|
Vad kostar en tonarm?
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
Hade en liten EDM-fest igår här i Växjö, som utöver en tråkig incident gick ganska lyckat...en minst sagt berusad nisse ramlade över bordet som jag hade min utrustning på och prylar för 40 papp åkte i marken...ena cd-spelaren blev dränkt i öl och tonarmen på ena skivspelaren beter sig nu helt mysko...ni vet när man ska ställa in motståndet på den ena ratten för om tonarmen ska röra sig framåt eller bakåt...nu dras tonarmen bakåt hela tiden, och det ganska rejält...det spelar ingen roll om jag rattar på inställningarna....någon som vet vad en sån sak kan komma att kosta? Skulle man kunna ta detta på hemförsäkringen?
det rör sig om en technics 1210 mk2... |
|
|
| ScuL |
tycker han som rammlade är ju ansvarig så det borde vara han som får betala..
hur som helst tror jag inte att det är lätt att bara 'ersätta' en tonarm.
ring importören för technics i Sverige och be de om information?
skulle inte vara förvånad om det inte ens går att ersätta den |
|
|
| Vizay |
skälet till att man väljer en technics är ju fan att man kan få dom fixade i stort sett i vilken välsorterad musikaffär som helst :)
vad det kan kosta har jag inte en aning om men du kan troligtvis gå till närmsta musikaffär som utför reparationer och få det fixat :)
hemförsäkringen kan du dock troligtvis inte få det på, du kan ju alltid försöka men jag skulle tro att det inte går desvärre. |
|
|
| ScuL |
I Holland har vi något som heter 'ansvarighetsförsäkringen'.
Faktum att dina objekter gick tråsiga och killen är ansvarig för detta vill säga att hans ansvarighetsförsäkring borde betala ett ersättningsbelopp för dagens värde av dina grejer. Sen går han back i no-claim och får han betala en höjd pris varje månad som försäkringspremie.
(så fungerar det här iaf) :) |
|
|
| jofawe |
jävligt trist laszlo ..
synd att jag inte var där å spöade upp homom :) |
|
|
| swe_Trancer |
| fyfan va sur jag blir...att du ska behöva lida pga nåt jävla fyllesvin...leta upp den ansvariga och kom överens något me honom.:whip: |
|
|
| Laszlo |
Tack för kondoleanserna :)
Jeremy, tack för länken. $55 USD är ju ingenting - hade räknat med en sisådär 1500 spänn...
Lampan på den andra skivpelare gick också sönder - den är helt av - inte den röda stroben utan den lilla lampan - den borde å andra sidan inte kosta mer än 200 spänn antar jag...Vad gäller cd-spelarna så verkar den ena fungera klockrent medans den andra olyckligt lottade som dränktes i öl funkar lite havltaskigt...till en början gick det att spela skivorna, men displayen visade bara en massa rappakajla - efter en stund så kom den också på fötter - jag blev helt till mig, men det som inte riktigt funkar på den är den lilla släden som täcker lasern när man stänger cd-locket utan en skiva i...dessutom är det ibland problem med att öppna locket - det dilemmat hade jag innan också, det kostade 2000 spänn att laga :|
Jag ska dränka CD-spelaren i kontaktspray eller något annat rengöringsmedel för elektronik och så får vi hoppas på det bästa...
En kvinnlig vän till mig som uppenbarligen kände killen som rev ner allting skulle se till så han fixade fram pengar - men jag tvivlar på att det blir något av det..vi får se...någon drullerförsäkring har jag tyvärr inte på mina grejer. CD-spelarna köpte jag begagnat (de har ändå mer än 6 år på nacken, vanligtvis brukar man inte kunna teckna sådana försäkringar längre än 3 år...skivspelarna hade jag inte råd att försäkra. Typiskt eftersom jag i stort sett försäkrar alla dyrare grejer jag köper... |
|
|
| dj christian |
| om ja vore du så skulle jag spöa upp honom direkt. Vf det är ju hans skyldighet o betala eftersom han drog ner dina saker i golvet |
|
|
| mr_fisken |
Och jag som vart ledsen för min vattenkokar igick söder i morse.
Fett synd, hoppas det löser sig med ersättning från snubben som fumlade omkring. |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by dj christian
om ja vore du så skulle jag spöa upp honom direkt. Vf det är ju hans skyldighet o betala eftersom han drog ner dina saker i golvet |
hehe - jo, men våld löser ingenting - speciellt inte med tanke på att jag säkerligen inte ens skulle kunna spöa upp en handikappad dvärg :) |
|
|
| n0bben |
| quote: | Originally posted by Laszlo
hehe - jo, men våld löser ingenting - speciellt inte med tanke på att jag säkerligen inte ens skulle kunna spöa upp en handikappad dvärg :) |
hehe. läste lite fort här, trodde först att det var en handikappad dvärg som ramlat på dina skivspelare :p
en summa pengar borde du allt kunna få tycker jag. hatar idioter som är klumpiga.. :\
när jag var mindre lyckades en sådan slå en läskflaska i käften på mig så att tre tänder gick sönder. får fortfarande lagas ungefär vart 3:e år. till saken hör kanske att det kostar 600:- varje gång, och den idioten är så fattig så han inte ens skulle kunna stå för en hundradel av det |
|
|
|
|