|
Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
|
View this Thread in Original format
| dj christian |
| Känner mig äntligen fri från såna som armin, tiesto, ferry corsten o rubbet. Istället för apa mig efter dem har jag utvecklat min egen personliga stil bara de senaste månaderna. Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre. Jag höll på att lägga av och sälja hela skiten som kostat mig en hel j*vla del. Många skivor som jag köpt den senaste tiden har fått sätta livet till får jag medge och det skyller jag på grupptrycket. Måste också nämna att det verkligen är svårt och hitta sånt som både är bra och nytt idag. Känner mig tvingad och köpa en massa begagnade skivor men det kanske är värt det? Jag ville bara få ut allt det här ur mig. Tack o hej! |
|
|
| Gate 42 |
| quote: | Originally posted by dj christian
Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. |
Tycker det känns som om fler och fler går över till att lira progressive. Är fan bara Armin som lirar Trance nu för tiden. Så att det vore så "nyskapande" att lira progg, vet jag inte om jag kan hålla med om. ;)
Men kul att du funnit din nya väg inom musiken! |
|
|
| Laszlo |
Välkommen till den mörka sidan (progens underbara värld) ;) Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance...ASOT 200 var helt makalöst och det finns mycket som fortfarande håller inom trancen också, men jag skulle mycket hellre åka iväg och se Sasha, Digweed, Zabiela, Sanches, AvH eller någon av de stora prog- och housejockarna framför AvB, Tiësto och grabbarna...
Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori? |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori? |
erhm... svaret på den frågan skrev ni väl själva? |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
erhm... svaret på den frågan skrev ni väl själva? |
Du menar det att trancen är tråkig och enformig och att den inte utvecklats de senate åren? |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Du menar det att trancen är tråkig och enformig och att den inte utvecklats de senate åren? |
Typ ..
| quote: | | Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre. |
| quote: | | Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket |
eller? |
|
|
| Gate 42 |
Tror nog mer det är lyssnarna som har utvecklats. Det finns fortfarande väldigt bra trance (t.ex. Jonas Steur - Castamara), dock lyssnar jag själv inte på det så värst mycket. Är själv insnöad i hårdare formen av trance med stor övergång till techno etc just nu.
Att det inte släpps några nya Carte Blance idag beror nog på att det släpps så sanslöst mycket mer musik och i och med internet's exposionsartade utveckling så kan "alla höra allt".
Själv ser jag mycket progressive-house som låter likadant, alla vill låta som Benz & MD och Leama & Moor. Finns några som sticker ut, men den stora massan här gör samma sak som med ASOT trancen. (och ta nu inte upp James Holden som ett exempel för han är techno ;) )
Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på.
Se bara på våran svenska avdelning av TranceAddict. Hur många pratar om senaste trancemusiken här i jämfört med hur många som prisar ny fräsh house? Efter att 'Call On Me' slog igenom förra hösten så har SWETA blivit ett SWEHA ;) |
|
|
| Braxen |
i'm feelin' u guys, ja e väl fortfarande en sucker för dom stora numren ála 'carte blanche', men ja tycker d släpps allt för mkt ointressanta prylar, 'intetsägande' grejer, typ.
Har alltid gillat house, men nu är jag mer insnöad där än nånsin, vet inte om d låter konstigt, men jag tycker house har fler sidor än trance, house har väl som trance, flera 'subgenrer', men d känns som att subgenrerna i house skiljer sig mer än subgenrerna i trance, kanske e därför d känns fräschare på nå sätt å lyssna på house nu för tiden. :conf: |
|
|
| Laszlo |
| quote: | | Originally posted by Gate 42 Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på. |
Du har så rätt, men det är så fel...:( Det är verkligen synd att folk inte kan tycka och tänka själva. Jag har själv märkt av detta i min närmaste bekantskapskrets. I den så är det jag som är deras fönster ut mot EDM-världen. Ingen av de har internet - moha. Pinsamt ja. I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta :)) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester.
"Hur i helvete kan du lyssna på detta? Detta är inte musik" och så vidare. Det var i princip samma bemötande jag fick som man får av folk som överhuvudtaget inte gillar EDM. Men efter några månader så var de inne på samma bana som jag. "Ta med dit lite schysst techno till förfesten Laszlo!". Hade jag med mig någon schysst nysläppt tranceplatta så dög det helt plötsligt inte. "Vi vill ha techno!" hette det...
Tiden gick och jag fick även upp ägonen för hous. Då ska tilläggas att jag innan detta avskydde house som pesten. Jag kunde i min lilla hjärna inte få in och begripa hur folk kunde lyssna på skiten och hur i herrans namn det kunde vara så omåttligt populärt i UK och Ibiza. Tack vare Sebastian Voght och hans ostiga Extravadance 6 (av alla skivor på denna jord) fick jag upp ögonen för den genren också.
När jag kom med några houseplattor till förfesterna fick jag i början samma bemötande som med technon. "Vad i helvete är detta? Jävla skräp - det är ju för lungt, det händer inget, man somnar ju. Ge oss techno!" och så vidare. Lite grand har den housefientligheten släppt men de har fortfarande inte lyckats ta till sig musiken riktigt ännu, men jag försöker packa på de det så gott det går.
Nu är vi inne på progträsket, men där händer inte så mycket eftersom jag för två år sedan flyttade till växjö och inte umgås med det gamla gänget lika ofta. Här på campus finns lite mer liksinnade själar som jag som jag inte behöver packa på min musik - de vet redan vad som är bra :) Lite av problemet med mig är just att vad jag än gillar för stunden försöker jag packa på andra och få de att inse att "this is teh !". Får jag inte välja minst 50% av musiken som spelas på en förfest blir jag galen - och det vet jag retar gallfeber på många av polarna. Men det är väl den mentaliteten som gör att vissa av oss drömmer om att få spela inför 10.000 personer.. :) "Bara denna låten också - den är så jävla het, sen får ni lyssna på vad som helst...jag lovar" :)
Någon som känner igen sig? :) |
|
|
| benni |
samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever
fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag) :p
många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt :) .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by benni
samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever
fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag) :p
många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt :) .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's |
Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket (kolla bara på Zabiela :D) - förutsatt att man har ett mixerbord med lite effekter eller en effektbox. Att bara klippa de olika EQ-banden och kanalerna fram och tillbaka blir lite tjatigt i längden.... |
|
|
| CJ InterCity |
För mig känns det som att hela prog-hypet blev en inne-grej i och med As The Rush Comes. Innan dess var det bara de kunniga som höll på med progg, medan trancen var 'teh ' - nu börjar trancen bli uttjatad. I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv :) Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt.
det har varit svårt för mig att fånga polarnas intresse. Det räckte att jag nämnde ATB eller Uniting Nations, så var dom förvirrade och borttappade :toothless och bland trance-folk har jag inte mycket att säga heller, alla vet ju redan allt om alla :p |
|
|
|
|