return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Tips till er techno/acid freaks
View this Thread in Original format
Dj_Irish
Fick hem en bunte skivor igår från Tyskland och bland dem fanns en techno-slammrare som fullständigt dröp av acid-välljud (av typen '94-'96):

Headroom - Su:real 4:9 - SUREAL004

När jag tittade på fodralet till skivan såg jag till min glädje att den var producerad av svenskar. Kände igen namnet Headroom men kunde inte för mitt liv lista ut var någonstans jag hört det namnet tidigare.

Med lite efterforskningar stod det dock snart klart för mig att skivan var gjord av samma killar bakom The Aircrash Bureau.

Så, min poäng med denna tråd är att om ni letar efter schysst acid techno av det slag som gjordes på mitten av 90-talet (och som sedan dess har lyst med sin frånvaro) så ska ni definitvt kolla in detta släppet :)
Smekbar
man tackar för tipset.. acidtechno e ju det bästa där e i princip... Har ett av Headrooms tidigare Su:real-släpp, groteskt bra techno som är mycket välproducerad.. Headroom är förövrigt en favorit sen en tid tillbaks, kommer dock inte ihåg var det var jag hörde dem först... Om jag inte är helt fel ute, och det är jag kanske, så är väl Slobodan en av dem som är med i Headroom(?) och hans egna produktioner är även de mycket tajta :)
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Smekbar
man tackar för tipset.. acidtechno e ju det bästa där e i princip... Har ett av Headrooms tidigare Su:real-släpp, groteskt bra techno som är mycket välproducerad.. Headroom är förövrigt en favorit sen en tid tillbaks, kommer dock inte ihåg var det var jag hörde dem först... Om jag inte är helt fel ute, och det är jag kanske, så är väl Slobodan en av dem som är med i Headroom(?) och hans egna produktioner är även de mycket tajta :)

Såvitt jag har förstått så består gruppen av Patrik Skoog, Niklas Ehrlin, Henrik Larsson. Sedan har de sammarbetet med Slobodan vid något tillfälle.

Jag ska lätt börja kolla upp deras grejer. Även om det inte alltid kommer vara acid i dem så är det ju aldrig fel med lite kvalitetstechno :)
Amplifire
Ett tips till, kolla in Patrik Skoogs singelsläpp också - ganska bra drag där också! Weee!
Sand Leaper
Hørte på denne på Juno, ble dog ikke helt overbevist. Headroom har gjort mye solid techno opp i gjennom årene (Su:Real serien er bare noe av det), men denne utgivelsen når ikke helt opp mot de forrige fra samplene å dømme. Kanskje jeg endrer mening når jeg hører låtene i full lengde dog.
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Sand Leaper
Hørte på denne på Juno, ble dog ikke helt overbevist. Headroom har gjort mye solid techno opp i gjennom årene (Su:Real serien er bare noe av det), men denne utgivelsen når ikke helt opp mot de forrige fra samplene å dømme. Kanskje jeg endrer mening når jeg hører låtene i full lengde dog.

Jag vet inte speciellt mycket om deras tidigare produktioner så det är svårt för mig att säga hur denna produktionen mäter sig med de tidigare. Jag blev mest glad över sättet de använde 303:an. Och för att fö en klar bild över det tycker jag det är bäst att lyssna på en fulllängdsversion. :)
Sand Leaper
quote:
Originally posted by Dj_Irish
Och för att fö en klar bild över det tycker jag det är bäst att lyssna på en fulllängdsversion. :)

Jepp, er derfor jeg er forsiktig med å være altfor krass i bedømmingen min ;) Resten av Su:Real serien er nemlig sinnsvakt bra. Headroom har gitt ut et album også: http://www.discogs.com/release/116976
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement