return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 
internetgemeenschapppen: virtuele relaties, fictie en werkelijkheid
View this Thread in Original format
raoel
Ik begin deze topic om met jullie een discussie te hebben over "internetgemeenschapppen" met betrekking tot het ontstaan van virtuele dan wel digitale persoonlijke relaties (vriendschap) en het relativeren daarvan. Is het waarheid of fictie.

Zelf ben ik al geruime tijd actief op dit forum en heb het altijd wel leuk gevonden om het hier over muziek te hebben. Helaas is het hier niet meer wat het geweest is en reageer ik niet meer zo vaak, maar ik lees nog vrij veel mee. Via dit forum ben ik met enkele mensen in contact gekomen:
- Zo ben ik een keer alleen naar "In Charge" geweest, maar had afgesproken met enkele forumleden en heb een toffe avond gehad.
- Een keertje naar een meeting geweest bij Armin Only op Ocean Diva
- MennoB heb ik echt leren kennen en zijn samen aan het proberen om onze DJ cariëre op te bouwen
- Op msn chat ik nog wel eens met wat mensen

Veel TA-ers hebben elkaar via dit forum leren kennen en er is een echte vrienschap ontstaan. Samen naar parties, een compleet feest organiseren en ga zo maar door.

In dat geval krijg je echt persoonlijk contact met elkaar, maar hoe ver gaan jullie in virtuele relaties op internet?

Persoonlijk ga ik daar niet ver in. Ik heb enkele mensen waarmee ik redelijk wat chat maar verder biet persoonlijk ken. Het gaat dan niet over persoonlijke zaken, maar over muziek, vakantie. Zeg maar; gezellige zaken. Daar houdt het voor mij op.
Daarnaast kunnen sommige zaken me redelijk raken als ik dat lees op internet, maar dat heb je ook als je naar een film of het nieuws kijkt.

Echter kan ik me herrineren dat een TA-er, ik meen Magik54, hier op het forum een topic opende om te vertellen over een verkeersongeluk waarbij familieleden gewond waren geraakt. Achteraf gezien leefde ik op dat moment echt met hem mee en denk ook dat hij steun heeft gehad aan reacties van mede TA-ers. [edit] dit topic was dat: http://www.tranceaddict.com/forums/...&threadid=68276

Het onderwerp:
Hoe ver gaan jullie in het krijgen van een virtuele relatie en hoe denken jullie daarover?

Hoe kom ik op deze discussie?

Op een voetbalforum (soccerquest.nl) is iemand geweest die zich al geruime tijd voordeed als ene "Viggo" uit Italië. Hij werd zelfs dermate vertrouwd dat hij mod werd. Naar eigen zeggen was hij dus woonachtig in Italie, Milaan geloof ik en was Milan en Ajax supporter.
Hij had daar aanzien en mensen zagen hem als vriend. Het werd zelfs zo erg dat mensen naar hem toe wilde komen en hij deed toezeggingen. ALLES was echter fictief en dat moest uit gaan komen. Zelfs wilde hij of zij dat niet toegeven en zocht een uitweg: de dood, de fictieve dood wel te verstaan.

Hij deed zich voor als zijn eigen broer en melde dat Viggo om het leven was gekomen bij een verkeersongeluk. Veel forumleden waren er kapot van en een groep ajaxsupporters (vak 410) heeft zelfs spandoeken gemaakt om hem te herdenken.

Nu blijkt dus alles fictief te zijn geweest en zijn veel mensen geschokt, boos, verontwaardigt en weet ik wat al niet meer. Op veel forums, zoals psv.netwerk.to waar ik het vandaan hebt, discussieert men hier nu over. Mij leek het wel aardig om dat hier dus ook te doen.
Zowel over deze kwestie, maar ook in het algemeen.

Voor meer info over dit verhaal:
http://www.soccerquest.nl/forum/showthread.php?t=32694

Ik ga nu ff darten kijken :)
Geef mijn visie later wel weer.
jp
Dat verhaal van Viggo is te stom voor woorden. Voor de rest, als je het met iemand online kan vinden wat zou je dan tegenhouden ook in real life met deze persoon om te gaan?

Lees dit eens trouwens:

http://forum.phono.nl/PNphpBB2+file...ic-t-47766.html
http://forum.phono.nl/PNphpBB2+file...ic-t-49062.html
magrec
Ik persoonlijk ga niet zo heel ver daarin. Is toch een stukje van je leven wat je op een openbaar forum zet. Ik ken idd veel mensen van hier niet echt diepgaande vriendschappen ofzo maar wel heel gezellig af en toe een feestje pakken enzo als je elkaar ziet weet je gewoon dat het gezellig is/wordt.

