Hur skulle du rösta i EU ? (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
St_Andrew |
quote: | Originally posted by ScuL
Inte alla men många
Polen, Tjeckien, Ungarn, Estland, Letland, Litauen, Malta, Cyprus och Slovenien tror jag
Croatien och Rumenien försöker komma till 2007 men jag tvivlar på om Rumenien lyckas. |
Du glömde slovakien och malta som gick med i maj :)
För övrigt så har inte Kroatien fått klartecken om att börja förhandla än men troligtvis snart. Dock förhandlar Rumänien och Bulgarien nu. Turkiet kommer med all sannolikhet oxå få klartecken snart. |
|
|
Sorrow |
quote: | Originally posted by jofawe
Gick inte Öststaterna med i EU i mars 2004? :) |
Många, ja. Men inte de som jag ser som de största problemstaterna. :) |
|
|
St_Andrew |
quote: | Originally posted by DjAviander
Skulle någon kunna förklara begreppet EES för mig? Jag har faktiskt aldrig hört det förut.. |
EU upplysningens svar på den frågan |
|
|
CJ InterCity |
quote: | Originally posted by DjAviander
Jag är en av dom som inte vill ha sänkt alkoholskatt för jag tror inte att det är rätt sätt att lösa problemet med införsel av smuggelsprit.
Jag tror däremot på ökad tullbevakning och lite strängre straff för smugglare.
|
fredags supning kommer finnas i detta land oavsett hög eller låg skatt, oavsett tullregler, bevakning osv. En sänkt skatt betyder i alla fall att den som inför sprit till sverige för eget bruk drar ner på det eller kanske slutar helt, om han kan få tag på det för nästan samma pris här hemma. högre pris får inte folk att dricka mindre, men det tömer folkets plånbocker fortare! Man handlar ju utomlands FÖR ATT DET ÄR SÅ DYRT HÄR HEMMA. har du någonsin sett en tysk åka till Sverige för att handla sprit?;)
naturligtvis finns det för- och motargument i alla EU frågor, man får helt enkelt gå igenom dem och bestämma sig för vad som väger mest i ens åsikt. jag anser att vi skulle vara starkare i många aspekter om vi hade euron. och jag är glad att vi är EU medlemmar. Hur skulle det se ut om hälften av Europas öststatländer var medlemmar men sverige inte var det... lustig tanke :toothless |
|
|
DjAviander |
quote: | Originally posted by CJ InterCity
fredags supning kommer finnas i detta land oavsett hög eller låg skatt, oavsett tullregler, bevakning osv. En sänkt skatt betyder i alla fall att den som inför sprit till sverige för eget bruk drar ner på det eller kanske slutar helt, om han kan få tag på det för nästan samma pris här hemma. högre pris får inte folk att dricka mindre, men det tömer folkets plånbocker fortare! Man handlar ju utomlands FÖR ATT DET ÄR SÅ DYRT HÄR HEMMA. har du någonsin sett en tysk åka till Sverige för att handla sprit?;)
naturligtvis finns det för- och motargument i alla EU frågor, man får helt enkelt gå igenom dem och bestämma sig för vad som väger mest i ens åsikt. jag anser att vi skulle vara starkare i många aspekter om vi hade euron. och jag är glad att vi är EU medlemmar. Hur skulle det se ut om hälften av Europas öststatländer var medlemmar men sverige inte var det... lustig tanke :toothless |
Jag tvivlar inte en sekund på att fredags-supning kommer att finnas kvar.. Varför skulle det inte göra det?
Jag tror inte att det kommer att minska så drastiskt mycket..
Spriten nere på kontinenten är och kommer nog alltid att vara billgare..
Du säger
högre pris får inte folk att dricka mindre, men det tömer folkets plånbocker fortare! |
Visst säger jag, men om man då istället skulle sänka skatten så skulle ju konsumptionen höjas enligt din "modell"?
Alkohol är ett gift och kommer alltid att vara och tanken var väl ändå att minska införseln av skadlig sprit.
Men all alkohol är skadlig. Alkohol-skadorna tror jag kommer att öka rätt så drastiskt, tyvärr.
Jo det är klart att det finns för o motargument, korkat vore ju annat :haha:
Jag skulle dock fortfarande vilja höra lite mer argument både för och emot innan jag bestämmer mig på vilken sida av EU jag står ;)
Edit: Thx 2 Andrew för att ha rett ut begreppet för mig :) |
|
|
St_Andrew |
Svenskarnas alkohol politik har länge varit lyckad. Tyvärr har världen kommit ikapp oss och vi måste nu komma på ett bättre sätt att "skydda" oss på. Det finns bättre sätt!
DjAviander, vad är det du tvekar på? Fråga på så ska jag (och säkert flera andra här med) försöka svara på dina argument :) |
|
|
CJ InterCity |
jag tror inte folk skulle dricka mer om det var billigare. kanske i början, för det ligger lite i folks mentalitet att "passa på när vi har chansen". men jag tror det skulle plana ut sig med tiden.
i andra europeiska länder ser man folk som dricker dagligen. man och hustru delar på en flaska vin till maten varje kväll, män o kvinnor tar några öl på krogen osv. här ser man knappt någon rörelse i barerna på en vardag. men ändå ser jag fler stupfulla som dinglar omkring här på en fredag natt än vad jag ser hela veckan i andra länder. inget emot sprit, jag tar gärna ett par smirnoff ice när det känns gott, eller ett par öl varje dag. men i sverige är man alkoholist för att man dricker dagligen, oavsett om man blir full eller ej (observera att jag ALDRIG NÅGONSIN blivit full)
jag hörde detta i en bar i södra tyskland en gång:
tyskar dricker för att sällskapa. svenskar dricker för att ta avstånd
får en att tänka... |
|
|
St_Andrew |
jag tror inte folk skulle dricka mer om det var billigare. kanske i början, för det ligger lite i folks mentalitet att "passa på när vi har chansen". men jag tror det skulle plana ut sig med tiden.
i andra europeiska länder ser man folk som dricker dagligen. man och hustru delar på en flaska vin till maten varje kväll, män o kvinnor tar några öl på krogen osv. här ser man knappt någon rörelse i barerna på en vardag. men ändå ser jag fler stupfulla som dinglar omkring här på en fredag natt än vad jag ser hela veckan i andra länder. inget emot sprit, jag tar gärna ett par smirnoff ice när det känns gott, eller ett par öl varje dag. men i sverige är man alkoholist för att man dricker dagligen, oavsett om man blir full eller ej (observera att jag ALDRIG NÅGONSIN blivit full)
jag hörde detta i en bar i södra tyskland en gång:
tyskar dricker för att sällskapa. svenskar dricker för att ta avstånd
får en att tänka... |
Håller med om att svenskar inte kan dricka, fast här i nordamerika är dom faktiskt ännu värre. Här har dom oxå ännu hårdare koll på alkohol/åldersgräns än i Sverige... så dt bevisar snarare att konservativ alkoholpolitik ger folk en skev syn på alkohol än något annat.
Det jag menade med att det finns andra sätt att ta tag i problemet, utbilda folk om vättig "drickkultur" tex. |
|
|
ScuL |
CJ har rätt med det där. Ni har en mentalitetsproblem.
Här i Holland ser de mesta alkohol som en vanlig dryck. Säkert mer än hälften av befolkningen dricker alkohol dagligen. Bl.a. vin/öl.
I helgen kommer det starkspritt till.
Om de blir fylld, är det mest av starkspritt. Det är bara studenter/ungedomer som blir fylld av öl här.
Jag gillar idén att sänka skatten i Norden inte heller för att jag tror konsumption blir värre och man ser mer folk som kan inte handla det längre. Men jag tror att det är nästan omöjligt för Norden att behålla skatterna på nivåt där de ligger nu när det är så mycket billigare i utlandet. EU borden komma på en skatte som är lika mycket i varje land. |
|
|
jofawe |
Appropå alkohol:
Vilken av dessa tilltalar er bäst?

Jag kan fan inte bestämma mig... |
|
|
St_Andrew |
quote: | Originally posted by jofawe
Appropå alkohol:
Vilken av dessa tilltalar er bäst?