return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

OT tech fråga
View this Thread in Original format
Snakebyte
Jag sitter just nu med bredband från BBB, men ska byta till min hyresvärds leverantör i månads-skiftet. Då kommer jag att koppla in en router med brandvägg. Min fråga då...kommer jag fortfarande behöva använda Nortons brandvägg som jag har nu?

Nån som e kunnig, snälla hjälp...
Vizay
om du konfigurerar brandväggen i routern ordentligt så är svaret nej :)
Funfrock
Brandväggar i routers hindrar oftast bara trafik in i nätverket. Om du vill skydda dig mot oönskad trafik som går ut på nätet (dvs trojaner, spyware etc som skickar information från din dator) så bör du fortfarande köra en mjukvarubrandvägg.
Vizay
quote:
Originally posted by Funfrock
Brandväggar i routers hindrar oftast bara trafik in i nätverket. Om du vill skydda dig mot oönskad trafik som går ut på nätet (dvs trojaner, spyware etc som skickar information från din dator) så bör du fortfarande köra en mjukvarubrandvägg.

sant som du säger men en hel del routers blockar även trafik utåt så det beror lite på vad man får för modell osv...

man kan väl säga att det inte skadar om man kör dubbelt iaf :p (blir bara jobbigare att handskas med kanske) :p
Snakebyte
Jag tackar för svaren...kommer nog fråga mer när jag väl kopplar in möget.
Smekbar
jag har alltid stängt av hårdvarubrandväggen och kört mjukvara istället... mjukvarubrandväggarna är helt enkelt rätt så mycket bättre än de brandväggar som finns i vanliga routrar, och de är dessutom sjukt mycket enklare att konfa... e det en duktig haxxX0r som vill in i din dator är det inte speciellt svårt att ta sig förbi de brandväggarna som finns i vanliga routrar, så som jag förstått det iaf :) en bra konfad mjukvarubrandvägg är dock desto svårare, kanske dock inte ZoneAlarm eftersom den inte ska vara bra efter vad jag hört. Det finns dock bra gratis mjukvarubrandväggar som knäcker de flesta kommersiella så det kan vara värt att kolla upp om man vill vara lite extra laglig o så :p
Integer
hörru Smekbar nu får du allt förklara dig lite ;)
för det första så är det högst troligen inte en brandvägg i ordets rätta bemärkelse som sitter i routern utan en vanlig NAT. en sådan skyddar bara mot inkommande trafik som man inte har öppnat portar för. den ger t.ex. väldigt bra skydd mot blasterliknande virus/maskar så att stänga av den vore helt onödigt.
det är klart att en hacker som verkligen vill in tar sig in, men det vore ju dumt att inte skydda sig mot alla andra ;)

vissa virus stänger ju av mjukvarubrandväggar, så är man inte på sin vakt sitter man ju där, ensam ute i mörkret :nervous:

ZoneAlarm anses av de allra flesta vara den bästa mjukvarubrandväggen. Kiero har en hyffsad. Nortons firewall ska man se upp för.

det är som Vizay säger, det skadar aldrig att ha flera lager av säkerhet.

Sen beror det ju på vad man har för ambitioner, jag klarar mig alldeles utmärkt bakom min lilla d-link och utan antivirus, men så har jag ju bytt webbläsare och öppnar inga osäkra attachements ;)
Vizay
det absolut bästa egentligen vore att modemet inkopplat till en linuxfirewall (typ ta nån gammal 200mhz man har hemma). Sen koppla routern till linuxfirewallen, då slipper man köra nån mjukvarufirewall iaf :)
Sen om man låter bli att klicka på dumma atachments och öppna skumma filer så klarar man sig både utan mjukvarufirewall och anti virus :)

enda som kan va jobbigt med den setupen är om man inte kört linux förut men det är enklare än folk vill få en att tro faktiskt :)
SMC
NAT och mjukvarubranvägg bör inte ses som två alternativ utan snarare som komplement till varandra. Ser ingen anledning till varför man skulle välja att inte använda hårdvarubrandvägg om man har en sådan som fungerar bra.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement