|
XTC alleen schadelijk voor vrouwen!?!?!?
|
View this Thread in Original format
| RJR |
| Gister las ik de trein naar huis de krant (jaja was verveelt) waarin stond dat xtc alleen schadelijke gevolgen had voor vrouwen en niet voor mannen. Het zou te maken hebben met de hormoon regeling. Het gevolg is dat vrouwen geheugenverlies krijgen en mannen niet! Weer een voordeel om man te zijn zullen we maar zeggen. Dacht dat jullie dat wel leuk vonden om te weten!! Greetz |
|
|
| John |
Volgens mij stond er dat XTC schadelijker was voor vrouwen, en dat et dus ook schadelijk zou zijn voor mannen, maar ik heb et maar ff snel doorgebladerd :)
mzzzls |
|
|
| Optimus Trance |
van de nu.nl site
XTC richt bij vrouwen meer schade aan
Uitgegeven: 30-11-2001 8:28
AMSTERDAM - Vrouwen lijken gevoeliger voor XTC dan mannen. De partydrug richt in de hersenen van vrouwelijke gebruikers meer schade aan dan in die van mannen. Dit schrijven onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet dat vrijdag is verschenen.
Vrouwen die regelmatig XTC gebruiken, hebben minder serotonineproducerende cellen in de hersenen dan vrouwen die de drug nooit hebben geslikt. Bij mannen is er geen verschil tussen de hersenen van regelmatige gebruikers en niet-gebruikers.
Ook in de groep matige gebruikers zag onderzoeker L. Reneman verschil tussen mannen en vrouwen. Het aantal serotonineproducerende cellen in de visuele cortex (hersenschors, onder andere betrokken bij geheugenprocessen en visuele waarneming) bleef bij mannen met een matig XTC-gebruik op peil. Bij vrouwen was er een geringe afname van serotoninecellen in dit hersengebied.
Die vermindering zou blijvend kunnen zijn. Want bij ex-gebruiksters, die al meer dan een jaar geen XTC meer hadden geslikt, bleef het herstel van deze cellen in de visuele cortex achter bij dat in andere delen van de hersenschors.
Hormonaal effect?
Waarom vrouwen anders op XTC reageren, is niet bekend. Misschien is het een hormonaal effect, aldus de onderzoekers. Mogelijk hebben vrouwen meer serotoninecellen dan mannen en zijn zij dus ook gevoeliger voor beschadiging van het serotoninesysteem. Het kan ook zijn dat de verschillen zijn terug te voeren op andere patronen in drugsgebruik bij mannen en vrouwen. Of, en zo ja hoe, andere drugs XTC kunnen beïnvloeden, is niet bekend. Maar dat die effect hebben op de werking ervan lijkt niet onwaarschijnlijk.
MDMA, het werkzame bestanddeel van XTC, beïnvloedt de serotoninehuishouding. Serotonine is betrokken bij de regulatie van stemmingen en bij het geheugen, aandacht en concentratie. In eerste instantie zorgt de drug ervoor dat veel serotonine circuleert in het brein. Maar op termijn kan XTC de serotonineproducerende cel beschadigen en kan de aanvankelijke overvloed omslaan in een tekort. |
|
|
| John |
| quote: | Originally posted by Optimus Trance
van de nu.nl site
XTC richt bij vrouwen meer schade aan
Uitgegeven: 30-11-2001 8:28
AMSTERDAM - Vrouwen lijken gevoeliger voor XTC dan mannen. De partydrug richt in de hersenen van vrouwelijke gebruikers meer schade aan dan in die van mannen. Dit schrijven onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet dat vrijdag is verschenen.
Vrouwen die regelmatig XTC gebruiken, hebben minder serotonineproducerende cellen in de hersenen dan vrouwen die de drug nooit hebben geslikt. Bij mannen is er geen verschil tussen de hersenen van regelmatige gebruikers en niet-gebruikers.
Ook in de groep matige gebruikers zag onderzoeker L. Reneman verschil tussen mannen en vrouwen. Het aantal serotonineproducerende cellen in de visuele cortex (hersenschors, onder andere betrokken bij geheugenprocessen en visuele waarneming) bleef bij mannen met een matig XTC-gebruik op peil. Bij vrouwen was er een geringe afname van serotoninecellen in dit hersengebied.
Die vermindering zou blijvend kunnen zijn. Want bij ex-gebruiksters, die al meer dan een jaar geen XTC meer hadden geslikt, bleef het herstel van deze cellen in de visuele cortex achter bij dat in andere delen van de hersenschors.
Hormonaal effect?
Waarom vrouwen anders op XTC reageren, is niet bekend. Misschien is het een hormonaal effect, aldus de onderzoekers. Mogelijk hebben vrouwen meer serotoninecellen dan mannen en zijn zij dus ook gevoeliger voor beschadiging van het serotoninesysteem. Het kan ook zijn dat de verschillen zijn terug te voeren op andere patronen in drugsgebruik bij mannen en vrouwen. Of, en zo ja hoe, andere drugs XTC kunnen beïnvloeden, is niet bekend. Maar dat die effect hebben op de werking ervan lijkt niet onwaarschijnlijk.
MDMA, het werkzame bestanddeel van XTC, beïnvloedt de serotoninehuishouding. Serotonine is betrokken bij de regulatie van stemmingen en bij het geheugen, aandacht en concentratie. In eerste instantie zorgt de drug ervoor dat veel serotonine circuleert in het brein. Maar op termijn kan XTC de serotonineproducerende cel beschadigen en kan de aanvankelijke overvloed omslaan in een tekort. |
RJR ik heb altijd gelijk :)
geintje hehehe |
|
|
| Miss Proximus |
Weet je hoe dat komt? Omdat mannen sowieso al dommer zijn, dus er kan weinig schade aangericht worden :stongue: :stongue: :stongue:
O....ennu....dat argument over blond zijn? Komt voort uit het feit dat donkerharigen niet beter weten: zijn nl NOG dommer :D lol (heb ik met mijn clubje blondjes hartelijk om moeten lachen;)) |
|
|
| Little Theseus |
hmbgrmbl....
Ok ik ben geblondeerd... ben ik dan kunstmatig dom? |
|
|
| Remy D |
| quote: | Originally posted by Little Theseus
hmbgrmbl....
Ok ik ben geblondeerd... ben ik dan kunstmatig dom? |
ghehe nee dan ben je gewoon een fagget :p:p |
|
|
| Dj Alpha |
beetje stomme thread.. als je een beetje logisch had nagedacht kon je zelf ook wel opmaken dat het ook bij mannen schade aanricht.
Of jij moet je de dag na gebruik vreselijk happy voelen ofzo :D T zou kunnen hehehe.. |
|
|
| Little Theseus |
| quote: | Originally posted by Remy D
ghehe nee dan ben je gewoon een fagget :p:p |
Heej let op je woorden :)
Laten we t niet over jou gaan hebben, ik hoorde van je zusje laatst ook heel vreemde dingen over jou :D:D |
|
|
| Donna |
| quote: | | O....ennu....dat argument over blond zijn? Komt voort uit het feit dat donkerharigen niet beter weten: zijn nl NOG dommer lol (heb ik met mijn clubje blondjes hartelijk om moeten lachen) |
Typisch een wanhopige gedachte voor een groepje blondjes:p
sja een *inkopflamertje* kank soms niet laten liggen *gheh*
Maar ze heeft me toch op ignore dus k doe r niks aan *whoej*:toothless |
|
|
|
|