return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 
Any good parties on March 5 and 6? (pg. 5)
View this Thread in Original format
AC.
I actually do much walking myself :)
and next time don't worrie about the guy in the booth, they can't do much to stop you.

I never pay for communter or subway. And the only real reason is; I'm a cheap s.o.b :toothless
St_Andrew
quote:
Originally posted by reveal
Still, I wouldn't want my taxmoney to pay for poeple's travels in such a distant place... It's up for the Stockholmers to pay for their own travels.

wooooo, i thought you knew much better than that... government taxes has nothing to do with mass transportation in stockholm... that is what we have "landstings" taxes for ;)

AC: you are probably the most stingy/selfish person out there :p
reveal
quote:
Originally posted by St_Andrew
wooooo, i thought you knew much better than that... government taxes has nothing to do with mass transportation in stockholm... that is what we have "landstings" taxes for ;)

Men damnit. Spelar ingen roll VAR nånstans skatten kommer in, jag vill inte betala för att andras kostnade beträffande transporter. Fast ni får såklart gärna betala högre landstingsskatt (eller vad det heter) i Stockholm om ni vill :) Spelar inte mig någon roll. Det jag ville ha sagt är att jag förstår att det trots allt kostar en del med biljetter etc :)

Jag påstod ju faktiskt aldrig att jag faktiskt betalade till era resor, eller hur?

Och till AC vill jag passa på att säga: Utveckla gärna ditt påstående så att jag fattar vad du vill ha sagt.
St_Andrew
quote:
Men damnit. Spelar ingen roll VAR nånstans skatten kommer in, jag vill inte betala för att andras kostnade beträffande transporter. Fast ni får såklart gärna betala högre landstingsskatt (eller vad det heter) i Stockholm om ni vill :) Spelar inte mig någon roll. Det jag ville ha sagt är att jag förstår att det trots allt kostar en del med biljetter etc :)

Jag påstod ju faktiskt aldrig att jag faktiskt betalade till era resor, eller hur?

nah men det känndes som du gjorde det, du sa att du inte ville betala för folk i stockholms tunnelbane resor, vilket tolkas som att du gör det, eller att du ens kan vara möjligt att du gör det, vilka båda är fel :)

quote:
Och till AC vill jag passa på att säga: Utveckla gärna ditt påstående så att jag fattar vad du vill ha sagt.

Det (jag tror) AC menar är att stockholmarna betalar en massa pengar till massa andra komuner som går sämmre än stockholm, men att ingen vill betala nått till stockholm när det går dåligt för dom...
C-naptik
quote:
Originally posted by AC.
I actually do much walking myself :)
and next time don't worrie about the guy in the booth, they can't do much to stop you.

I never pay for communter or subway. And the only real reason is; I'm a cheap s.o.b :toothless

Wow, and I thought you Swedes were more social programs-oriented and more socially educated... :)
Cheating....bad!
Don't Swedish parents threaten their kids of putting them out in the cold when they misbehave? That should work, hehe.
reveal
quote:
nah men det känndes som du gjorde det, du sa att du inte ville betala för folk i stockholms tunnelbane resor, vilket tolkas som att du gör det, eller att du ens kan vara möjligt att du gör det, vilka båda är fel :)

Ok, jag inser att det lätt kunde misstolkas :) Det jag menade var dock det som jag skrev i mitt förra inlägg, hoppas det blev tydligt nu :D

quote:

Det (jag tror) AC menar är att stockholmarna betalar en massa pengar till massa andra komuner som går sämmre än stockholm, men att ingen vill betala nått till stockholm när det går dåligt för dom...

Ok. Då är vi i så fall i samma sits, Skåne går också bättre än många andra delar av landet, och följdaktligen betalar vi också till andra kommuner som det går sämre för.
Glorie
quote:
Skåne går också bättre än många andra delar av landet, och följdaktligen betalar vi också till andra kommuner som det går sämre för.

Jag orkar inte skapa en ny tråd om det här, så jag svarar här i stället, trots att jag bidrar till ytterligare trådurspårning ;)

Antar att du/ni syftar på norrlandskommunerna och jag som är en riktig norrlandspatriot (och gammal västernorrlänning) vill ta tillfället i akt och uppmana er stockholmare och skåningar (helt enkelt de personer som lever i delar som det går "bättre" för :disbelief ) att läsa följande RAPPORT (som öppnas i PDF!) (högerklicka om datorn din hänger sig) :) Om ni inte vill läsa allt, läs åtminstone sammanfattningen.

sen kan ni läsa lite här me :p

St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
Jag orkar inte skapa en ny tråd om det här, så jag svarar här i stället, trots att jag bidrar till ytterligare trådurspårning ;)

Antar att du/ni syftar på norrlandskommunerna och jag som är en riktig norrlandspatriot (och gammal västernorrlänning) vill ta tillfället i akt och uppmana er stockholmare och skåningar (helt enkelt de personer som lever i delar som det går "bättre" för :disbelief ) att läsa följande RAPPORT (som öppnas i PDF!) (högerklicka om datorn din hänger sig) :) Om ni inte vill läsa allt, läs åtminstone sammanfattningen.

sen kan ni läsa lite här me :p

*puh* läste verkligen igenom hela! :toocool: :p

Till viss del kan jag hålla med dom, dom ger mycket till övriga sverige men får inte alls mycket tillbaka. Men tänker man lite mer så inser man att man inte kan tänka så (jag tycker iaf :p). Vi lever i en fri ekonomi där oxå den fria ekonomin ska råda, annars blir det bara fel. Dom områden som är bäst på saker ska ta hand om dom. Om nu norrland har väldigt mycket naturtillgångar så ska dom ta tillvara på dom, har Stockholm bra möjligheter pga arbetsmarknaden, så ska dom ta tillvara på dom, stockholm ska inte börja utvinna malm på söder etc :p Ja, du kanske fattar vart jag vill komma, (stora delar av) norrland är inte gjort för ett tjänstesamhälle utan för ett industri samhälle, det är inte lönsamt att ha ett tjänstesamhälle i norrland, befolkningsunderlaget, transportmöjligheter etc är för dåligt.
Sure Norrland bidrar till en stor del av våran ekonomi, pga sina naturtillgångar, men det e enligt mig ungefär samma sak som att resten av sverige bidrar till ekonmin pga att det bor mycket folk här, det e liksom tillgångar på olika sätt, norrland har fått den ena, södra sverige den andra...
Att norrland avbefolkas är ju på många sätt tråkiga, men om man ser det på lång sikt / ur ett ekomiskt perspektiv så vore det bra om dom som inte jobbade i industrierna/skogen/gruvorna/dom stora städerna flyttade därifrån. Frågan är om det inte är bättre ur ett humant perspektiv oxå, tex antar jag att det e fler som har alkoholproblem/självmordsproblem etc i norrland än i södra sverige, det e liksom deppigare att leva i ett samhälle som redan haft sin höjdpunkt...

meeeeeen, en sak som dom hade jävligt rätt i var att dom "exporterar" utbildad arbetskraft till södra sverige, det har dom 10 senaste åren kostat dom 50 mdkr, vilket i sin tur motsvarar det dom under den tiden fått i skatteutjämning (den mesta av den arbetskraften har nog oxå gått till dom komuner som betalar mest tilln orrlandskomunerna, tex stockholm). Så jag tycker nog ändå att det är rätt att dom får pengar. Sen kan man ju diskutera hurvida det inte borde vara moraliskt fel att skita i att ge dom pengar för saker som älderomsorg när det faktiskt var dom som sitter där nu som var med o byggde upp vårat land. Men jaja, det är inget lätt problem för man kan ju oxå se att eftersom Stockholm är drivkraften i den svenska ekomin borde man ju inte ta pengar ifrån dom när dom beöver stimuleras för att gå bättre i dåliga tider ---> göra det bättre för hela landet.
AC.
quote:
Stockholm är drivkraften i den svenska ekomin borde man ju inte ta pengar ifrån dom när dom beöver stimuleras för att gå bättre i dåliga tider ---> göra det bättre för hela landet.

Utan att ha läst igenom rapporten Glorie länka till (Misstänker jag läst de argumenten förr) så sa St_Andrew det enda jag vill framhålla, att Stockholm är den ekonomiska drivmotorn i Sverige.
C-naptik
Mhh....you seem to be having a very interesting debate here, too bad I can't understand much of it though.... :(

Thanks for the article translated into French Glorie, I really liked it, I always appreciate to know more about how Sweden really works.

Smekbar
quote:
Originally posted by AC.
Utan att ha läst igenom rapporten Glorie länka till (Misstänker jag läst de argumenten förr) så sa St_Andrew det enda jag vill framhålla, att Stockholm är den ekonomiska drivmotorn i Sverige.

där håller jag verkligen inte med dig alltså. Stockholm är nog så bra men även i skåne skapas det ständigt mycket nya jobb och populationen ökar stadigt. I och med öresundsbron så har vi fått ett attraktivare läge och importerar numera mycket arbetskraft från bland annat danmark och tyskland, och arbetskraftsimport är som bekant ett mycket bra sätt att förbättra en ekonomi.
St_Andrew
quote:
Originally posted by C-naptik
Mhh....you seem to be having a very interesting debate here, too bad I can't understand much of it though.... :(

Thanks for the article translated into French Glorie, I really liked it, I always appreciate to know more about how Sweden really works.

hehe, i feel sorry for you :p it's about the swedish "equalizing tax system". in northen sweden we have a lot of municipalities with high deficits and just bad economys due to the low population up there. so we have this system where the municipalities in the south that are doing well (stockholm for example) pay some of their taxes to them up in the north. yeah that was kinda oversimplificated, it's a really complicated story with a lot of advantages and dissadvatages, prepare for a long debate :p
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 
Privacy Statement