| Gladius |
hm kzal 1 vd dagen mss wat foto's inscannen (heb er niet echt veel getrokken eigenlijk). Maar het was wel de moeite. zeer interessante landen (est-let-lit) qua geschiedenis, hebben heel wat te verduren gekregen met de Soviets (zo erg dat ze in '41 de nazi's als bevrijders onthaalden). Qua natuur was het mooi, heel veel bossen, die meestal mooi overgaan in zanderige kusten (voornamelijk vlak, af en toe wat lichte heuvels). Alles was heel goedkoop natuurlijk, was wel wat verwarrend met 3 verschillende munteenheden (maar dat verandert wel in 2007 met den €). Het volk daar valt wel mee, ze zijn een beetje zoals belgen vind ik, wat gesloten, maar als je er eenmaal mee aan de praat geraakt (int engels of duits natuurlijk =) zijn ze best wel vriendelijk.
Ook ben ik zeer weinig toeristen tegengekomen (behalve in de hoofdsteden wa), natuurlijk ook mede doordat het laagseizoen was. Maar dat zal in de toekomst wel veranderen, de oostbloklanden worden meer en meer populair.
Het gekke van die landen is dat ze pas in '91 onafhankelijk zijn geworden, en dat ze dus qua westerse standaarden nog wat achterstaan. Maar ze zijn aan een enorme inhaalrace bezig, gebouwen schieten als paddestoelen uit de grond, en ze hebben zich intussen ook volledig gestort op de commercialisering & het materialisme (iedereen heeft gsm, estland is het land met meeste internet, zelfs in de kleinste dorpen vind je een casino), wat imo de cultuur & natuur in de toekomst niet ten goede zal komen, maarja, da's kapitalisme zekers...
Eigenlijk zijn 2 weken veel te kort om de 3 landen fatsoenlijk te verkennen, heb dus tot m'n spijt hier en daar wat moeten overslaan, en ben maar 1 week in letland & litouwen geweest. Als je plannen hebt om er ooit eens naartoe te gaan, wacht dan niet te lang, het zal snel duurder worden met den euro. Een citytrip naar één der drie hoofdsteden -Tallinn, Riga, Vilnius- raad ik zeer aan, vooral Tallinn dan imo. |
|
|