|
Muziektheorie (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Pumaz |
| quote: | Originally posted by Wildfir3
heel erg simpel, en misschien ook wel 'zo' te horen als ge derop let, maar 'k zou graag wel eens weten hoe ge nu juist een lied opbouwt volgens de regeltjes (als er al vaste regeltjes zijn)
kzeg maar iets:
1. opbouw 32 beats lang
2. break 12 beats lang
3. slot 32 beats lang
Ik weet ook wel da veel te kort is enzo hoor, is maar om een gedacht te hebben :) |
Ik zal met onze Steven beginnen aangezien hij erop aandringt :D
Er zijn geen echt vaste regels van hoe een track moet opgebouwd worden. Doe maar zo lang of kort dat je wilt, je moet juist telkens op of afbouwen per 4, 8, 16, 32...
Zo goed?
Anyway, hardware...
Ik veronderstel dat je vroeger niet naar de muziekschool gegaan bent?
Ik zou moest ik u zijn een synth kopen (niet per se een dure) die een beetje een goeie variatie geluiden heeft. Ik veronderstel dat je iets trance-achtig wil maken dus zal de melodie het belangrijkste zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe uw financiële situatie is, maar Yamaha vind ik persoonlijk de beste in combinatie geluid/budget. Koop alleszinds niks die minder dan 62 toetsen heeft, je zal op den duur hoge noten en bassen willen maken en die is hiervoor wel handig. Als je dan toch veel te veel geld hebt zou ik toch een Korg pakken, persoonlijk vind ik de Triton workstation het beste dat er is, maar er hangt een prijsje aan.
Dus, koop een Yamaha en pruts erop los... |
|
|
| Pumaz |
| quote: | Originally posted by Azo
*zwakke en sterke akkoorden |
Ik ga ervan uit dat je grote en kleine bedoeld...
Het gaat allemaal om de sfeer van de muziek, cheese veel grote akkorden en prog is voor 99% allemaal klein.
| quote: | | *minor en major scales |
Het gaat hier dus ook om de sfeer en hangt een beetje samen met het bovenste. Over het algemeen klinkt iets in majeur vrolijk en opgewekt en iets in mineur dan weer triestig (en beter in mijn oren). Dit is niet voor 100% waar, neem nu in de klassieke muziek 'Alla turka' van W.A. Mozart (de naam zegt mss niets maar je kent het wel). Die is in A mineur maar klinkt toch opgewekt en happy vind ik.
| quote: | | intervallen? overgangsakkoorden? |
Bijna of niet bestaande in hedendaagse muziek, als je een symfonie wilt schrijven moet je maar nog eens afkomen :rolleyes:
Ik hoop dat dit helpt, als je (of iemand anders) liever een voorbeeld hebt moet je mijn msn zoeken op de daarvoor voorziene pagina en laat maar weten en ik zal anders een paar midis maken.
Lievez
Een midi is een bestand die in alle deftige muziekprogramma's kan geopend (zeg ni dat het een t is) worden. Het is gewoon een stelletje noten waar je een instrument aan hangt en hey presto... je hebt een melodie! |
|
|
| lievez |
mjah da wetek wel :p
ma ge kunt toch zoma ni beginne me die noten te foefele als ge ne midi file maakt, as ge nix van weet enzo :x |
|
|
| Tiger777 |
| Misschien een héél domme vraag he.. maar kunt ge mij eens eenvoudig uitleggen hoe ge de "key" van een plaatje kunt herkennen...? (voor harmonisch mixen enzo...) |
|
|
| Pumaz |
Dat kan ik idd moeilijk, ik heb een 'absoluut gehoor', ik weet die gewoon...
En beste Lievez, moet je een midi file hebben? Je kan dan zelf zien... |
|
|
| Wildfir3 |
| quote: | Originally posted by Pumaz
Ik zal met onze Steven beginnen aangezien hij erop aandringt :D
Er zijn geen echt vaste regels van hoe een track moet opgebouwd worden. Doe maar zo lang of kort dat je wilt, je moet juist telkens op of afbouwen per 4, 8, 16, 32...
Zo goed?
Anyway, hardware...
Ik veronderstel dat je vroeger niet naar de muziekschool gegaan bent?
Ik zou moest ik u zijn een synth kopen (niet per se een dure) die een beetje een goeie variatie geluiden heeft. Ik veronderstel dat je iets trance-achtig wil maken dus zal de melodie het belangrijkste zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe uw financiële situatie is, maar Yamaha vind ik persoonlijk de beste in combinatie geluid/budget. Koop alleszinds niks die minder dan 62 toetsen heeft, je zal op den duur hoge noten en bassen willen maken en die is hiervoor wel handig. Als je dan toch veel te veel geld hebt zou ik toch een Korg pakken, persoonlijk vind ik de Triton workstation het beste dat er is, maar er hangt een prijsje aan.
Dus, koop een Yamaha en pruts erop los... |
Ok da eerste wistek dus al ongeveer, maar goed, dacht dat het moeilijker in elkaar zat met 'regeltjes' enzo.
Over die hardware: is het niet gewoon beter om te beginnen met een midi controllerke ofzo?
Voor 10 000fr hebt ge al een """"deftig"""" edirol modelleke waar ge volgens mij toch al is wa mee kunt knoeien? :) En dan in samenwerking met reason/cubase enzow :) |
|
|
| Pumaz |
| quote: | Originally posted by Wildfir3
Over die hardware: is het niet gewoon beter om te beginnen met een midi controllerke ofzo?
Voor 10 000fr hebt ge al een """"deftig"""" edirol modelleke waar ge volgens mij toch al is wa mee kunt knoeien? :) En dan in samenwerking met reason/cubase enzow :) |
Ah je wil die hardware ook in het producen gebruiken :toothless
Ik dacht dat je bedoelde om gewoon een beetje te experimenteren...
Ja in dat geval is het wss beter om die edirol te kopen, maar ik vind echt dat iedereen die wil producen een (hard)synth zou moeten hebben, gewoon al om een beetje 'feeling' te kunnen krijgen van noten. Het is nutteloos om zomaar noten in een pianoroll te zetten volgens mij, tenzij je muzikale inzicht hebt natuurlijk... |
|
|
| pooley |
Tuurlijk da.
8 jaar piano gespeeld.
Steffy hoorn of tromboon dacht ik. Paar maandjes fagot ook. |
|
|
| Pumaz |
Sarcastisch of...
:conf: |
|
|
| Wildfir3 |
| ja ik speel geregeld ******! |
|
|
| pooley |
Da van mij was serieus, da van hem, wilde gok ! Tis dan ook ne wilde jongen he !!
 |
|
|
|
|