return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 
Hardstyle Sverige (pg. 2)
View this Thread in Original format
Nyx
quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Tyvärr så har hardstylen blivit allt för hardcoreinfluerad, vilket har fått mig att lessna.

De flesta låtarna från Überdruck Records klassas som hardtrance. David Rzenno (Überdruck) har varit en av mina absoluta favoritartister sen han släppte "Now Or Never"
i slutet av 2001.

Hardstyle är inte detsamma som hardtrance! Det är väldigt många som blandar ihop de två musikstilarna. Hardstyle är som sagt en blandning av hardcore och hardtrance.

Att hardstyle skulle ha blivit mer hardcoreinfluerad förstår jag inte. Det är snarare så att hardstyle har blivit en allt mer populär musikstil och många av de gamla hardtranceartisterna har konverterat till hardstyle. Förra året var nog ett av de sämsta åren om man ser till antalet riktigt bra releaser inom hardtrance.

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Det finns fortfrande bra och melodiös hardstyle som:
Sa.Vee.Oh - Loophole. Försök den nån gång :D

Den klassar jag som typsik (melodic) hardtrance! :rolleyes:
Nyx
quote:
Originally posted by DJmoXX
Vi kommer anordna stora hardstyle fester runt sverige

Det kan verkligen behövas!

Har ni sidan uppe ännu så att man kan få tjuvkika lite?
ScuL
quote:
Originally posted by Nyx
De flesta låtarna från Überdruck Records klassas som hardtrance. David Rzenno (Überdruck) har varit en av mina absoluta favoritartister sen han släppte "Now Or Never"
i slutet av 2001.

Hardstyle är inte detsamma som hardtrance! Det är väldigt många som blandar ihop de två musikstilarna. Hardstyle är som sagt en blandning av hardcore och hardtrance.

du har rätt här :)

quote:

Att hardstyle skulle ha blivit mer hardcoreinfluerad förstår jag inte. Det är snarare så att hardstyle har blivit en allt mer populär musikstil och många av de gamla hardtranceartisterna har konverterat till hardstyle. Förra året var nog ett av de sämsta åren om man ser till antalet riktigt bra releaser inom hardtrance.

det här är inte helt rätt, förlåt :p
det är tydlig att stilen har ändrats sen det började i 2000/2001. jämför låtar av början med de som produceras nu så uppmärker man att låtar blev hårdare. det är också så att dj's lirar snabbare på fester. på qlimax 2002 var det 145 i snitt, nu är det oftast 150 eller även 155 bpm som ligger närmare till hardcore.

quote:

Den klassar jag som typsik (melodic) hardtrance! :rolleyes:

den e kanske diskutabel. men jag klasserar allt hardstyle som har den välkända distorted bassline. utan den är det inte hardstyle och såvitt jag vet finns den också i loophole. har inte singlen så jag är inte 100% säkert på det men jag ska leta upp den senare ;)
Nyx
quote:
Originally posted by ScuL
det här är inte helt rätt, förlåt :p
det är tydlig att stilen har ändrats sen det började i 2000/2001. jämför låtar av början med de som produceras nu så uppmärker man att låtar blev hårdare. det är också så att dj's lirar snabbare på fester. på qlimax 2002 var det 145 i snitt, nu är det oftast 150 eller även 155 bpm som ligger närmare till hardcore.

Jag syftade på att han snackade om hardtrance och menade att hardstyle alltid haft ett hardcoresound iom att musikstilen härstammar från den genren. Lite luddig formulering men du fattar säkert.

Om hardstyle har förändrats har jag inte märkt iom att jag är en trogen hardtrancer och acid junkie! :p

Kan du ge mig nåt exempel på en äldre hardstylelåt?

quote:
den e kanske diskutabel. men jag klasserar allt hardstyle som har den välkända distorted bassline. utan den är det inte hardstyle och såvitt jag vet finns den också i loophole. har inte singlen så jag är inte 100% säkert på det men jag ska leta upp den senare ;)

Den basen (i början av låten) används ofta inom hardtrance av bl.a. A*S*Y*S och Longy som gör tung acidinfluerad hardtrance. Längre fram i låten används en typsik hardtrancebas (som även voodoo & serano använder :rolleyes: )

Synthljuden lutar mer åt hardtrance tycker jag. Speciellt synthen som kommer efter den lugna delen i låten, som även används flitigt inom epic/uplifting trance. Den sortens synth använder man knappast inom hardstyle!

Men men..man kan definiera låtar på olika sätt. Jag klassar iaf "Sa.Vee.Oh. - Loop Hole" som hardtrance. ;)
ScuL
quote:
Originally posted by Nyx
Om hardstyle har förändrats har jag inte märkt iom att jag är en trogen hardtrancer och acid junkie! :p

Kan du ge mig nåt exempel på en äldre hardstylelåt?

jämför dessa:

gammal hardstyle (ungefär 2001/2002):
K-Traxx - Noise Tool (Technoboy remix)
DJ Stardust - Stomping Jack Flash (Giada remix)
Bison meets the Quakers - I got Tonight (original mix)
Atlantic Wave - The Creation (original banging mix)
DJ Isaac - On the Edge
Atlantic Wave - Love Killer
DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix)
Droid - Ce Ce Rhythm (club mix)
Pacific Link - Rings of Jupiter (original mix)
Poeppelbaum & Helmedach - 25.17 (2nd club mix)
TAQ 9 - Beatz in Time (original mix)
Unit 4 - Relax
Technoboy - Harddrive (Lesson 2)
The New Frontier aka Zenith DJ feat. Gogofire - Musica che Domina (vocal edit)
Zenith vs Avex - Scream (main mix) / I'm your DJ

ny hardstyle (2003/2004):
Deepack vs Luna - Kick this muttha
Builder - Bad Manners (Hardstyle Masterz mix)
Hardheadz - Wreck the Remix (The Beholder & Max Enforcer remix)
Deepack - The Prophecy / Here's Johnny
The Hose - My Little Stalker (Technoboy rude mix)
The Pitcher - Pump It Loud (Cenoginerz mix)
Tronik - Sensational (Ultronik mix)
Ultrasonic - Ultrabass
Brooklyn Bounce - X2X We Want More (Deepack Remix)
Clive King - Deal With This
DJ Rezonanze vs. DJ Reezer - Are you ready
Nyx
Jag hör ingen skillnad på gammal och ny hardstyle mer att kanske vissa låtar blivit något hårdare.

DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix) = Derb intro + Hennes & Cold sound + DJ Scot Project sound = Hardtrance ;)
Pjox
Ere nått negativt om hardstyle blivit håradre? :p
DJ_Laszlo
quote:
jämför dessa:

gammal hardstyle (ungefär 2001/2002):
K-Traxx - Noise Tool (Technoboy remix)
DJ Stardust - Stomping Jack Flash (Giada remix)
Bison meets the Quakers - I got Tonight (original mix)
Atlantic Wave - The Creation (original banging mix)
DJ Isaac - On the Edge
Atlantic Wave - Love Killer
DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix)
Droid - Ce Ce Rhythm (club mix)
Pacific Link - Rings of Jupiter (original mix)
Poeppelbaum & Helmedach - 25.17 (2nd club mix)
TAQ 9 - Beatz in Time (original mix)
Unit 4 - Relax
Technoboy - Harddrive (Lesson 2)
The New Frontier aka Zenith DJ feat. Gogofire - Musica che Domina (vocal edit)
Zenith vs Avex - Scream (main mix) / I'm your DJ

ny hardstyle (2003/2004):
Deepack vs Luna - Kick this muttha
Builder - Bad Manners (Hardstyle Masterz mix)
Hardheadz - Wreck the Remix (The Beholder & Max Enforcer remix)
Deepack - The Prophecy / Here's Johnny
The Hose - My Little Stalker (Technoboy rude mix)
The Pitcher - Pump It Loud (Cenoginerz mix)
Tronik - Sensational (Ultronik mix)
Ultrasonic - Ultrabass
Brooklyn Bounce - X2X We Want More (Deepack Remix)
Clive King - Deal With This
DJ Rezonanze vs. DJ Reezer - Are you ready

Detta som Scul räknar upp här är precis det jag brukade gilla vs. det som absolut inte faller mig i smaken. Men all musik förändras, mycket utvecklas till det bättre, annat till det sämre. I slutändan handlar allt om eget smak och tycke. Jag gillar det inte - men det gör ni andra verkar det som ;) Smaken är som baken...knappast något som får mig att ligga sömnlös om nätterna ;)
ScuL
quote:
Originally posted by Nyx
Jag hör ingen skillnad på gammal och ny hardstyle mer att kanske vissa låtar blivit något hårdare.

DJ Tom-X - Cocaine (Bush remix) = Derb intro + Hennes & Cold sound + DJ Scot Project sound = Hardtrance ;)

hehe :) angående den kommer vi iaf inte överens. det där är definitvt inte hardtrance. tror att scot project kommer att tappa sina fans om han lirade sånt :)

men har du lyssnat på alla andra? jag hör säkert stora skillnader i de där låtar. inte bara struktur o tekniska skillnader men de blev snabbare och med tungare basslines/trummor.

quote:
Originally posted by Pjox
Ere nått negativt om hardstyle blivit håradre? :p

självklart inte, men det får inte bli så att det blir mer som hardcore eller att folk blir avskrämt när de går på hardstyle fest.
senaste festen, Hardbass, var det mycket folk som lämnade redan kl3 eller kl4 för att de tyckte musiken var för hårt.
Nyx
quote:
hehe :) angående den kommer vi iaf inte överens. det där är definitvt inte hardtrance. tror att scot project kommer att tappa sina fans om han lirade sånt :)

Den där låten ska definitivt placeras under hardtrance och alla Bush's tidigare produktioner likaså. Bush är ett av DJ Tom-X alias btw. :)

DJ Scot Project har gjort liknande låtar förr..

quote:
men har du lyssnat på alla andra? jag hör säkert stora skillnader i de där låtar. inte bara struktur o tekniska skillnader men de blev snabbare och med tungare basslines/trummor.

Jag hade de flesta låtarna redan. Vissa låtar skilde sig inte nämnvärt medan vissa nya är hårdare i jämförelse med de gamla.

Pjox
quote:
självklart inte, men det får inte bli så att det blir mer som hardcore eller att folk blir avskrämt när de går på hardstyle fest.
senaste festen, Hardbass, var det mycket folk som lämnade redan kl3 eller kl4 för att de tyckte musiken var för hårt.

Okej.. Va det gäller min smak så klagar jag nog inte om det blir mer likt hardcore fast det gäller i och försig inte alla...
ScuL
quote:
Originally posted by Pjox
Okej.. Va det gäller min smak så klagar jag nog inte om det blir mer likt hardcore fast det gäller i och försig inte alla...

detsamma här :D
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 
Privacy Statement