|
Underground dient om techno/trance te boycotten!!
|
View this Thread in Original format
| Dark Apostle |
Het woord underground word echt vaak gebruikt ivm met vanalles en nogwat. Gaande van kunst tot restaurants. Maar het wordt zo vaak gebruikt dat ik me afvraag of Underground als concept niet dient voor iets anders, maar daarover meer later in mijn post.
Eerst wil eens iets opmerken over hoe de trance en dancescene wordt afgebeeld in het algemeen
Het valt me ten vooral op dat alles wat niet trance/techno of dance is underground is en trance/techno meer besteed is aan het mainstream pleps volkje.
Hoewel die stelling in zeker zin kan kloppen (discotheek cultuur, etc) vergeten ze in mijn ogen toch een aantal grote factoren en maken ze continu grote fouten in hun perceptie
Factoren die ze vergeten
De stijl diversiteit die heerst binnen de trance/techno scene
Lokaal talent
Veel gratis en meer experimentele releases
Stront drijft altijd aan het oppervlak
Fouten die maken
-Ze moffelen alles gaande van Noisecore tot Dance in het zelfde vakje
-Ze nemen alleen muzikale stalen uit de clubscene
-Ze kijken alleen naar de megaverkopers (Tiësto, Armin, etc)
-Trance en techno is armzalig aanwezig in het dagelijksbeeld
-Het is hip om anti-techno te zijn en pro zogezegde wereldmuziek (imo is alle muziek wereldmuziek maar wie ben ik he)
Maar nu mijn hoofdpunt
Dernet in cityhopping op Jim-tv ging het over Kopenhagen (hoofdstad van mijn geboorteland *beetje trots*) en een geïnterviewde zei droog: "The Techno scene is dying". Nu eender waar Jim-tv komt slagen ze er in om de slogan "the techno scene is dying" bijna elke keer neer te zetten om daarna tot op het het vervelende toe alleen in te gaan op lounge, house, rnb, etc dat al veelvuldig aandacht krijgt op alle andere vormen van media.
Nu wekt dit sterk bij mij het gevoel op dat er de laatste jaren van ergens (ik weet niet waar) een sterke impuls komt om zowel techno als trance zoveel mogelijk uit het vlaams (miss zelfs belgisch) medialandschap te weren. En daarvoor hebben ze de term Underground plots nieuw leven in geblazen.
Met die term underground slagen ze er mooi in om uit de buurt van de discotheken te blijven en af te zaken naar de clubjes zonder al te snob over te komen. Ze slagen er ook in om met die term mensen met dingens rond hun oren te slagen die ze al duizende keren hebben gehoort en gezien, zonder ze zichzelf de vraag stellen of het dan nog wel underground is.
Wat ook gebeurt is dat mensen steeds meer hulp nodig hebben bij het zoeken van zichzelf en met het woordje underground slagen ze erin mensen het gevoel te geven dat ze een eigen identiteit vormen maar toch komen waar de underground-gebruikers hen willen hebben.
En voor of andere duistere reden willen ze die mensen niet in de buurt van trance en techno hebben. Waarom?
Ben ik nu echt gewoon paranoia of zit er werkelijk ergens stront aan de knikker?
Uw gedacht hierover aub. |
|
|
| Wildfir3 |
Ik denk dat the whole deal with Underground hem gewoon zit aan het feit dat iedereen zich "speciaal" wilt voelen. Net zoals het woordje "alternatief" gebruikt wordt voor mensen die zich speciaal vinden, en net zoals "speciale" mensen naar "niet-commerciele" muziek luisteren.
Mensen vinden HUN muziek altijd beter dan andere muziek en proberen andere muziek af te breken of te kleineren door het Commercieel te noemen. Het tegenovergestelde is dan Underground.
Eigenlijk stoort mij dat. Ik vind trance bvb leuke muziek om naar te luisteren (what else is new), en vind het dan ook tof dat ze eindelijk es wat kwaliteitsvolle trance beginnen te draaien op de radio, à la motorcycle, traffic (ja, ik vind dat nogaltijd een leuke plaat somehow, love comes again,...). Ok ik moet ze niet 20x per dag horen, maar dat gebeurt ook niet aangezien ik gewoon niet naar de radio luister. Ik vind het gewoon leuk dat zo'n producers, waar we allemaal zeker op één bepaald moment helemaal gek van zijn geweest, eindelijk eens wat publiciteit krijgen buiten de scene. Burned with desire laat ik hier toch maar effe buiten, aangezien ik dat echt geen goeie plaat vind :) |
|
|
| Valhalla |
underground verkoopt niet aan het grote publiek, waar geld is,is macht
erger me trouwens ook altijd aan bepaalde media die alle stijlen die er in de dance muziek aanwezig zijn op een hoop gooien en het trance noemen. |
|
|
| Nyah |
| quote: | Originally posted by Wildfir3
Mensen vinden HUN muziek altijd beter dan andere muziek en proberen andere muziek af te breken of te kleineren door het Commercieel te noemen. |
| quote: | Originally posted by Wildfir3
Ik vind trance bvb leuke muziek om naar te luisteren (what else is new), en vind het dan ook tof dat ze eindelijk es wat kwaliteitsvolle trance beginnen te draaien op de radio, à la motorcycle, traffic (ja, ik vind dat nogaltijd een leuke plaat somehow, love comes again,...). Ok ik moet ze niet 20x per dag horen, maar dat gebeurt ook niet aangezien ik gewoon niet naar de radio luister. Ik vind het gewoon leuk dat zo'n producers, waar we allemaal zeker op één bepaald moment helemaal gek van zijn geweest, eindelijk eens wat publiciteit krijgen buiten de scene. |
Voila, ge hebt me heel wat typwerk bespaard.:p
Ik sluit me hier volledig bij aan. Dat boe-geroep op alles wat 'commercieel' is, is in mijn ogen echt :rolleyes: En t 'exclusieve trance' gedoe is ook niet aan mij besteed. Ik luister veel verschillende soorten muziek, heb ook vrienden die van andere soorten muziek houden, dus ja.. :tongue2 |
|
|
|
|