return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Skivbolag klagar på mina mixar...
View this Thread in Original format
Dj_Irish
Har väntat på detta ett par år faktiskt och när jag hörde att andra DJs som jag känner har fått hot-brev från lite större europeiska skivbolag förstod jag att det nog snart var min tur.

I fredags fick jag brev Från Bonzai Music Group, mer kända som Banshee Worx dessa dagar. De ville att jag oehört snabbt tog bort de mixar från min hemsida som innehöll någon av deras aritster. Eftersom de har en miljon-dotterbolag var det ganska många mixar som detta inkluderar. Anledningen, förutom uppenbarliga copyright-grejer och deras rädsla för att få mindre intäkter genom deras egan compilations, var att jag förstörde en hel industri genom att lägga ut mina mixar på nätet så som jag gjort i 4 år nu.

Lite att ta i tänkte jag, men jag blev nyfiken på vad ni andra som hänger här anser om sådant. Några av er har ju börjat få kommerciella framgånger med era egna produktioner. Tror ni det DJ-mixar som läggs ut gratis på nätet är ett hot mot artister och musik-industrin?

Då jag varken vill bli stämd eller skaffa mig några fiender i branschen tänker jag inte göra en fajt av detta. Men jag vetefan om jag tänker lägga ner hela konceptet med att lägga ut mixarna rakt av....
Smekbar
min enkla åsikt är att det är idiotiskt av skivbolagen att hålla på så. Att få en låt med i en mix av en känd deejay är svinbra promotion. De lär knappast förlora några pengar på det heller, för som vanligt så lär det vara en viss procent av de som lyssnar som sen tyckte det var tillräckligt bra för att köpa...
vad spelar det för roll om nån som ändå inte hade köpt skivan får tag på en viss låt i en mix?
reveal
Säger som jag alltid gör, hade det inte varit för mp3 och dessa mixar, så hade jag aldrig lyssnat på trance idag, och i och med det lagt ner många tusentals kronor i branchen...
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Smekbar
min enkla åsikt är att det är idiotiskt av skivbolagen att hålla på så. Att få en låt med i en mix av en känd deejay är svinbra promotion. De lär knappast förlora några pengar på det heller, för som vanligt så lär det vara en viss procent av de som lyssnar som sen tyckte det var tillräckligt bra för att köpa...
vad spelar det för roll om nån som ändå inte hade köpt skivan får tag på en viss låt i en mix?


Det är väl ungefär åt det hållet jag tänker oxå. Men nu börjar de tjata om att försäljningen av deras egna compilation CDs och Mix-CDs förstörs av typer som mig.

Skulle någon verkligen undvika att skaffa en professionellt framställd mix-skiva, med de senaste låtarna ihopmixade av riktigt stora DJs, bara för att de kan ladda mixar från amatör-DJs som mig själv?
reveal
Kör med utpressning: "Antingen så släpper ni mina mixar på cd, eller så släpper jag dem på nätet" :toothless
Sorrow
quote:
Originally posted by Dj_Irish
Det är väl ungefär åt det hållet jag tänker oxå. Men nu börjar de tjata om att försäljningen av deras egna compilation CDs och Mix-CDs förstörs av typer som mig.

Skulle någon verkligen undvika att skaffa en professionellt framställd mix-skiva, med de senaste låtarna ihopmixade av riktigt stora DJs, bara för att de kan ladda mixar från amatör-DJs som mig själv?


Nu är du nog lite väl blygsam, Irish..

Jag kan ju se skivbolagets syn på det hela iom att de stora kända namnens compilations oftast inte är bättre på andra sätt än att de oftast är mixade i studio, även om skivbolagen säkerligen inte vill erkänna detta (vilket de iof indirekt gjorde i sitt mail). Det är ju också egentligen copyright på låtarna, så..

Med det sagt så skulle jag nog inte säga att marknaden förstörs av den som lägger upp set på sin hemsida, även om jag själv inte skulle lägga upp det på min (som är på g). Det finns precis hur många andra DJ's som helst som gör samma sak; marknaden för stora compilations är snarare som den är pga att alla compilations oavsett vem som mixat dem ser ut ungefär likadana ut nuförtiden och det följaktligen "räcker" med en.

Hursomhelst får du väl ta det lite som en komplimang att de iaf tycker att du är tillräckligt stor och känd nog för att orka lägga ner besväret på att maila osv.. ;)
RebeL9
jag förstår hotet Banshee Worx känner. Lightning Records tvingades ju duka under pga mp3hotet. Och ingen kan ju direkt påstå att MP3 inte skadar försäljningen. Har träffat hur många personer som helst som säger att de inte köper en skiva de kan hitta på MP3. Oavsett hur bra den än är.
Proximus
om jag hittar en tokbra skiva på mp3 men inte köper den så beror det på att jag aldrig skulle ha köpt den heller, hur bra den än var.

däremot har jag alltid köpt de skivor som jag ville ha, och så kommer det fortsätta. plus, jag kommer aldrig köpa vinyler eftersom jag anser att vinyler är ett rån och jag väntar tålmodigt tills skivbolagen börjar släppa mer CD-M, tills dess så får de leva med att de har en kund mindre.

hos dig Irish, så vill jag påstå att skivbolagen har fel, bara på grund av de har NOLL kreativitet med deras egna compilations och blir skrämda av en amatör dj från Sverige och börjar skicka mail på krav att ta bort massa saker, det visar bara deras inkompetens. Skivbolagen skjuter sig själva i foten gång på gång, kul att de inte har insett detta än.

Om jag vore VD för skivbolaget så skulle jag krävt att du skulle ha ads med min skivbolagslogga på din hemsida, eller länkar till en shop där man kan köpa låtarna du spelat från min skivbolag och jag skulle själv länka och promota dig. Man kan tjäna pengar på många olika sätt, men tyvärr har de här idioterna inte fattat något än.
Dj_Irish
quote:
Originally posted by RebeL9
jag förstår hotet Banshee Worx känner. Lightning Records tvingades ju duka under pga mp3hotet. Och ingen kan ju direkt påstå att MP3 inte skadar försäljningen. Har träffat hur många personer som helst som säger att de inte köper en skiva de kan hitta på MP3. Oavsett hur bra den än är.


Ja, antagligen. Men genom lite personer som har inblick i hur dessa bolag styrs och då speciellt Bonzai/lightning/banshee, så verkar de ha en affärsmodell som tigger om trubbel.

Hela grejen med hur de hanterar nya releaser,plus de höga priserna (främst CD) och inga som helst digitala alternativ gör de det ganska svårt för sig.
RebeL9
Det bästa med vinyl är att värdet ökar mångdubbelt om några år. Om du har en låt i digital form är den ju inte värd speciellt mycket :-)
Det enda skivbolaget i dagsläget som satsar både på Vinyl, CD-R och digitalt är väl J00F Recordings. Det tycker jag är mycket bra och fler borde följa efter. Så att alla kan få sitt.

Sorrow
quote:
Originally posted by RebeL9
Det bästa med vinyl är att värdet ökar mångdubbelt om några år. Om du har en låt i digital form är den ju inte värd speciellt mycket :-)
Det enda skivbolaget i dagsläget som satsar både på Vinyl, CD-R och digitalt är väl J00F Recordings. Det tycker jag är mycket bra och fler borde följa efter. Så att alla kan få sitt.


Anjunabeats kör alla tre också..
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Sorrow
Anjunabeats kör alla tre också..


Precis vad jag tänkte säga. Fick precis höra av Bonzai att dom tydligen har en begränsad digital tjänst i USA och ska snart lansera fullständigt här i Europa. Ungefär som JOOF et. al.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement