return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

örat
View this Thread in Original format
Dioxys
En sak jag funderat på i kanske några år nu..

Vi lyssnar ju på musik med en massa ljud som spelas samtidigt, min fråga är hur högtalarna kan spela alla dessa ljud samtidigt och hur vi sedan i örat kan urskilja alla ljuden var för sig? :conf:

Vad jag kommit fram till är väl att när två ljud läggs ihop så antingen spelas båda ljuden var för sig jättesnabbt och att de typ växlar snabbare än vad vi kan uppfatta?

Eller är det så att när båda ljuden läggs ihop så blir det ett nytt ljud? Som vi sedan med tiden kan uppfatta som två helt olika ljud tillsammans?

Kanske är någon här på forumet som vet :) Skulle få mindre å tänka på kanske sena nätter som denna :D
ScuL
ljud produceras och hörs inom ett spektrum.
alltså det finns flera olika ton som produceras samtidigt och hörs samtidigt :)

alltså här på bildet ser du en vanlig bild från en ljudsredigeringsprogram. på bildet syns att ljudet innehåller ett mycket låg ton.

ljud består av vibrationer i luften, när det produceras kommer alltså hela spektrumet i ditt hörselgång.
din 'eardrum' reagerar alltså också på hela spektrumet som förklarar varför du hörer ljudet precis som det blev producerat.

mänskliga hörsel brukar vanligtvis reagera på toner mellan 20Hz och 20~22Khz (20~22.000Hz).
när man blir gammlare degraderar hörseln också iofs. det första du kommer att sakna är de höga tonar.
detsamma händer också när du får tinnitus.
Dioxys
jojo, det där kunde jag ju redan.. men jag tycker inte du svarade min fråga riktigt :)

jag ville veta hur då vårat öra reagerar och hur elementet i högtalaren reagerar.. säg att vi har en högtalare med bara ett element.. är det möjligt att denna kan spela hela spektrumet samtidigt? eller måste en högtalare ha mer än ett element?

och reagerar olika strån i trumhinnan på olika frekvenser om då högtalaren kan generera hela spektrumet? eller kan alla strån få upp alla frekvenser samtidigt?
ScuL
jag var inte färdigt än :p
quote:
Originally posted by Dioxys
jag ville veta hur då vårat öra reagerar och hur elementet i högtalaren reagerar.. säg att vi har en högtalare med bara ett element.. är det möjligt att denna kan spela hela spektrumet samtidigt? eller måste en högtalare ha mer än ett element?

nej. det funkar bra med bara ett element. det är lyx att ha flera.
(dock låter det bättre när man har särskilda elementer för basstoner, medelhöga toner och höga toner).

quote:

och reagerar olika strån i trumhinnan på olika frekvenser om då högtalaren kan generera hela spektrumet? eller kan alla strån få upp alla frekvenser samtidigt?

det här vet jag inte. jag vet iaf att hela trumhinnan reagerar på hela spektrumet men hur de strånar förtolkar det vet jag inte..
Dioxys
haha, men du svarade ju fortfarande inte :) men tack för försöket iaf :D

"det funkar bra med ett element" ok.. men hur funkar det då? spelar den alla samtidigt eller en frekvens i taget?
ScuL
det är inte lätt för mig att förklara fysiska saker på svenska :)

men ett element producerar hela spektrumet , alltså alla toner samtidigt.
hoppas att jag inte behöver förklara hur en högtalare funkar :P
ScuL
kolla här :)
http://entertainment.howstuffworks.com/hearing.htm
Dioxys
Tack för länken! Jag hittade det här:

quote:

The basilar membrane has a peculiar structure. It's made of 20,000 to 30,000 reed-like fibers that extend across the width of the cochlea. Near the oval window, the fibers are short and stiff. As you move toward the other end of the tubes, the fibers get longer and more limber.

This gives the fibers different resonant frequencies. A specific wave frequency will resonate perfectly with the fibers at a certain point, causing them to vibrate rapidly. This is the same principle that makes tuning forks and kazoos work -- a specific pitch will start a tuning fork ringing, and humming in a certain way will cause a kazoo reed to vibrate.

As the wave moves along most of the membrane, it can't release much energy -- the membrane is too tense. But when the wave reaches the fibers with the same resonant frequency, the wave's energy is suddenly released. Because of the increasing length and decreasing rigidity of the fibers, higher-frequency waves vibrate the fibers closer to the oval window, and lower frequency waves vibrate the fibers at the other end of the membrane.

Jag tolkar det som att olika "fibrer" tar upp olika frekvenser :) Förstod jag rätt? Ju tjockare dem är desto lägre frekvenser uppfattar dem?
Dioxys
quote:
Originally posted by ScuL
det är inte lätt för mig att förklara fysiska saker på svenska :)

men ett element producerar hela spektrumet , alltså alla toner samtidigt.
hoppas att jag inte behöver förklara hur en högtalare funkar :P

Jo snälla, jag är intresserad! :)
Jag vet ju att elementet vibbrerar så att luften vibbrerar in i våra öron :) Sånt lärde man sig på högstadiet ju, men HUR ger den ifrån sig alla frekvenser samtidigt om det bara är ett element? eller ger den ifrån sig olika frekvenser snabbt så det låter som om vi hör alla samtidigt?

ungefär som när man lyssnar på hur ett modem låter i telefonlinjen :) det låter ju bara som brus, men är väl jättemånga toner som bara låter snabbare än vad våre hjärnor kan uppfatta? :)
ScuL
du kan inte jämföra med en modem för att en modem producerar digitala signaler i analog form.

du kan se skillnaden mellan analoga och digitala ljudssignaler i det följande bild: http://plum.cs.nccu.edu.tw/~lien/Li.../modulation.gif. analog till vänster och digital till höger.

nja. hur en högtalare funkar har du troligtvis också haft på högstadiet.
ljudsignalet som kommer från din förstärkare är elektriskt. elektriska signalen förs till en magnet som rör sig.
sen börjar magneten alltså vibrera på elektriska signalet, den rör conusen av högtalaren och den förtsätter vibrationen i resten av ljudsenheten. för att hela enheten rör sig fortsätts ljudet som en våg i luften :)

CJ InterCity
jag har själv funderat på detta under en längre tid!

kul att någon drog upp det till slut :p
Vizay
lite avancerad fysik B är inte fel att läsa om man vill kunna sånt här :)

det hela grundar sig helt enkelt i vågrörelser, ljud beter sig teoretiskt sett likadant som vågorna du ser på vattnet. Dom breder ut sig i cirkelformationer och har olika våglängd osv :)

dom här stora vågrörelserna som kommer från högtalaren kan ju ha mindre vågrörelser i sig osv, antar att det är det fenomenet som gör att vi kan uppfatta fler ljud samtidigt för elementet i högtalaren klarar ju definitivt av att generera flera frekvenser samtidigt :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement