De grote carnavals thread + hoe maak ik een carnavalswagen
|
View this Thread in Original format
basvh |
Jaja stelletje randstadters carnaval staat hier weer voor deur. Vorige week al pre-pre-party gehad. Vanavond pre-party en volgende week barst het feest los. Carnaval is hier nog steeds een feest van traditie. Op carnavals zondag is er altijd een grote optoch in ons dorp waar vorig jaar toch wel 40 000 mensen stonden te kijken. Niet misselijk dus.
Voor de mensen die geen idee hebben hoe de optocht in elkaar zit. Hier een review van onze carnavals wagen.
Bij het woord carnavals wagen denken sommige mensen aan brazilaanse toestanden. Vrouwen alleen in klein stringetje. Veren door de reet. Lekker swingen. Helaas zo is onze carnavals optoch niet.
Wat dan wel.Laten we bij het begin beginnen!
Bouwplek:
Eerst moet je een bouwplek hebben! Nou die hadden we dit jaar dus niet. Pas halverwege december werd deze gevonden in het naastgelegen dorp. Hier bouwen wij met nog 4 carnavals verenigingen. Erg gezellig maar ook soms erg druk en het jammere is dat er geen verrassing meer is. Iedereen heeft de wagen toch al gezien.
Idee:
het idee is natuurlijk heel belangrijk. Wat wil je uitbeelden, hoe doe je dat. En komt het idee wel over. BIj ons is het een ongeschreven regel dat als je een thema over bijv. een voorval/roddel in het dorp gebruikt je meer punten krijgt. Tis niet verplicht maar helpt wel mee.
WIj hebben lang over een idee nagedacht. Eerst wilde wij gewoon wagen pakken 6000 watt erop neurpleuren en paar tappen. Na een groepstemming is dat idee toch weggestemd en hebben we gekozen voor een actueel thema in ons dorp. Namelijk> Sinds een jaar hebben wij een winkelcentrum. Deze is al aantal keren overvallen. Wat wij dus hebben gemaakt is een pop. Deze pop is een van de zware jongens van de donald duck. Deze zit midden in het op waarheid nagebouwde winkelcentrum en draait een stuk rond. In zijn hand een koevoet en op zijn rug een boeven zak.
Sponsers/materiaalen/wagen:
Zn wagen kost veel. een pop kost al gauw paar duizen euro in sommige dorpen wel tot 20 000 euro en meer! WIj hebben de meeste materialen van sponsoren gekregen. Dat is veel beter dan geld want het meeste materiaal is duur. Vooral hout,verf,plaksel, las-spuillen.
De kar die onder de pop zit hebben wij dit jaar gerenoveerd. Vorig jaar liep ie op zijn laatste benen. We hebben de assen eronderuit geslepen een heel nieuw frame gelast. Wagen is 8 meter lang en uiteindelijk zal de pop 7 meter hoog worden.
Hoe maak ik de pop:
Je last eerst het grove frame onder het de noemer: Vast is Vast, beetje bakken en braaien, beetje lassen-beetje slijpen. Met behulp van betonstaal en buigtang krijg je de ronde vorm erin. Hieraan vast doe je kippen gaas. Op het kippengaas plak je tape en op dat tape komen bladzijde van telefoonboek verdronken in behangplaksel. Hiervan doe je 2 lagen en dan kan je het verven.
De kop maken we trouwens naast de wagen. Deze takelen we als de optoch begint op de romp van het lijft
Grof Frame
Kippen gaas
Tape
Beplakt
Beschilderd
Het winkel centrum wat we in hout hebben nagebouwd heeft een van onze groeps leden gedaan. Hij is een van de beste jonge houtbewerkers van Nederland. Tis een beetje een knutselwerkje, helaas hebben we niet de tijd om alle details super na te maken.
Rond om de wagen komen borden met een mooie pakkende zin. Deze moet op het moment van schrijven nog verzonnen worden. Verder rijd op straat nog een ME busje van ons. Deze is gemaakt met een ingenieus sturings systeem alla een vliegtuig. Verder lopen er nog wat mensen in boeven pakken overstraat en wat politiemensen die krantjes uitdelen met kopje Opsporing verzocht. Ik ga misschien er tussen lopen met hoedje met pers erop en beetje fotos schieten.
Jah dit waren beetje de grote lijnen ik hoop dat jullie het een beetje interesant vonden.
Wat volgt zijn een aantal fotos en een enkel filmpje van onze pop die vandaag draaiend is gemaakt!
Bikkel met slijptol nummero 1
Bikkel met slijptol nummero 2

pop gezien vanuit de wagen.

Filmpje. let op zonder geluid!
http://home.planet.nl/~frithart/wagen/bouwen.WMV
Okay tis natuurlijk niet de mooiste wagen van nederland maar voor het eerste jaar een pop is het toch best goed gelukt (vorige jaren hadden we een totaal houten wagen) |
|
|
Hitman |
carnaval zuigt:whip:
pop ziet er wel goed uit |
|
|
Dj Lex |
De foto's zijn leuk, maar de rest .......
:p |
|
|
HiGH_NrG |
Maar weer blij dat ik boven de grote rivieren woon... :D |
|
|
MennoB |
Ja carnaval!!!
Wordt wel weer vetjes. 5 dagen lang feesten :D
Om daarna weer een paar dagen bij te komen :) |
|
|
raoel |
Ik ga ski�n en vier dus geen carnaval, al zal ik dat daar ook wel een beetje doen.
Als ik niet zou ski�n was ik ook 5 dagen aan het zuipen en feesten. Lijkt me harstikke leuk, maar ski�n is het ultieme! :)
En al die louzy reacties an randstadters altijd...
Als je niet weet hoe het is en meteen met een afzeiker klaarstaat, laat je mening dan achterwegen. Carnaval breid zich elk jaar weer wat verder uit en over tig jaar vieren ze het misschien wel over heel nederland. Tis ook zo'n gezeik, daar zijn we te nuchter voor... :o
Tis gewoon niet iets wat je zomaar begint te organiseren, je gaat je niet van het ��n op het andere jaar 5 dagen achter elkaar bezatten cq feest vieren.
Ik las pas geleden een verhaal van een vriendegroep die 5 jaar geleden zijn begonnen met carnaval te vieren.
In hun dorp werd er niks aan gedaan en in het dorp ernaast een 15 km verderop wel. Hun toch maar een avondje carnval vieren en het beviel ze wel.
Het jaar daarna hadden ze in hun dorp ook ��n avond wat georganiseert en veel mensen deden er een keer aan mee. Gezellig leuk en het jaar erna werden het al 2 avonden en het jaar daarna was het al een volle week en hebben ze een eigen carnaval vereniging.
Kweet zo niet meer hoe dat plaatsje heet. |
|
|
kolkiewolkie |
quote: | Originally posted by basvh
Jaja stelletje randstadters |
HELA! Niet zo schelden he :mad: !
Maar wat een werk zit er in die karretjes zeg :eyes: . Tuffen jullie in zo'n optochtje nou met maar 5 wagentjes achter mekaar aan want dat is toch nie echt veel of wel... (of gaat het vooral om de drank voor de mensen die meelopen.... waarschijnlijk wel :D ).
Hiero (toch best wel een stuk noordelijker ;) ) is er trouwens ook een best actieve carnavalsvereniging... doen iets van 3 of 4 avonden iets :) . |
|
|
basvh |
quote: | Originally posted by kolkiewolkie
HELA! Niet zo schelden he :mad: !
Maar wat een werk zit er in die karretjes zeg :eyes: . Tuffen jullie in zo'n optochtje nou met maar 5 wagentjes achter mekaar aan want dat is toch nie echt veel of wel... (of gaat het vooral om de drank voor de mensen die meelopen.... waarschijnlijk wel :D ).
|
nee 5 wagentjes zou beetje weinig zijn kolkmans.
