|
Fråga till er som tar festbilder eller filmar fester
|
View this Thread in Original format
| reveal |
(Detta är inte riktat till nån speciell person, och inte på några sätt ett angrepp eller så.)
På senare tid har jag märkt en tydlig trend, och det är att fler och fler går runt på fester och tar kort med dyra systemkameror eller spelar in video. Detta på bekostnad av att själva festa/dansa etc. Det är ofta folk man tidigare alltid såg på fester som var bland de som dansade mest. Nu har de helt slutat dansa, för att bara gå runt och ta bilder eller filma.
Min enkla fråga är: Varför?
Är det inte roligare att dansa än att spela in timme efter timme film? Är det någon som har ett bra svar? Nån annan som märkt trenden, eller är det jag som är helt fel på det? |
|
|
| Vizay |
Nog har trenden märkts men det är svårt att säga varför det blir så...
Själv föredrar jag oftast att dansa men ibland är jag mer sugen på att gå runt och ta bilder på folk, arrangemanget, ljuset osv. så då blir det mer sånt. Dock är jag ju inte direkt en av dom som storfotar å har bilder från varenda fest men det borde väl inte va nån större skillnad bara därför egentligen :)
Det jag försöker säga är helt enkelt att vissa tycker det är jävligt kul att ta bilder eller filma :) |
|
|
| hustler |
Kanske är de fortfarande trötta från den förra festen? :p Skämt åtsido.
Hajar inte riktigt diskussionen.
Är det inte alltid så att om man ska gå runt och ta lite kort, alternativt filma, så blir ens eget festande lidande?
:conf: |
|
|
| Laszlo |
| Visst är det en trend som ökat och jag håller till viss del med dig om att det finns folk som inte festar. Kan nog räkna upp en handfull personer som jag bara ser springa runt på fester med feta kameror som aldrig släpper loss. Jag har ofta min kamera med mig, men även då den är med så står jag inte still - tyvärr på bekostnad av ett par smällar här och där...foten på blixten är lite halvdarrig, men kameran och allt därtill är försäkrat av den anledningen att jag ska kunna släppa loss även om jag bär den med mig... |
|
|
| Smekbar |
Hmmm jag fotar ju ganska ofta men jag brukar dansa väldigt mycket också. Brukar bli så att om jag tycker musiken är dansvänlig så dansar jag tills jag inte pallar mer, och då går jag runt o fotar en stund. Sen går jag på dansandet igen. Tycker jag inte musiken är så kalasbra så fotar jag mest, och är den helt über så dansar jag bara :)
| quote: | Originally posted by Laszlo
foten på blixten är lite halvdarrig, men kameran och allt därtill är försäkrat av den anledningen att jag ska kunna släppa loss även om jag bär den med mig... |
Vad har du för försäkring på kameran? Borde skaffa en med tanke på hur ofta jag släpar med mig kameran... Skulle inte ha råd att köpa en ny ifall den gick sönder :/ |
|
|
| jofawe |
Jag tar ju en sjuk mängd kort på de event jag är på, men det är inte direkt på bekostnad av att jag inte dansar.
Har oftast kameran i handen, så jag enkelt kan ta ett kort när jag står där.. stämningskort.. vissa blir snorbra vissa skitdåliga.
Personligen hade jag inte bangat en bättre kamera, men den jag har duger än så länge..
Men visst har jag sett att folk springer runt med sina kameror (särskillt på kryssningarna) och nästan enbart tar kort på brudar, djn och sen kanske 135 laserkort.
Bilder är ju alltid kul, men det gäller att kunna kombinera de båda :P |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Smekbar
Vad har du för försäkring på kameran? Borde skaffa en med tanke på hur ofta jag släpar med mig kameran... Skulle inte ha råd att köpa en ny ifall den gick sönder :/ |
När jag köpte kameran täcknade jag en försäkring direkt. När jag beställde min blixt och mitt nya objektiv från Cyberphoto frågade de om jag ville ha erbjudande om försäkring hemsickat, vilket jag ville. De är försäkrade hos Solid och täcker allt, dessutom utan värdeminskning. Självrisken ligger på 200 spänn. Jag tror det är svårt (om det överhuvudtaget är möjligt) att försäkra prylar efter att man köpt de. Händer det något med din kamera kan du ju alltid ta det på hemförsäkringen, men då är ju självrisken på 1000 spänn eller mer, beroende på vad du har för försäkringsbolag. Dessutom räknar de till 99% av fallen in värdeminskiningen på hemförsäkringen, så det är inte speciellt lönsamt alla gånger. |
|
|
| Smekbar |
| quote: | Originally posted by Laszlo
De är försäkrade hos Solid och täcker allt, dessutom utan värdeminskning. |
Ahhh okej. Har solid-försäkring på min laptop och deras försäkringar knäcker! :) Synd att man inte kan teckna försäkring hos dem i efterhand bara :( Får skita i försäkring då, de jag har kollat upp som är rena kameraförsäkringar kostar så satans mycket.
(har inte hemförsäkring, vilket egentligen är mycket mycket dumt) :nervous: |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Smekbar
(har inte hemförsäkring, vilket egentligen är mycket mycket dumt) :nervous: |
iih...är det inte lag på att man måste ha det?
vart håller du förresten hus nuförtiden? lägg upp lite bilder du tagit ffs, om du varit ute o fotat på sistone... |
|
|
| Jeremy H |
Jag tar inte ens alltid med mig digitalkamera längre just på grund av det du skrev Reveal.. märkte att det blev mindre dansande med kamera nämligen ;S
Är roligare att ta kort på ev förfest eller liknande, eftersom kort från själva festen nästan alltid kommer upp på internet ändå :) |
|
|
| FredAcler |
Som sagt det går ju att kombinera festandet med att foto oxå, o sen känner jag att jag inte behöver stå o tokdansa för att njuta av musiken och då kan man ju passa på att glida runt o ta lite bilder. :)
Nu får väl jag oxå räkna mig till skaran som har med mig systemkamera på festerna. Fick min nya kamera igår :D:tongue3:D |
|
|
| reveal |
| Jag brukar själv ha med mig min kamera (en liten historia som kan ligga i fickan) och dra upp och ta ett par bilder. De jag vill "komma åt" så att säga är de som bara glider runt med systemkamera och (verkar det som iaf) helt har glömt bort att man är där för att dansa (Laszlo undantagen, hade tom honom i åtanke som "gott exempel" när jag startade tråden :)). Verkar nästan som att det blivit mode att ta kort och tävla på liquid sunset och andra sidor om vem som tar flest och bäst bilder/filmer. Inget ont menat, jag är bara nyfiken på varför det blivit så :) |
|
|
|
|