return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 
I wanna be a dj.... (pg. 2)
View this Thread in Original format
Gate 42
quote:
Originally posted by Pjox
Ren nyfikenhet..
Ni som är Djs vad har ni betalat för er utrustning på ett ungifär?


2x Numark TT-220 (4000:- st, med Shure M44-7 pickuper)
2x Pioneer CDJ-800 (4400:- st, från tyskland utan moms :D )
1x DJM 600 (6600:- från tyskland utan moms :D )
1x Sony VDR-700 (1600:-, tror jag)

Sen skivor för flera tiotusentals kronor, högtalare, stärkare, dj bord, skiv case och sån där flygväska för mucho dinero..

Tror inte jag vill summera ihop allt för då kommer jag gråta. Hade fan kunnat tjacka en fet lya för dessa pengar :D
Gate 42
quote:
Originally posted by dbl
en fråga bara.... om ni som håller på att DJ:ar nu inte höll på att DJ:a utan skulle börja... vad tror ni att ni hade köpt för något med den kunskapen ni har nu... tänkte istället för att sätta en budget.. vad hade ni själva valt för något..

och då blir det ju såklart inte värsta grejerna såklart, utan om ni själva skulle börja "testa" på det


Beggade 1210'or och en billig battle mixer och ett par schyssta lurar. Sen resten av pengarna på skivor och snus :D
Laszlo
quote:
Originally posted by dbl
en fråga bara.... om ni som håller på att DJ:ar nu inte höll på att DJ:a utan skulle börja... vad tror ni att ni hade köpt för något med den kunskapen ni har nu... tänkte istället för att sätta en budget.. vad hade ni själva valt för något..

och då blir det ju såklart inte värsta grejerna såklart, utan om ni själva skulle börja "testa" på det


Återigen - otroligt svårt att göra en uppskattning utan en budget. Hade jag haft pengarna till det, givetvis hade jag köpt ett par CDJ-1000 MK2, samt en Xone 92:a.

Men jag skulle inte nöja mig med något sämre än ett par CDJ-200;or och ett tvåkanaligt mixerbord för ett par 2-3000. Hade jag inte haft pengarna hade jag hellre sparat och väntat till jag haft det, istället för att lägga ut pengar på skit som kanske inte ens hållt ett år.

edit: även om du bara "ska testa" på att dj:a så är det bättre att satsa på kvalité, för skulle du ganska snabbt inse att det inte alls var något för dig så är det mycket lättare att sälja ett par pioneer-spelare än ett par ruttna american dj som ingen egentligen vill ha...
Kaveh
En fråga bara, varför behöver man superduperspelare (eller det kanske man inte gör? :D) om man ska lira hemma? Om man skulle lira på något uteställe sen så tar man ju ändå inte med sig egna grejer?
Laszlo
quote:
Originally posted by Kaveh
En fråga bara, varför behöver man superduperspelare (eller det kanske man inte gör? :D) om man ska lira hemma? Om man skulle lira på något uteställe sen så tar man ju ändå inte med sig egna grejer?


Tja, när det kommer till "superdupertillverkare" som Pioneer, så vet du i alla fall att grejerna håller, till skillnad från många andra tillverkare. Dessutom är picthen säkerligen ljusår mer exakt på dessa spelare än på en gemini eller vad det nu må röra sig om för budgetmärke.

Spelar du dessutom på ett par CDJ-1000 där hemma så lär det inte bli några större överraskningar när du väl kommer till klubben och ska lira. Har du däremot kört på ett par numark i flera år hemma, kan det ta en halvtimma om inte mer innan du får in känslan på en pioneer, och då har halva ditt sett avverkats, om det inte är så att du hunnit känna på grejerna innan...Detta är väl ändå worst case scenario - man får någon gång oftast chansen att testa på ett par "standardspelare", som ju CDJ-1000 är idag, hos en polare eller på någon utställning. Men ändå.. :)

När det kommer till mixerbord är skillnaderna ännu större, inte bara ljudkvalitetsmässigt. Att ha en jämn kurva på EQ:n är A och O på ett mixerbord. Allt annat är det på min sketna Numark. När jag drar ner någon EQ 4/5 händer inte speciellt mycket, och den sista lilla femtedelen så klipper den frekvensomfånget för respektive band helt. Jag har vant mig vid detta nu, men det är alltid lika jävla frustrerande att komma och spela på ett riktigt mixerbord, och som funkar som det ska. Men inte på det sättet jag är van vid. Så när jag vinner på lotto ska jag införskaffa mig en Xone 92:a :)
ScuL
quote:
Originally posted by Pjox
Ren nyfikenhet..
Ni som är Djs vad har ni betalat för er utrustning på ett ungifär?


2x American Audio HTD4.5 (2x€389) €778
2x Ortofon Concorde DJ-S (2x€55) €110
1x Numark DXM06 €279
1x Sony MDRV700 €119
€1286 (11.890,48 SEK)

och € 3.197,47 (29.564,13 SEK) i vinyler :eek:
X-scream
oj, vågar man ens ge sig in på hur mycket man gett för utrustningen :)


  • 2xCDJ-100s + Numark DM2002x (beg. 2003)= 9000:-
  • Sennheiser HD-25 (beg. 2004)= 1000:-
  • 1x CDJ-200 (Ny från tyskland, 2005)= 4100:-
  • 1x 1200MK5 (Ny från tyskland, 2005)= ~4000:-
  • 1x Vestax PDX-d3 MKII (beg. 2004)= 2000:-
  • 1x Pioneer DJM-500 (beg. 2004)= 5500:-



25'600 :crazy:
Men jag har fått tillbaks ca. 5700 vid vidaresäljning..

Så jag har nu följande kvar:


  • Sennheiser HD-25 (beg. 2004)= 1000:-
  • 1x CDJ-200 (Ny från tyskland, 2005)= 4100:-
  • 1x 1200MK5 (Ny från tyskland, 2005)= ~4000:-
  • 1x Vestax PDX-d3 MKII (beg. 2004)= 2000:-
  • 1x Pioneer DJM-500 (beg. 2004)= 5500:-


Saknar en cd-spelare till :(
Blir förmodligen en CDJ-1000MK2 för runt 9000 :wtf:
eller en till cdj-200 för runt 4400... kan inte bestämma mig!!
Kaveh
quote:
Originally posted by Laszlo
Tja, när det kommer till "superdupertillverkare" som Pioneer, så vet du i alla fall att grejerna håller, till skillnad från många andra tillverkare. Dessutom är picthen säkerligen ljusår mer exakt på dessa spelare än på en gemini eller vad det nu må röra sig om för budgetmärke.

Spelar du dessutom på ett par CDJ-1000 där hemma så lär det inte bli några större överraskningar när du väl kommer till klubben och ska lira. Har du däremot kört på ett par numark i flera år hemma, kan det ta en halvtimma om inte mer innan du får in känslan på en pioneer, och då har halva ditt sett avverkats, om det inte är så att du hunnit känna på grejerna innan...Detta är väl ändå worst case scenario - man får någon gång oftast chansen att testa på ett par "standardspelare", som ju CDJ-1000 är idag, hos en polare eller på någon utställning. Men ändå.. :)

När det kommer till mixerbord är skillnaderna ännu större, inte bara ljudkvalitetsmässigt. Att ha en jämn kurva på EQ:n är A och O på ett mixerbord. Allt annat är det på min sketna Numark. När jag drar ner någon EQ 4/5 händer inte speciellt mycket, och den sista lilla femtedelen så klipper den frekvensomfånget för respektive band helt. Jag har vant mig vid detta nu, men det är alltid lika jävla frustrerande att komma och spela på ett riktigt mixerbord, och som funkar som det ska. Men inte på det sättet jag är van vid. Så när jag vinner på lotto ska jag införskaffa mig en Xone 92:a :)


Tack för info! :) Ska ha det i åtanke när jag letar efter grejer.