ER zijn in totaal 3 catagorien
wagens: vorig jaar 11 weet niet hoeveel er dit jaar zullen zijn. maar denk dat dat aantal wel gehaald zal worden en misschien nog wel meer
Loopgroepen: de loopgroepen worden ook weer onderverdeeld in 2 groepen namelijk de groepen en de individuelen. de loopgroepen zijn vaak mensen die allemaal in hetzelfde bedrijf werken.
er zijn een stuk of 20 loopgroepen. Dus de optocht bestaat uit zn 30 inschrijvingen. Verder nog de prinsen wagen en dweil orkesten en hofkappelen.
Alcohol is officieel verboden onder de optocht. Als je alcohol nuttigd krijg je flinke min punten ook mag de muziek niet al te hard staan. Op deze 2 punten zijn wij vorig jaar ernstig de mist in gegaan!:toothless :toothless |
|
|
SnuggLe |
nee 5 wagentjes zou beetje weinig zijn kolkmans.
ER zijn in totaal 3 catagorien
wagens: vorig jaar 11 weet niet hoeveel er dit jaar zullen zijn. maar denk dat dat aantal wel gehaald zal worden en misschien nog wel meer
Loopgroepen: de loopgroepen worden ook weer onderverdeeld in 2 groepen namelijk de groepen en de individuelen. de loopgroepen zijn vaak mensen die allemaal in hetzelfde bedrijf werken.
er zijn een stuk of 20 loopgroepen. Dus de optocht bestaat uit zn 30 inschrijvingen. Verder nog de prinsen wagen en dweil orkesten en hofkappelen.
Alcohol is officieel verboden onder de optocht. Als je alcohol nuttigd krijg je flinke min punten ook mag de muziek niet al te hard staan. Op deze 2 punten zijn wij vorig jaar ernstig de mist in gegaan!:toothless :toothless |
LoL.... woon niet in Brabant , maar bij ons thuis in Didam hebben ze een optocht met in totaal toch wel zo'n 150 groepen (wagens/loopgroepen) bij elkaar, een van de grootste optochten van het Oosten (na Oldenzaal). Beats that ing Brabant met zijn 'alleen recht op carnaval' :p |
|
|
Kakao |
quote: | Originally posted by SnuggLe
LoL.... woon niet in Brabant , maar bij ons thuis in Didam hebben ze een optocht met in totaal toch wel zo'n 150 groepen (wagens/loopgroepen) bij elkaar, een van de grootste optochten van het Oosten (na Oldenzaal). Beats that ing Brabant met zijn 'alleen recht op carnaval' :p |
Euhmm, alleen in Limburg wordt ECHT carnaval gevierd :p |
|
|
basvh |
quote: | Originally posted by SnuggLe
omgeving roosendaal is volgens mij altijd ned kampioenschap praal wagen maken. Dat schijnt echt super groot te zijn.
Wat het bij ons vind ik zo speciaal maakt de optocht is niet de grootte ( al zijn 30 inschrijvingen voor een klein dorp best wel veel. 40 000 toeschouwers is ook iet mis!)
Vooral op sociaal gebied maakt het bouwen en uiteindelijk de optocht zo speciaal. Iedereen probeert elkaar te helpen met raad/advis/sponsoren. Het bedrijfsleven helpt goed mee. Lokale media laat veel zien in lokale kranten en tv. Er zijn bouwgroepen waar de gem leeftijf 50 is maar ook 16. dat maakt het allemaal heel gezellig en leuk.
quote: | Euhmm, alleen in Limburg wordt ECHT carnaval gevierd |
sja in elke streek/dorp wordt het anders gevierd, met eigen tradities en avonden. Waar het beter is of leuker is, is een nutteloze discussie. |
|
|
Kakao |
sja in elke streek/dorp wordt het anders gevierd, met eigen tradities en avonden. Waar het beter is of leuker is, is een nutteloze discussie. |
Ja, is ook zo natuurlijk! |
|
|
|
|