return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Förslag
View this Thread in Original format
sipowitz
Ursäkta att jag lägger detta som en egen tråd men min förhoppning är att tråden ska bli rätt stor med många svar...

Har funderat en massa på problemet med all våld och kriminalitet, något som bara blir värre och värre.

Väldigt sällan man ser en polis ute patrullerande, och är de ute så har de oftast väldigt bråttom till något annat ställe.

Läste en intressant sak i sydsvenskan igår. På ett kvällsmöte hade en polischef fått en fråga av en besökare, "hade du vid en högre ålder kännt dig helt säker på att gå utomhus en sen kväll i Malmö". Han hade funderat en stund och svarat "det är tveksamt". Äldre vågar sig inte ut längre, vilket jag tycker är helt förståeligt. En enkel men tyvärr ekonomiskt krävande sak som patrullerande poliser hade nog gett en trygghet och säkerhet.

En ökad trygghet och säkerhet ger i sin tur en ökad utgång, en ökad utgång ger ekonomisk tillväxt på många områden.

På samma gång diskuteras försvarets framtid. Nybyggda och renoverade försvarsbyggnader förstörs iochmed att förband läggs ner. Något som verkligen kan kallas att kasta pengar i sjön...

Min förslag går ut på att istället för att lägga ner försvaret, så ska det anpassas och göras om till en polisiär enhet. Lokaler finns, världsledande utbildare och utbildningar finns, kunskap finns och sannerligen utrustning. Problemställningar kan såklart vara att vissa militärer kan se det som en pristigeförlust att inte längre få skydda landet mot en främmande fiende. En fiende som inte längre finns!

Tänk efter på denna frågan: Hur många har ni idag hört talas om som har blivit dödade på grund av ett krig som Sverige är med i?
Och hur många har dödats på grund av ett krig som försigår i Sverige - kriget mot kriminaliteten.

Observera att jag med detta inte menar att polisen ska få en högre makt. Det är inte tal om att skapa en övermakt utan helt enkelt omfördela resurser och skapa en trygghet.

Vill höra era åsikter!
St_Andrew
grattis du har kommit på ungefär det regeringen håller på med nu, även fast dom gör det lite segt ;)
CJ InterCity
det är en fin dröm i af :)
reveal
Fiende som inte finns?

Försvaret är numara omlagt till att på 10 års sikt kunna omstruktureras så att det kan möta ett eventuellt hot. Vilken jävla fiende ger 10 års förvarning??? Hotet kan finnas om 10 år, och därför är det viktigt att ha ett starkt försvar.

(Detta var visserligen inget svar på din fråga, men dock en kommentar kring att det inte lägre finns någon fiende. Jag litar inte på Ryssland.)

Ps. Jasså du har hittat tillbaka Sipo? Ses vi på kryssningen som vanligt? :)
AC.
Sveriges militär får absolut inte göra polisiära uppgifter! Det vet vi alla hur det slutar...:eek: :nervous:

men om du så måste så lägg ner hela försvaret och lägg mer pengar på polisen. Fast då säger vi egentligen samma sak bara att vi vill ha två olika namn på det.

EDIT: Ni vet väl desasutom risken med att använda militären mot det egna folket?
M1cro5lave
Jag vill bara nämna en sak ang. militären:
I Ryssland har en högre person erkänt att militären styr fyra kärnkraftverk oberoende av övriga Ryssland. Rysslands höga politiker vet inget om dessa kärnkraftverk och flera anser att de används för atomvapen. Dessa är s.k. tjernobylreaktorer, dvs. snästan samma uppbyggnad.
Vad jag vill säga är att militären har helt tagit kontrollen över dessa kärnkraftverk, och vad gör folket åt detta? Har inte hört att någon förändring är på gång. Detta har jag hört från dem som var med på detta samtal med en person från Ryssland, och han erkände det rätt ut.

Man kan inte låta militären ha för mycket makt. Det skulle inte funka om militären skulle jobba som 'poliser'. Jag säger inte att Rysslands militär är densamma som Sveriges, Ryssland har betydligt högre press på sig i och med USA. Sverige har ju inte haft krig på 200 år eller så. Tror själv inte att militären skulle sluta som en övermakt i vårt fall, men jag tror heller inte att det skulle funka.

Försvaret behövs alltid, även om vi inte är i krig, och måste alltid hålla hög beredskap. Om vi rustar ner försvaret och det visar sig att vi har en fiende om säg 20 år, hur ska vi hinna rusta upp då? Bara en fundering...
Amnezia
quote:
Originally posted by M1cro5lave
Om vi rustar ner försvaret och det visar sig att vi har en fiende om säg 20 år, hur ska vi hinna rusta upp då? Bara en fundering...

vi fick lära massa om detta i lumpen under SoldFlektioner å sånt...
men fiende om 10år?? dom skulle kunna gå rakt över oss redan som vi har det idag... skulle ta lång tid å få allt fungera även som vu har idag,vi ligger redan hopplöst efter i utvecklingen...
bara titta på fordonen, utrusting m.m som vi använde under värnplikten....vi hade tex det gamla stridsbältet under de3-4 första månaderna som typ e samma modell de använde i andra världskriget, å våra 11a och 40 bilar vi använde oss av palla knappt me när man fordonsmarscha någon längre sträcka...Pbv:erna e också ett skämt,skulle inte ha en sportmössa till chans att försvara haubitsarna m.m...å detta va ändå på sveriges största artelleri regemente A9...vet inte hur utrustningen e på tex jägarförbanden men msn skulle ju inte direkt känna sig trygg nu heller om det kom ett anfall...:p
hm kanske gled ifrån ämnet igen:p :p :rolleyes:
dbl
quote:
Originally posted by Amnezia
dom skulle kunna gå rakt över oss redan som vi har det idag...

nähää.. vi skulle faktiskt ha klarat oss i typ 20min om ryssland överföll oss... hahahaha :p :crazy:
St_Andrew
quote:
Originally posted by dbl
nähää.. vi skulle faktiskt ha klarat oss i typ 20min om ryssland överföll oss... hahahaha :p :crazy:

nah jag tror vi skulle klara oss ganska länge, tänk på att sverige e ett stort land och att det säkert tar några timmar för dom att rulla fram över landet :D
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement