|
Hade behövt lite hjälp...
|
View this Thread in Original format
| reveal |
Som några av er säkert vet så arbetar jag på SonyEricsson. Jag ingår i den grupp som utvecklar mediaspelaren. Det är rätt mycket fokus på den, ni har kanske sett/hört om Walkman-telefonen, den är det vi som har tagit fram. (Walkman-delen då :)) Utvecklingen stannar givetvis inte nu, utan vi ska bli ännu bättre. Utan att avslöja något så har jag en fråga till er:
När det gäller meta-data*:
- Vilken meta-data är ett måste att ha tillhands?
- Vilken meta-data är rätt sjyst att ha tillhands?
- Vilken meta-data är rätt ointressant?
- Vilka meta-data-format är viktiga att stödja?
- Vilka meta-data-format känner ni till över huvud taget?
Diskutera gärna fritt :)
Tack för hjälpen!
*Meta-data är "extrainformation" som kan ingå, i mitt fall, i film- eller musik-filer. Ett bra exempel är ID3-taggar som är vanligt att ha till mp3-filer (alt + 3 i Winamp för att kolla ID3-taggen). |
|
|
| Laszlo |
Vilken meta-data är ett måste att ha tillhands?
Artist, Titel, låtens längd
Vilken meta-data är rätt sjyst att ha tillhands?
Album, produktionsår, label, genre, egna kommentarer
Vilken meta-data är rätt ointressant?
Resten.. :)
Vilka format är viktiga att stödja?
MP3 ffs
Vilka format känner ni till över huvud taget?
De flesta :) |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Vilka format är viktiga att stödja?
MP3 ffs
Vilka format känner ni till över huvud taget?
De flesta :) |
Förtydligande: Vilka meta-data-format är viktiga att stödja och vilka meta-data-format känner ni till? |
|
|
| Gate 42 |
# Vilken meta-data är ett måste att ha tillhands?
Artist / Titel
# Vilken meta-data är rätt sjyst att ha tillhands?
Låtlängd, år, genre, bolag
# Vilken meta-data är rätt ointressant?
Poäng (som i Ipod's), kommentarer, album
# Vilka meta-data-format är viktiga att stödja?
ID3v1
# Vilka meta-data-format känner ni till över huvud taget?
ID3v1 + v2 ;)
Detta är ju dock högst personliga åsikter om vad som är viktigt och så. Många kanske har många album och de vill kunna sortera efter. Själv kör jag bara med singlar och är mer intresserad av att kunna pumpa in bolags info etc.
Aja, det är väl rätt själklart kanske ;) |
|
|
| Laszlo |
| *doh*...då svarar jag ID3v2 (av den anledningen att v1 inte stöder tillräckligt många tecken), och på fråga två svarar jag ID3v1 och 2 .. :) |
|
|
| Cham |
Vilken meta-data är ett måste att ha tillhands?
Artist, Titel
Vilken meta-data är rätt sjyst att ha tillhands?
längden på låten, inställning för både hur långt de är kvar eller hur långt det gått. Eftersom de är på en mobil tycker jag det känns lite overkill att ha både år genre etc. Men om det inte tar så mycket kapacitet av telfonen är det självklart ett plus.
Vilken meta-data är rätt ointressant?
Håller med tidigare talare, poäng osv är helt värdelöst.
Vilka meta-data-format är viktiga att stödja?
MP3/WMA/OGG/WAV/ skulle helt klart vara riktigt bra :) Dock kanske lite mycket att begära av en mobil för tillfället, men med w800i ser jag en ljus framtid.
Vilka meta-data-format känner ni till över huvud taget?
ID3.. är inte mitt bästa ämne ;)
Offtopic:
reveal du har ingen anning när w550i släpps? Jag jobbar på Teknikmagasinet och är väldigt sugen och få känns på den, vill veta om den har någon chans mot w800i! |
|
|
| reveal |
Tack så mycket för era svar, hoppas dock på lite fler ;)
Jag utökar med en fråga: Vad saknas beträffande metadata idag? På en "normal" mediaspelare i allmänhet och W800i i synnerhet?
| quote: | Originally posted by Cham
Offtopic:
reveal du har ingen anning när w550i släpps? Jag jobbar på Teknikmagasinet och är väldigt sugen och få känns på den, vill veta om den har någon chans mot w800i! |
Den kommer snart ;) Skillnaderna är väl i korta drag formfaktorn, spel-knapparna, frånvaron av minneskortsläsare samt priset... |
|
|
| Cham |
| skillnaderna vet jag ffs :) och vet att den kommer snart så mycket står det på hemsidan oxå. Du kan inte ge mig ett datum eller iaf månad? Kommer den om 2 veckor eller mer? Jag vill mest känna på storleken, om den är tjock. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Cham
skillnaderna vet jag ffs :) och vet att den kommer snart så mycket står det på hemsidan oxå. Du kan inte ge mig ett datum eller iaf månad? Kommer den om 2 veckor eller mer? Jag vill mest känna på storleken, om den är tjock. |
Den är ca en halv centimeter tjockare, annars i princip samma yttermått... tar lite mer plats med en "jack-knife". Datum ger jag dig dessvärre inte, men det rör sig om veckor ;) |
|
|
| Cham |
| dåålit vill ju ha datum ju ;) men men annars e den nice eller :)? |
|
|
| Christian Ö. |
En sak som skulle vara grym är cue fils stöd!!
Saknar det så hemskt mycket på min ipod, skulle vara helt jävla underbart att ha cue fils stöd, lyssnar nästan bara på mixset på min ipod så;) |
|
|
|
|