return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

 
Attention: Datanördar. Processor och grafikkort?
View this Thread in Original format
Laszlo
Nu är det så här att jag tänker köpa en ny dator, bygga en själv, så jag får allt handplockat. Eftersom datorerna idag tar upp så pass mycket av vår vardag var detta ett så pass viktigt ämne så jag tyckte det förtjänade en egen tråd.

Jag har en ganska bra hum om vad jag ska ha för burk, dock har jag ingen aning om vad för processor som lämpar sig bäst för mina ändamål, Pentium eller AMD? Sedan har jag inte speciellt bra koll på grafikkort heller, så jag hoppas att folk som är lite mer insatta i hårdvara än vad jag är kan hjälpa mig på traven.

Vag gäller spelande på burken så är det absolut lägsta prioritet. Det enda jag spelar är NHL-spelen, men även de tröttnar jag på efter en vecka.

Vad processorn och grafikkortet ska kunna hantera bra är tunga och krävande grafikapplikationer, så som Photoshop, Premiere, 3D Studio Max, Maya etc.

Vilken processor lämpar sig först och främst till att sitta och pilla med detta? Vad gäller 3D Studio Max och andra 3D program så kan man bata renderingstiderna ganska kraftigt med ett saftigt grafikkort, så ett sådant med minst 128 MB i Ram kan vara att tänka på, dock inget i 4000-kronorsklassen.

Och ni som proddar? Jag har planer på att någon gång i framtiden testa på det, när jag får lite mer tid över, då kan det redan nu vara bra att köpa ett hyffsat ljudkort. Rekomendetioner för ett någorlunda bra sådant? (Inte allt för dyrt dock, hellre en tusenlapp extra på grafikkort än på ljudkort).

Om ni känner att ni har stenkoll på att detta får ni jättegärna göra ett förslag på en fullständig dator med allt från låda och nätagg till minne och processor.

De krav jag har dock är:
* Prisnivå på någonstans mellan runt 10-12.000 utan skärm. 14.000 är
absolut max.
* Stor låda
* 1024 MB Ram (minimum)
* Hårddisk behöver inte vara den saftigaste, räcker med en 160 giggs då jag redan har tillräckligt med hårddiskar i denna som jag tänker behålla till den nya burken.

Uppskattar all hjälp jag kan få :)

Tackar och bockar på förhand :)
reveal
Att du inte ska spela kvittas mot att du vill köra tunga grafikprogram och producera musik - du behöver grymma grejor ändå.

Jag är inte så väldans insatt i vad som gäller just nu, men jag vet lite vad som kommer "snart", så frågan är hur länge du vill vänta.

Under 80-talet körde man med AT datorer, de byttes ut till ATX relativt snart. Fortfarande nu kör man ATX, men under året som kommer, kommer ersättningen; BTX. De är byggda för att vara så tysta som möjligt, och dra så lite ström som möjligt. BTX är inte kompatibelt med dagens ATX, utan moderkorten kommer se annorlunda ut, och lådan kommer se annorlunda ut.

Gränssnittet håller på att bytas ut just nu. PCI har använts väldigt länge, och AGP är nästan lika gammalt. Nu kommer PCI Express vilket är mycket snabbare. Enstaka kort finns redan på marknaden. Samma här, ett PCI- eller AGP-kort kan man inte placera i en PCI Express-plats eller tvärtom.

Processorerna kommer revolutioneras under 2005 eftersom de kommer att ha dubbla kärnor, vilket i innebär att de är dubbelt så effektiva (givet att programvaran stödjer det såklart).

Jag väntar ett år med att köpa nya grejor :)
Laszlo
quote:
Originally posted by reveal
Att du inte ska spela kvittas mot att du vill köra tunga grafikprogram och producera musik - du behöver grymma grejor ändå.

Jag är inte så väldans insatt i vad som gäller just nu, men jag vet lite vad som kommer "snart", så frågan är hur länge du vill vänta.

Under 80-talet körde man med AT datorer, de byttes ut till ATX relativt snart. Fortfarande nu kör man ATX, men under året som kommer, kommer ersättningen; BTX. De är byggda för att vara så tysta som möjligt, och dra så lite ström som möjligt. BTX är inte kompatibelt med dagens ATX, utan moderkorten kommer se annorlunda ut, och lådan kommer se annorlunda ut.

Gränssnittet håller på att bytas ut just nu. PCI har använts väldigt länge, och AGP är nästan lika gammalt. Nu kommer PCI Express vilket är mycket snabbare. Enstaka kort finns redan på marknaden. Samma här, ett PCI- eller AGP-kort kan man inte placera i en PCI Express-plats eller tvärtom.

Processorerna kommer revolutioneras under 2005 eftersom de kommer att ha dubbla kärnor, vilket i innebär att de är dubbelt så effektiva (givet att programvaran stödjer det såklart).

Jag väntar ett år med att köpa nya grejor :)


Fan ta dig - detta gjorde det inte lättare att bestämma sig...

En fråga dock - kommer dessa processorer och allt what not inte att vara svindyra i början? Sen spelar det egentligen ingen roll om man väntar eller inte, för vad du än köper så är det för gammalt inom loppet av 3-4 månader...
reveal
Visst, så är det alltid, ju längre man väntar desto billigare och bättre blir det. Om du väntar ett år så har du ingen bra dator under det året :)

Grejen är att man normalt sätt alltid kan uppgradera, extra minne, byta cpu etc, men nu kommer "allt" ändras. Köper du ett grymme-ljudkort nu kommer du inte kunna använda det i din nästa dator. Du förstår problemet?
Laszlo
quote:
Originally posted by reveal
Visst, så är det alltid, ju längre man väntar desto billigare och bättre blir det. Om du väntar ett år så har du ingen bra dator under det året :)

Grejen är att man normalt sätt alltid kan uppgradera, extra minne, byta cpu etc, men nu kommer "allt" ändras. Köper du ett grymme-ljudkort nu kommer du inte kunna använda det i din nästa dator. Du förstår problemet?


hmmm...I see...förhoppningsvis kommer jag kunna leva med en Athlon 64 3200:a eller Pentium 4:a 3,2GHz:are i två år utan att behöva kasta ut den genom fönstret. Då kommer jag förhoppningsvis vara färdig med min utbildning, ha ett jobb och kunna lägga lite mer pengar på en ny "superdator". För som det är nu så är det fan oacceptabelt...3D Studio Max på en 1,6 GHz:are med bara 32 megg på grafikkortet flyter på som sirap genom ett sugrör...
ScuL
Jag tycker att det är inte nyttigt att vänta på BTX, PCI-E, dualcore processorer osv... Det tar åtminstone 2 år innan de blir vanlig för en normal pris. OM man vill uppgradera borde man göra det nu.

Angående processorna.. jag tycker bäst om AMD pga pris/kvalitets förhållningen. Dock är det så att 3D program ibland kan använda såkallade SSE funktioner. Och en Pentium stödjer mer av dessa funktionen än en AMD64. Däremot har AMD en 64bits-processor som är otroligt snabb och bra på att kalkylera. Du borde undersöka om dina programmer använder SSE-instruktioner eller inte, och om din nya processor stödjer dem.

Grafikkortet kommer inte bli så svårt, de mesta nya kort är speciellt gjort för games. (Nvidia GF6800 är bäst). Tror att en vanlig 128mb's kort är tillräcklig men det kanske finns kort som är speciellt gjort för 3D processing. Har ingen koll på det.
St_Andrew
Jag skulel köra på en 64 bitars processor iaf, tror den "revolutionen" kommer komma snabbt nu. Så AMD 64 = mitt tips.
nosfea
Jag blev precis klar med mitt eget bygge.
Prislappen blev runt 13 :tusen, men jag prioriterade ljud och bild film prestanda nivå över grafik kort pga jag spelar inte så mycket.

HTPC-400 låda:
http://www.mycom.se/produkt/accent_...case_36101.html

3:tusen ,men värt det såååå mycket! Med en egen LCD dispaly som man kan programera, typ winamp låt namnet syns tid, datum osv. Desstuom tillkommer en fjärr som man kan göra allt på. Då menar jag ALLT oxså. Har en liten mus joystick, power off/drag en drop knapp, aplication launcher och tusen knappar till.

2X 512MB PC3200 DDR Kingston pc 400 = 1600 kr

PowerCol ATI Radeon 9800 256Mb 128bit TV-OUT&NBSP DVI AGP8x = 1730 kr

2X MAXTOR DMAX 10 200GB 7200R 8Mb DMA133 = 1000 st detta är serial ATA ganska ny teknik som är bättre an IDE, måste ha ett moterkort som stöder detta och power supply oxså.

Moterkort Asus ATX nForce3 S754 SATA GBL GBLAN RAID = 1200 kr

Ljudkort Creative SB Audigy 2 ZS Ret = 1000 kr har en firewire ingång oxså :)

DVD läsare/bränare Nec ND-3500 Dvd±rw 16X/4X DL 4X = 700 kr

Köpte oxså en kärm/mus/keybord switch så jag kan "hoppa" mellan min gammla & nya dator

Hoppas detta kan vara som guide.
Funfrock
Finns ju gott om PCI Express kort ute till hyggliga priser så det är ju inget man behöver gå och vänta på.
ice_key
Låda: Chieftec CA-01SL-SL-B
Nätagg: Zalman 400W
Processor: Intel Pentium 4 2,6Ghz @ 3,45 (HT)
Kylning: Artic Cooling Super Silent 4 Pro
Moderkort: ASUS P4P800-Deluxe
Minne: TwinMos 2 x 512MB PC3200 (Dual Channel)
Grafikkort: ATI Radeon 9800XT
Systemdisk: WD Raptor 36,4GB, 10000Rpm @ RAID 0
Systemdisk: WD Raptor 36,4GB, 10000Rpm @ RAID 0
Lagring: 3st 120GB Barracuda 8Mb Cache
Lagring: 1st 200GB Barracuda 8Mb Cache
Lagring: 1st 160GB Barracuda 8Mb Cache
Lagring: 1st 40GB Barracuda 2Mb Cache
Brännare: NEC 3500AG 16x DVD +/- Dual Layer
Ljudkort: SB Audigy 2, Live! Drive II
Fläktar: 2st 120mm & 5st 92mm
Monitors: HP 17" TFT & HP 17" CRT


Köpte denna i julas förra året... klarar mig fiiiint :)
Raptorna ger drygt 72MB/s & 184MB/s i Burst Mode...
Minnet kickar loss i 5300MB/s...

Så wroom wroom säger min burk :D

PCI-E och annat tjafs tänker jag inte satsa på för om ngn år... måste bli av med barnsjukdomarna o annat :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
 
Privacy Statement