|
Gnissla tänder
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
Är det farligt att gnissla tänder? Jag kommer på mig själv göra det hela jävla tiden, och ibland får jag till och med lite ont i tänderna. Jag har ingen aning om varför jag gör det, vissa biter på naglarna, jag gnisslar tänder :|. Jag kanske borde försöka göra något åt det om det är så att det är allvarligt, eller inte bra för tänderna. Det hjälper att tugga tuggummi, men fan...efter 3 timmars tuggande får jag ont i käken istället.
Och nej, jag tar inga som helst droger. |
|
|
| reveal |
Ja, det är "farligt". Emaljen på tänderna slits bort. Emalj återbyggs aldrig, utan man kan komma att behöva förstärka med "lagning", och eventuellt käka fluortabletter. Så sluta upp med gnisslandet!
Angående tuggandet, det är inte heller bra. Enligt tandläkare är det bra att tugga tuggummi en liten stund efter en måltid. Att tugga mer än så är inte alls bra. Dels torkar munnen ut, dels kan det hjälpa till att medföra diabetes :( |
|
|
| Gate 42 |
| Laszlo: Du verkar lite stressad? Ta en snus och lugna ner dig nu va ;) |
|
|
| St_Andrew |
börja bita på naglarna istället då? kanske inte är lika farligt...
 |
|
|
| Gate 42 |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
börja bita på naglarna istället då? kanske inte är lika farligt...
|
Om man inte biter av nagelbanden och förblöder? ;) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Gate 42
Om man inte biter av nagelbanden och förblöder? ;) |
tänkte inte på det... börja inte bita på naglarna lazlo =) |
|
|
| jofawe |
| Laszlo ... dags för bettskena? |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
Laszlo ... dags för bettskena? |
mjo...jag är rädd för det... :{ men hur snyggt är det? kommer se ut som rocky balboa för fasiken :) iofs ingen som ser mig när jag sitter framför datorn men ändå....sen kan jag tänka mig att de är ganska obekväma också...nåja...får ta och kila ner till tandläkaren någon dag och se vad de rekommenderar. Det värsta är att jag inte vet om jag gnisslar på nätterna när jag sover...hur fan tar man reda på en sån sak? Jag får nog helt enkelt ta och smygfilma mig själv... :) |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Laszlo
mjo...jag är rädd för det... :{ men hur snyggt är det? kommer se ut som rocky balboa för fasiken :) iofs ingen som ser mig när jag sitter framför datorn men ändå....sen kan jag tänka mig att de är ganska obekväma också...nåja...får ta och kila ner till tandläkaren någon dag och se vad de rekommenderar. Det värsta är att jag inte vet om jag gnisslar på nätterna när jag sover...hur fan tar man reda på en sån sak? Jag får nog helt enkelt ta och smygfilma mig själv... :) |
det lät livsfarligt =)
jag tror det räcker med att gå till en tandhygienist faktist |
|
|
| kickthebase |
Ska passande nog tyvärr själv inställa mig hos käftis 8.00 imorgon för att fixa en sån där betskena mot det där otäcka ljudet som får naglar mot en griffeltavla att framstå som vacker musik.
på tal om hur märker man om man gnisslar tänder.
Känns det som det växer horn i pannan så är det ett blytungt tecken på att övre och undre käkraden inte kan hålla sig ifrån varandra på natten. |
|
|
| Smekbar |
| har osso det där problemet med att gnissla tänder... främst när jag e trött och stressad. Vanligt att jag vaknar med skitspända käkar och värsta värken i käkarna och tänderna... Min tandläkare rekommenderade nån sån där formgjuten skena för att de skulle bli bra, men jag tyckte inte riktigt att jag hade 2000kr över, vilket det kostar... så jävla farligt e det inte, då e de bättre att angripa dne riktiga orsaken, vilken i mitt fall e stress, som för de flesta andra... så, tagga ner lite lazlo, du får ta o chilla som faaan :D |
|
|
| CJ InterCity |
| så mycket problem ni har uppe i landet. Skåningar klagar aldrig på sånt :p |
|
|
|
|