return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Norway

Pages: [1] 2 
Skal jeg bli Dj ?
View this Thread in Original format
Lil-H
Halloen !

Jeg har vurdert a ga til anskaffelse av dj utstyr; men hva trenger jeg? er ganske gronn pa dette sa hjelp hadde vart fint. jeg trenger vel kun headphones, mixer og 2 platespillere?

jeg trenger ikke noe mer enn basic, men har hort at direct driven er det man skal ga for og eventuelt technics hvis man har rad?

Har ikke lyst til a bruke mer enn 10 laken, hva kan jeg fa for den prisen? brukt eller nytt, hva bor man ga for?

regner med at det er fullt mulig a connecte dj settet til mitt surround sound system? harman kardon avr 330, jamo front, rear og center speakers??

takk for alle svar ;)
Sand Leaper
Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men tror egentlig du bare bør investere i 1210 eller et av alternativene med en gang. Da slipper du å oppgradere senere, noe du sannsynligvis kommer til å gjøre.
DJ_Audun
Hvis jeg var deg ville jeg heller kjøpt noen cd-djs. Med tanke på alle nettbutikkene hvor du kan kjøpe lovlige mp3's som åpner opp nå om dagen, vil du spare mye penger på det i det lange løp. Når det gjelder mixer så trenger du ikke noe mer enn en tokanals mixer. Jeg har en Pioneer DJM-300 og er fornøyd.
Lil-H
ok, kan dere utdype dere litt mer? jeg er rokkie, remember?
DJ AL-X
Personlig liker jeg kun å spille på technics 1210. Så jeg råder deg veldig til å skaffe deg to sånne. Om de er nye eller brukt, har ikke så mye å si. De er utrolig slitesterke. Jeg ville kanskje kjøpt to brukte spillere, og to NYE stifter.

Hvis du kjøper platespillere må du også tenke på at du må kjøpe plater. Man går ganske fort lei hvis du ikke kjøper nye plater på en stund, så det er en ekstra utgift du må belage deg på hvis du vil beholde gleden med platespillere.
Selv har jeg to stykk Pioneer CDJ-100s i tillegg til platespillere. På nettet får du jo tak i all type musikk med en gang, og det koster (neste) ingen ting. Du må bare kjøpe litt brente CD'er :) Dette gjør det mye morsommere å mixe, når man har masse ny musikk hele tiden

Så det er et valg du må ta, om du vil ha cd eller/og platespillere
Men selvfølgelig er det plater som er diggest å mixe med :)

Når det gjelder mixer, trenger du ikke mer enn en to kanals med 3-bånds EQ, men det som er viktig er at du finner en mixer med behagelige fadere og EQ pot'er. Selv har jeg en Behringer VMX 300. den er veldig lik pioneer mixerene i bruksmåte og utseende, men ikke like solid. Den kostet meg 1700,- på Ljudia. har hatt den i over to år, og den virker like bra enda. Du må bare behandle den pent
Se bilde her
Har hatt den mye med meg på spillejobber osv. Kan anbefales

2x brukte 1210 = ca 6000,- (hvis de er i god stand)
1x Ny mixer: under 2000,-
2x Stifter: 1500,-

Blir under 10 laken det :)

Når det gjelder surround anlegget ditt, må du tenke på at de fleste mixere kunn har 2 kanals utgang. Dvs du kun får lyd i Left Front og Right front. men du har jo faktisk flere utganger enn bare Main L+R i en normal DJ mixer. Min har i tilleg Monitor og Record/Tape. Du kan jo sende signal fra disse to i tilleg, inn til anlegget :)
Standard ledning mellom mixer og anlegg er "Phono RCA" i begge ender. Den får du kjøpt på butikken for 50,- (kommer an på lengde)

Håper du ble litt klokere
Lil-H
Takker for utfyllende svar, det hjalp.
Hva med a kjope det Pioneer Pro Komplett DJ Flight settet? har funnet det pa finn.no til bade 6500 og 10 000 kroner

Har ogsa funnet 2*technics 1210mk + pioneer djm 300 eller 500 for rundt 9000-10 000kroner.. pluss ett eller annet headsett.

Jeg skal teste djing hos en som broren min kjenner, ma jo forst finne ut om jeg liker det.. Er det virkelig super fett?
DJ AL-X
ja, det er superfett :D

Virkelig føle at du styrer musikken med fingern.
og med litt øvelse, kan mixene dine bli så fete at de nesten høres ut som en egen låt :P
DJ_Audun
Litt øvelse? Det krever veldig mye øving spør du meg.
Ariah
jeg synes faktisk at det kreves EKSTREMT mye øvelse :(
djchem
Det er en myte i mine øyne at Pioneer mixerne er solide. Så godt som alle knobs blir a etterhvert, både med lydforstyrrelse, men også at plastikkhettene løsner.

Har Pioneer selv og digger den, men den må repareres veldig snart. Gikk ikke lang tid før knobsene på eq og gain begynte å sprake.

Kimito
Lydmessig er overhode ikke Pioneer det beste, er vel bare det at det finnes en pioneer på de aller fleste klubber, og at de er behagelige å benytte seg av (smak og behag selvsagt).

Allen & Heath scorer nok temmelig høyt på lydkvalitet.
DJ_Audun
De er rådyre da?
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement