|
Muzika
|
View this Thread in Original format
| Versace |
| E de nån som vet vad som hänt med Essential-hubben på Direct Connect, dne har varit nere en tid nu o nu e även hemsidan borta?? |
|
|
| montana |
| tranceaddict does not support filesharing |
|
|
| Versace |
| ta bort tråden då, men jag vill ha info!!! |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by montana
tranceaddict does not support filesharing |
Slitet uttryck även om det är sant.. man kan ju inte vara så farligt efter TA delar en hel del musik själv.
Vet tyvärr inte vad som hänt med http://www.essentialsets.com, hoppas den kommer upp snart igen. |
|
|
| SteveTranz4ever |
| Snackade med Oldo för ett par dagar sen... nån har hackat sig in på hans servers och lagt upp massor med skit och förstört... Han bad mig att få låna 80 Gb på 10Mbit men jag har ju bara 20 ledigt av mina 400... |
|
|
| JayBee |
| någon som vet en alternativ hub? jag vill bara dela och hämta dj sets vilket är lagligt! så tråden kan väl inte vara olaglig på något sätt? |
|
|
| Sorrow |
| quote: | Originally posted by JayBee
jag vill bara dela och hämta dj sets vilket är lagligt! |
Det är det inte. Set innehåller låtar under copyright. Men det är väl kanske inte lika blödigt som folk som tankar hem låtarna direkt. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by chjo
TA delar en hel del musik själv.
|
Det är musik som artisterna ifråga har givit TA godkänt att dela ut.
någon som vet en alternativ hub? jag vill bara dela och hämta dj sets vilket är lagligt! så tråden kan väl inte vara olaglig på något sätt? |
Tråden i sig är inte olaglig, men den strider mot TAs regler. Porr inte är olagligt men ska inte förekomma på TA, samma gäller diskussioner rörande DC-hubbar etc. Så är det bara.
De lokala forumen har, i alla fall den svenska delen, dispens beträffande att dela med sig av enstaka låtar, om det förekommer i en liten omfattning. Denna dispens gavs dock för länge sedan, och jag är inte säker på att den gäller längre. Men om vi inte frågar så vet vi ju inte det ;) |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by Sorrow
Det är det inte. Set innehåller låtar under copyright. Men det är väl kanske inte lika blödigt som folk som tankar hem låtarna direkt. | men hur kan det vara olagligt om alla radio stationer lirar sets dygnet runt?
dessutom har jag för mig att det stog något om det där på essentials hemsida (som är nere nu) jag tror det var något i stil med att det var ok att dela sets. inte säker dock.
|
|
|
| SWE_TRANCE |
men hur kan det vara olagligt om alla radio stationer lirar sets dygnet runt?
dessutom har jag för mig att det stog något om det där på essentials hemsida (som är nere nu) jag tror det var något i stil med att det var ok att dela sets. inte säker dock.
|
Hört talas om STIM?
Finns såklart motsvarigheter för alla länder.
De största radiostationerna betalar sk. Stimavgift.
Det funkar så att dom betalar en viss avgift för ett "tak", altså MAX lyssnare på streamen.
Varför skulle det vara andra regler för ett set?
Irish fick inte dela sina sets på sin hemsida t.ex. |
|
|
| Sorrow |
Bingo.
Radio betalar för att få spela seten. Det är däremot olagligt att spela in seten och sprida dem. Du får alltså inte t.ex. spela in radioprogram på kasettband om du delar med dig av det till någon annan. För personligt bruk är det dock ok.
Med andra ord skulle det vara ok att tanka hem set om de kom från radiostationen direkt, men så fort du delar med dig till någon annan blir det olagligt.
Med det sagt vill jag återigen poängtera att skivbolagen och vi DJ's ofta inte har några jätteproblem med radiosets. Spelar man t.ex. exklusiva CD-R's så gör man bäst i att lägga på en massa voiceovers och så. Dessutom förekommer ju t.ex. mixtapes.
Men, som Reveal sade, handlar det om en principsak. |
|
|
| jofawe |
men nu handlade det väl om varför essentialsets inte är uppe, å tydligen så är den rätt nere..
tyvärr vet jag inte någon alternativ hubb, x8trance är också nere :(
jävla elakt faktist...
jag har en sjuhelvetes torka här hemma nu ... |
|
|
|
|