Har tidigare funderat på antingen Pioneer CDJ-100 eller CDJ-200... såg dock sedan att Numarks cd-spelare är mycket billigare, men de är alltså inte att rekommendera som jag förstår =)
Laszlo
quote:
Originally posted by Kaveh
Tack för info! :) Ska ha det i åtanke när jag letar efter grejer.

Har tidigare funderat på antingen Pioneer CDJ-100 eller CDJ-200... såg dock sedan att Numarks cd-spelare är mycket billigare, men de är alltså inte att rekommendera som jag förstår =)


Jag kan inte uttala mig om numark - de har väl hyffsade grejer, men de kommer inte upp i Pioneers klass. Det som isf är värt att kolla på är ju deras scratch-spelare de släpte för cirkus ett år sedan, men den ligger ju i samma prisklass som CDJ-1000.
X-scream
såvitt jag vet har t.o.m numarks värstingspelare (scratchspelarn) bara 0.1% noggranhet i pitch (CDJ-100 också...)

CDJ-200 och CDJ-1000 har 0.02% noggranhet vilket är sjukt skönt o mixa med :)

Om du kör med 0.1% är det nog bara en tidsfråga innan du börjar störa dig lite på det. Men men, det kostar ju en del (fast CDJ-200 e rätt billig om du köper från tyskland)

Aah, vad skulle man göra utan tyskarna ;)

Braxen
När jag bestämde mig för att tjacka prylar, för typ 3 år sen, tror jag, så slog jag till på följande:

Mixerbord: Behringer vmx-200 (1500-2000:-
CD-Spelare: Numark CDN-18 (5000:-?)
Har nu även en vinylspelare av märket Numark TT-200 (3500:-).

Jag är mer än nöjd över hur dessa spelare fungerat, men tanke på att det inte är dom mest 'hyllade/populära' prylarna, behringer får ofta mkt skit, men jag har haft mixerbordet nu i 3 år, och ända negativa jag kan säga är väl att high eq'n knastrar lite när man rattar den på + .. vilket inte är så himla ofta, cd spelaren har jag inte haft nåra som helst problem med, jag funderar dock på att köpa ett nytt mixerbord, mest för att jag är trött på den efter 3 års bekantskap =)

Men som sagt, har bara lagt typ 7 lopper för cd och mixerbord, och det har fungerat kanon

pic -> http://www.badanka.com/upload/uploaded/DSCN1102.JPG

:)
el_vez
köpte värsta crap-vinyl spelarna och en beg. mixer som mitt första kit
eftersom jag inte hade råd med dyra grejor.

en sak jag missade var dock att det var så SATANS dyrt med vinyl och det blir lätt tråkigt att stå och mixa hemma om man bara har råd med 5-6 skivor i månaden (student!)
köpte då en final scratch för att kunna spela mp3or (fortfarande hemma i sovrummet) och utvecklades en del av det pga det blev roligare att spela igen (mer övningstid ger mer skills)

nu har jag bytt upp mig till ett par 1210or och det är såklart otroligt mycket skönare att spela på dem, MEN jag tror att många köper på sig ett för dyr utrustning, upptäcker att de inte tycker det är så kul att vända plattor hemma ändå, och gör en saftig förlust när pga värdeminskningen.

hade jag köpt nytt som nybörjare idag hade jag köpt CD (som du iofs verkar vara inne på) främst eftersom det som sagt kan dämpa ens kreativa lust när man upptäcker hur dyrt det är att bygga upp en skivsamling.

jag hade antagligen letat upp något begagnat, fast från ett märke av erkänd kvalitet (typ ett par beg CDJ1000 eller CDJ800 eller ännu billigare) och köpt en billig beg. mixer för en tusing max.
poängen är som sagt att om man inte behöver ta nyprisraset om man tröttnar och om man fortfarande tycker det är kul efter 3 år kan man ju gradera upp sig gradvis.
man lär sig lika bra på kassa prylar (nästan) som på dyra, speciellt eftersom inlärningskurvan är rätt brant till att börja med.

lycka till
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 
Privacy Statement