|
Hårddisk död? ;(
|
View this Thread in Original format
| Jeremy H |
Hey
Min hårddisk har låtit lite konstigt senaste dagarna.. den har klickat till som om den gått i viloläge typ och datorn har frusit till nån sekund..
Nyss så försökte jag gå in på den hårddisken och fick ett meddelande i stil med "Går inte att nå bla bla pga fel i I/O-enhet"..
Har nu kopplat ur den disken och datorn fungerar nu utmärkt.. Är den disken (för övrigt med all musik..) troligen död eller kan det vara något annat? :( Har tyvärr ingen annan burk att prova den i.. Vad tror ni? :( |
|
|
| lacksesepsotygh |
| låter som att den är död, eller så är det fel i kablaget om du har tur. har du provat med någon annan idekabel? jag har också haft en massa problem med glappa strömdelare.. |
|
|
| Cloudburst |
Haft det problemet. Den håller på att dö med största sannolikhet. :(
Jag kunde dock säkerhetskopiera allt med stor möda. Den trilskades och hakade upp sig i kopieringen och beep och knattrade och hade sig. Men det gick tillslut. |
|
|
| lacksesepsotygh |
| skaffa dvd-brännare och ett par hundra tomma dvd-skivor och bränn med jämna mellanrum. verkar vara det enda man kan lita på |
|
|
| Jeremy H |
Bah :(
Kablage-fel vore verkligen underbart.. även om det kanske inte är så troligt... Har tyvärr inget annat här att testa med i huvudtaget..
Har en annan hårddisk jag brukar backupa på, men detta gjorde jag senast i december tyvärr..
Får väl lämna in datorn nånstans på måndag och hoppas på det bästa ;/ |
|
|
| Jeremy H |
Verkar vara nåt värmeproblem eller nåt kanske.. ;S Nån som vart med om detta förut?
För när jag nyss satte i disken igen så gick att boota hur fint som helst.. och jag håller nu på att försöka backupa musik o fotoalbum, vilket är det jag håller mest kär.. :clown: Mer har jag inte plats för att backupa nånstans :(
Men nu när det gått några minuter har disken börjat låta lite igen, och den känns riktigt varm när man tar på den. Men jag vet inte riktigt hur varm en hårddisk brukar bli, så att det är svårt att säga egentligen...Wish me luck :nervous:
Ifall det nu är ett värmeproblem, är det troligt att disken tagit permanent skada eller kan jag lösa detta med bättre fläktar o luftcirkulation osv? |
|
|
| hustler |
Jag skulle nog dö om min hårddisk la av.
Hoppas verkligen att det löser sig. |
|
|
| Jeremy H |
| quote: | Originally posted by hustler
Jag skulle nog dö om min hårddisk la av.
Hoppas verkligen att det löser sig. |
Mja, säger detsamma.. Jag har en annan hdd jag brukar backupa på, men tyvärr hade jag inte gjort det sen december..
Men nu kan jag glatt meddela att alla bilder och all musik är backupade :) Har en sådär 70gb mer eller mindre sällsynta "trance-filmer" som jag inte har plats för bara.. men dessa är väl inte lika viktiga så.. |
|
|
| hustler |
| Fan vad skönt, skulle skita i allt förutom alla privat bilder och all musik. Mycket blod, svett och tårar som ligger bakom en tranceälskande mans musiksamling. ;) |
|
|
| lacksesepsotygh |
| quote: | Originally posted by hustler
Fan vad skönt, skulle skita i allt förutom alla privat bilder och all musik. Mycket blod, svett och tårar som ligger bakom en tranceälskande mans musiksamling. ;) |
då är det bara att bränna på dvdr om du räknar med att ha kvar allt :) |
|
|
|
|