return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Inspelning?
View this Thread in Original format
Cham
Nu är det dags igen och be om hjälp .. :rolleyes: Nu är det iaf så här att jag känner att jag har kommit igång på riktigt, jag har en schysst anläggning (enligt mig iaf) med 2 st Technics sl-1210 MK II samt en Nunmark DXM 06. Mixningarna går bara bättre o bättre så det känns så de flyter på :) Men det jag undrar nu är hur man på bästa samt enklast sätt kan spela in sina set på datorn. Vilket program som krävs samt om man måste ha några speciella drivers eller dylikt.

Men som sagt det jag har är:
1 st Nunmark DXM 06
2 st Technics sl – 1210 MKII
Ljudkortet jag har är Creative Soundblaster Live
jeremy1984
En kabel kopplad från mixern till Line-in på ljudkortet, samt lämpligt program räcker :)
Soundforge använder jag!
Dj_Irish
quote:
Originally posted by jeremy1984
En kabel kopplad från mixern till Line-in på ljudkortet, samt lämpligt program räcker :)
Soundforge använder jag!

Yep, soundforge duger bra. Själv föredrar jag totalrecorder för samtliga inspelningsbehov. Väldigt bra program som faktiskt är värt att betala för ;)
Dioxys
grejjen med soundforge är ju att du kan redigera ljudet direkt efter du spelat in det (i samma program) :)
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Dioxys
grejjen med soundforge är ju att du kan redigera ljudet direkt efter du spelat in det (i samma program) :)

Sant, klippa och klistra kan du göra i Totalrecorder men lite mer avancerade grejer behvöer du Soundforge till. Men ärligt talat, hur lång tid tar det egentligen att starta upp Soundforge efter inspelning och ladda filen ;)
Dioxys
hahaha, tyckte det lät lite onödigt bara :)
Dj_Irish
Hehe, egentligen vet jag inte vad Sound Forge erbjuder när det gäller inspelningsgrejer då jag alltid kört med TotalRecorder. Dock kan inställningar såsom inspelningsvolym och format (mp3 etc.) vara användbart.

Nu ska jag sluta tjafsa om TR, det mest funkar så länge det finns en record-knapp :p
FredAcler
Wavelab tycker jag funkar kanon :)
X-scream
kör också med wavelab, mycket gediget o känns väldigt proffsigt !

Om du inte har råd o punga ut massa pengar ;) har jag hört att audacity ska va helt ok..

http://ftp.idg.se/studio/Gratis/Win...dacity%201.2.0/
dbl
ähh va ni snackar skit... ljudinspelaren i windows e ju mest 1337 :p
helt grym pitchning.. och man kan lägga till eko och spela upp det baklänges sen om man vill.. feeet e den.. haha

Cham
aja tack för alla tips.. jag har nu iaf införskaffat Sound Forge 7.0 (inte på lagligt sätt kanske :rolleyes: ) men men :)
Nu får jag väl se om jag får det o funka..
P4z!
kom också ihåg att justera line in volymen via volymkontrollen i Windows så att du inte distar inspelningen.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement