return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Har lite frågor om digital DJing
View this Thread in Original format
RebeL9
Nu när fler och fler DJs går över till att köra digitalt som tex Paul van Dyk, J00F, MIKE mfl så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av det.
J00F behandlar ämnet i sitt senaste dagboksinlägg:
http://www.john00fleming.com/months_frameset.html

Vad är det för utrustning man behöver? Kopplar man enbart ihop mixern med en laptop och kör programmet Finalscratch eller är det något mer som behövs?

Tack på förhand :disbelief
SteveTranz4ever
http://www.finalscratch.com

Du behöver även dom här special skivorna som är kodade...


What is Final Scratch
CJ InterCity
jag har själv tänkt övergå till Digital, men bara tills jag har råd med skivspelare. har ju en hög med vinyler men dom bara står och samlar damm :toothless

Numark PC DJ (Red Edition) har jag fastnat för. mkt bra och precist program, förutom att man inte kan scratcha:)
jofawe
själv kör jag med Traktor studio ...
Kolla i min upload på äfftääpäään så ligger en mix gjord av mig i Traktor :)
ScuL
Finalscratch är egentligen inget för 'sovrum'-DJ's .
det är inte precis billig

Jag har mixat en hel del med MP3:or men har nyss bytat till vinyl för att det ger en bättre känsle av vad man håller på med.

Finalscratch fungerar typ som en ersättningsmedel . Det känns som vinyl men det är digital.
Laszlo
Sovrums DJ's? hmmm....Chris Liebing och Shane 54 kör ju med FS...jag har i och för sig aldrig hört Shane spela, men om hans mixningstekniker håller lika hög klass som hans produktioner så ligger han knappast i lä....Chris Liebing rev ju av ett set första dagen på kryssninge som heter duga, och då var han inte nykter...

P3 Dans körde ju som bekant en timma med Chris Liebing för ett par veckor sedan där de hade en intervju med honom...där var hans främsta argument att han slapp bära på alla skivorna, att han kunde spela många promo's och att han dessutom kunde göra om låtarna på datorn, göra egna bootlegs så att säga, för att få en egen prägel på sina sets....sen vet jag inte om det räcker som argument, men mycket mer än så kan man väl inte komma med....

Sen är jag också emot lite av denna digitala revolutionen, men det kanske jag inte ska säga högt för rätt vad det är så sitter jag själv med FS om ett par månader....njae....jag säger varken bu eller bä...

Sen har jag aldrig själv testat FS men av vad jag har hört så är det precis samma sak som att köra med riktiga 12;or...
Amplifire
Jo, men Scul skrev ju att FS inte är något för sovrums-dj's...
Laszlo
quote:
Originally posted by Amplifire
Jo, men Scul skrev ju att FS inte är något för sovrums-dj's...


haha...sorry... :)

:o :o
Connector
Är också väldigt sugen på Final Scratch. Men det får bli när mp3 revolutionen kommer till skivbolagen så man kan köpa 320kbps mp3'or för några kronor :)
DjAviander
quote:
Originally posted by CJ InterCity
jag har själv tänkt övergå till Digital, men bara tills jag har råd med skivspelare. har ju en hög med vinyler men dom bara står och samlar damm :toothless

Numark PC DJ (Red Edition) har jag fastnat för. mkt bra och precist program, förutom att man inte kan scratcha:)



Kan du hjälpa mig hur man isf spelar in set i det? =)..
Jag har använt det några gånger, men hittar ingen "Inspelnings funktion"

CJ InterCity
quote:
Originally posted by DjAviander
Kan du hjälpa mig hur man isf spelar in set i det? =)..
Jag har använt det några gånger, men hittar ingen "Inspelnings funktion"

så vitt jag vet finns det inte. jag brukar inte spela in mina mp3 set heller, det känns på något sätt stoltare att ha vinyl set ;)

men jag kan rekommendera programmet Total Recorder. med det programmet kan du spela in alla ljud datorn ger ifrån sig (då föreslår jag att du stänger av mus-klick ljuden ;)) inklusive ett PC DJ liveset! programmet kan du lätt få tag på både legalt och mindre legalt *vissla* :)
DjAviander
quote:
Originally posted by CJ InterCity
så vitt jag vet finns det inte. jag brukar inte spela in mina mp3 set heller, det känns på något sätt stoltare att ha vinyl set ;)

men jag kan rekommendera programmet Total Recorder. med det programmet kan du spela in alla ljud datorn ger ifrån sig (då föreslår jag att du stänger av mus-klick ljuden ;)) inklusive ett PC DJ liveset! programmet kan du lätt få tag på både legalt och mindre legalt *vissla* :)


Hoho :) Tackar..
Jag menar, jag har inte haft råd att investera i varesig vinyl eller cd-spelare så mp3set är det enda jag kan göra :)..
Tack för tipset :stongue:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement