|
Vinyylit, DJ:t ja taloudelliset hommat
|
View this Thread in Original format
| BetaFactory |
Taas on tullut mietittyä, ja tuloksena tällainen kysymysasettelu:
Otetaan Orkidea esimerkkinä. Hänellä ei taida olla "tavallista" työpaikkaa, DJ-hommat riittänee vallan mainiosti. Kuitenkin, mistä suunnista tulot tulevat hänen (tai vastaavan DJ:n) tapauksessa?
1. CD-voitto
Orkidean tapauksessa tuskin tuo liikaa fyffeetä kun on yksi ainoa CD ilmestynyt kymmenessä vuodessa.
2. Vieraat yöklubit maksavat per ilta (?)
Mistä summista puhutaan?
3. Unityltä?
Ja kuinka usein Orkidea soittaa settejä? Pari kertaa viikossa?
Ja vielä kysymys: montako levyä per viikko uskotte että vastaaava hemmo hankkii per viikko? Oletan ettei Orkidea tarvitse ostaa kaikkia levyjä omalla rahalla.
Huomaatte että tämä on aivan vieras keskusteluaihe minun kannaltani, joten suokaa anteeksi jos nämä ovat itsestäänselvyydet. |
|
|
| Nuutti |
| quote: | Originally posted by BetaFactory
Otetaan Orkidea esimerkkinä. Hänellä ei taida olla "tavallista" työpaikkaa, DJ-hommat riittänee vallan mainiosti. Kuitenkin, mistä suunnista tulot tulevat hänen (tai vastaavan DJ:n) tapauksessa?
|
Huono esimerkki koska tietääkseni Tapsa tekee paljon muutakin kuin DJ-hommia. Mm. mainos-, muoti- ja elokuva-alalle musiikkia ja muuta äänen suunnitteluun liittyvää. En tiedä onko Suomessa montaa DJ:tä joka tekisi ainoastaan DJ hommia. Poislukien tietysti ravintola DJ:t jotka soittaa joka päivä. Proteuskin tekee normaalia päiväduunia. |
|
|
| GrimReaper |
Orkidealla on "oikea" työpaikkakin äänisuunnittelijana (vai mikä se hänen nimikkeensä firmassa onkaan). Hän tekee mainoksiin, elokuviin, näytelmiin, tietokonepeleihin ym. äänimaailmaa ja musiikkia.
1. Levyistä ei artisteille tule mitenkään valtavasti tuottoa ainakaan täällä Suomessa joten tarvitsee tehdä jotain muutakin kuin vain tuottaa ja remiksata.
2. Kyllä ne keikka-/DJ-palkkiot tonneihin varmaan kohoavat jo nykyään Orkideankin kohdalla. En muista enää sen tarkempaa vaikka olen kyllä joskus kuullut miten paljon hän saa per keikka.
3. Unitylta saamastaan rahamäärästä minulla ei ole mitään hajua..
Orkidean tuttu tanssi-illan setti siis Yle-X:llä kerran kuussa ja muissa paikoissa kotimaassa ja ympäri maailmaa muutaman kerran viikossa. Suomen keikoista lisäinfoa löytyy http://www.clubunity.org/orkidea/index.php?page=gigs
Riippuu kai julkaisuista montako levyä Orkidea hankkii/saa promoina viikossa.. varmaan välillä 1-20 yleensä kai.
P.S. Onko ketään kuullut Orkidean suosikkilistalla olevaa Sasha vs. Underworld - Xpanding Girl (DJ Orkidea Remix) (CD-R) ? Xpander + Pearls Girl kuulostaa hyvältä mashupilta ja olisi mielenkiintoista kuulla Tapsan näkemys. |
|
|
| afastest |
| quote: | Originally posted by GrimReaper
2. Kyllä ne keikka-/DJ-palkkiot tonneihin varmaan kohoavat jo nykyään Orkideankin kohdalla. En muista enää sen tarkempaa vaikka olen kyllä joskus kuullut miten paljon hän saa per keikka.
|
olen kuullut että palkkio on yleensä 10-20x pääsylipunhinta. siis esim orkidean tai proteuksen kohdalla. joskus ne ottavat paljon vähemmän tai soittvat lähes ilmaiseksi, ja se tarkoittaa, ettei rahat ole aina niin tärkeä juttu. Sitten nämä ei-niin-tunnetut dj:t ja varsinkin aloittelijat harvoin saavat mitään korvausta.
Mitä ulkomaisiin suuriin dj-staroihin tulee, niin ne saavat jopa muutaman tonnin euron palkkion per keikka, riippuen mm. setin pituudesta, bileistä yms. |
|
|
| Epic Star |
| quote: | Originally posted by afastest
olen kuullut että palkkio on yleensä 10-20x pääsylipunhinta. siis esim orkidean tai proteuksen kohdalla. joskus ne ottavat paljon vähemmän tai soittvat lähes ilmaiseksi, ja se tarkoittaa, ettei rahat ole aina niin tärkeä juttu. Sitten nämä ei-niin-tunnetut dj:t ja varsinkin aloittelijat harvoin saavat mitään korvausta.
Mitä ulkomaisiin suuriin dj-staroihin tulee, niin ne saavat jopa muutaman tonnin euron palkkion per keikka, riippuen mm. setin pituudesta, bileistä yms. |
Huhujen mukaanhan Tiesto tienasi uutenavuotena soittamastaan keikasta 250 000 dollaria. |
|
|
| afastest |
| quote: | Originally posted by Epic Star
Huhujen mukaanhan Tiesto tienasi uutenavuotena soittamastaan keikasta 250 000 dollaria. |
Tota mä en usko millään. 5-10 kilodollaria olisi mielestäni paljon lähempänä oikeaa summaa. |
|
|
| GrimReaper |
Joo taisin liioitella palkkioissa kun en ole kotimaisten artistien palkkioita ikinä seurannut mutta kyllä ne keikkapalkat kuitenkin suurissa tapahtumissa nosevat kotimaisillakin DJ:illä muutamiin tuhansiin.
Ja noiden isojen nimien palkkiot ovat moninkertaiset muihin pienempiin verrattuna.. esim. Carl Cox saa joka DJ-keikasta vähintään 40-100 000 $, Tiësto jostain megasuuresta keikasta vieläkin enemmän mutta tuo 250 000 $ kuulostaa liian suurelta, jopa Tiëstolle. Myös Oakenfold on aika rahanahne yli 75 000 keikkapalkkioillaan. |
|
|
| BetaFactory |
| TV:ltä tuli kerran sellainen "tytärsarja" siihen Ibiza-sarjalle, joka kertoi Las Vegaksen yöelämästä. Mielestäni kerrottiin että Joshua Ryan sai 1 M$ yhdestä ja ainoasta keikasta jossain kasinossa. Voiko olla totta että noin paljon rahaa on siellä potissa? |
|
|
| GrimReaper |
| Onhan se mahdollista että jostain yksittäisistä ja/tai erikoisemmista DJ-keikoista voi saada huimia summia, mutta koska en ole itse suuri maailmantähti-DJ en osaa sanoa onko se totta vai ei. Jo tuo Tiëston 250 000$ kuulostaa paljolta mutta että Joshua Ryan olisi saanut vielä 4 kertaa enemmän.. uskomatonta! Las Vegas huomioonottaen se ei kyllä olisi mitenkään mahdotonta, siellä kun kaikkialla pyörii isot rahat. |
|
|
| Dueno |
| quote: | Originally posted by GrimReaper
Joshua Ryan |
nevahööt :stongue: |
|
|
| Kinde |
| Kyllä noi suurimmat nimet tienaa ihan uskomattomia summia noista isoimmista bileistä. Täytyy ottaa huomioon, että esim. jossain Gatecrasherin NYE bileissä saattaa olla jopa 40 000 ihmistä ja liput ovat 40-50 puntaa kipale!! Eli lipputuloista tulee noilla hinnoilla vähintään 1.6 miljoonaa puntaa mikä tekee euroissa vajaat 2.4 miljoonaa... ei siis ihan mitään nappikauppaa.. |
|
|
| afastest |
| quote: | Originally posted by GrimReaper
Ja noiden isojen nimien palkkiot ovat moninkertaiset muihin pienempiin verrattuna.. esim. Carl Cox saa joka DJ-keikasta vähintään 40-100 000 $, |
carl cox soitti screenissä suomessa, jos se todellakin maksoi vähintään 40-100 000$, niin screen ei varmasti olisi tuonut häntä tänne suomeen. Ja tuo 1 miljoonan palkkio kuulostaa liioittelulta. Vaikka sitä rahaa liikkuu paljon, samaa rahaa se on, enpä usko ettei Joshua Ryan olisi suostunut soittamaan yhtään halvemmalla. |
|
|
|
|