Vetenskapligt var det logiskt, men utåt kanske det såg helt "sporadiskt" och "ologiskt" ut att nån kanske t.ex skulle ta livet av sig. Bakom självmordet fanns den ett helt liv av händelser som ledde fram till att personen inte stod ut. Det är fortfrarande den logiska förklaringen, kan nån bevisa motsatsen? Vad skulle annars styra våra val? och varför? Hjärnan är oxå bara den vatten och kol baserad, en portal för elektriska signaler som reagerar på saker som händer, baserat på naturlagarna.
Ett exempel är datorer, vi kan t.ex säga "fan jävla skitdator blir alltid fel utan anledning" men vi vet egentligen att egentligen har det inte blivit "fel" utan det är bara resultatet av en bunt händelser i dess system, vissa program kanske leddde till att ett par signaler skickades nånstans du inte ville, vilket ledde till hårdwarukrash eller dylikt, men det var denda rätt ändå, för det vore konstigt och brott mot naturlagen om den inte reagerat på följande sätt. |
|
|
| Smekbar |
jo men vad ni i min mening delvis missar är att människan till väldigt stor del bygger sina beslut på sina känslor, och att sådana beslut ofta inte går att motivera i någon vanlig rationell logisk mening. Hur mycket du än vet om mig, kan du inte möjligtvis veta hur jag reagerar vid ett specifikt tillfälle om något hemskt eller kanske extra roligt har inträffat. Den fria viljan handlar ju inte bara om att friheten att göra tydliga praktiska val utan även om andra mer subtila val som är svårare att observera.
Det finns ju även delar i människan som är kaotiska och fullständigt oförutsägbara, t.ex. drömmandet. När man vaknar och analyserar drömmen kan man möjligtvis förstå vad drömmens handling baserade sig på, men du kan omöjligtvis förutsäga hur din nästa dröm kommer te sig. Denna oförutsedda dröm kan senare under dagen komma att påverka dina beslut så att du gör andra än du normalt sett hade gjort. Och visst, dessa valen grundar ju sig då i en form av upplevelse, men det är en upplevelse som ingen annan kan ha, eller förstå, och som dessutom är totalt oförutsägbar...
För att retas med dig lite St_Andrew skulle man väl då därför kunna säga att individen existerar eftersom vi drömmer? =) (vilket jag iofs inte tycker, jag tycker typ "Cogito ergo sum" :)) |
|
|
| mindshooter |
Jamen det är juh det jag sagt om och om igen....att det inte går att räkna ut...det är för mycket intryck och dyligt att hålla reda på...allt jag säger är att det är allt detta som ligger grund till vårt bettende...
Det är klart att tror man på en själ så är det juh omöjligt att bevisa veteneksapligt att den inte existerar, och det är väl klart att kanske är det den som styr, men då är det fortfarande mer vetenskapligt att tro på en deterministisk lösning ;) |
|
|
| Smekbar |
| okej, sure, men så som jag förstått det har ni ändå menat att om man hade haft all denna informationen, dvs alla bitar som en persons liv är uppbyggda av, så skulle man kunna förutsäga denna persons alla val i en given situation, vilket jag (o kanske även du? :)) menar inte går, eftersom det finns "kaosdelar" i människan... :) |
|
|
|
|