1 van mijn beste vrienden heb ik wel via het kremlin forum leren kennen maar de vriendschap is pas echt ontstaan nadat we regelmatig in club Q elkaar tegen kwamen.

Ik ben iig niet op het internet voor vriendschappen of om mijn hele leven hier te openbaren. Zeker niet met mensen die ik persoonlijk cq in real life niet ken dat hou ik allemaal "lekker oppervlakkig".
Loraine
Ik persoonlijk heb w.b. contacten een duidelijke splitsing tussen:

- Vrienden
- Kennissen
- Bekenden

De meeste mensen die ik van fora ken, vallen toch echt onder het label "bekenden".
De middenmoot valt onder "kennissen": dat zijn wat mij betreft dus mensen die ik IRL op enigzins regelmatige basis tref en dus ook spreek. Deze groep is toch al aanzienlijk kleiner dan de groep "bekenden" iig.
En slechts een enkeling dringt ook daadwerkelijk tot mijn vriendenkring door.

Simple as that... Vriendschappen kun je niet forceren; lijkt me ook zeker niet gezond. Contact aangaan met mensen die je liggen, ontstaat in de regel meestal spontaan. ;)
En als men dan toch om wat voor een reden dan ook op zoek zou zijn naar een relatie/intiem contact, lijkt me een forum als dit toch behoorlijk kansloos eerlijkgezegd ! Daar zijn imo toch ècht andere sites voor die specifiek gericht zijn op dating. :rolleyes:

Bovendien is het raadzaam je af te vragen in hoeverre virtueel contact ook daadwerkelijk de realiteit/de waarheid weerspiegelt van de ander ?!
Er zijn hele studies gedaan naar dit fenomeen wat zo ontzettend bedriegelijk kan zijn...best boeiend, want op één of andere manier is de mens toch vrij snel geneigd om via Internet (www, newsgroups, e-mail, MSN, IRC etc etc) persoonlijke dingen vrij te geven/te onthullen omdat blijkbaar de drempel voor veel mensen lager ligt en de barrière (schaamte) kleiner.

Sociale Psychologie & Internet
robin
quote:
Originally posted by raoel

Nu blijkt dus alles fictief te zijn geweest en zijn veel mensen geschokt, boos, verontwaardigt en weet ik wat al niet meer. Op veel forums, zoals psv.netwerk.to waar ik het vandaan hebt, discussieert men hier nu over. Mij leek het wel aardig om dat hier dus ook te doen.
Zowel over deze kwestie, maar ook in het algemeen.

Zo'n gozer heb ik ook eens leren kennen op een forum, ik, hij, een vriendin van mij en nog een poster daar vormde echt een groepje dat altijd aan het lullen waren (maakt niet uit waarover :D ) Nouja later verschoof dat meer naar msn en een prive forum voor ons 4. Nouja langzaam maar zeker kwamen er wat tegenstrijdigheden aan het ligt, die gozer, alias max, was een stuk ouder als ons 3, een jaar of 50 en zou een of andere functie bij de landmacht gehad hebben / nog hebben. Nouja altijd moest ie wel ergens heen naar voor zn eigenbedrijfje, familie in het buitenland etc.. poste ie vanuit london ofzo.. op zn ip adres van thuis, kortom na een tijdje hadden wij zoiets van hm :-/ Toen kregen we pm's van zn broer, en zn vrouw blabla. Uiteindelijk heeft ie zn forum accounts gedelete, mail adressen werkte niet meer etc. geen flauw idee wat voor figuur dat nou uiteindelijk geweest is.

Die andere 2 spreek ik nu zo'n 4-5 jaar nadat ik ze voor het eerst tegenkwam nog steeds vaak, 1 gewoon practisch dagelijks en die beschouw ik toch ook wel als een vriendin, dagelijks wel bellen, smsen of msnen maar van een echte ontmoeting is het nooit echt gekomen. Al had ik er in het begin ook wel moeite mee om toe te geven dat ik haar echt als een vriendin zag, omdat ik haar nog nooit ontmoet had.. vriendschap via internet is voor nurds. :clown:

Ook via internet wel een aantal mensen leren kennen, keer opgezocht op een feestje ofzo en die je dan later ook nog wel eens irl tegen komt, maar die je op msn verder nooit meer spreekt..
ZZandirt
ik chat zelden tot nooit. pas afgelopen jaar messenger van msn leren kennen omdat een collega een rapport van mij moest hebben dat te groot was voor de mail. (call me a digibeet...) er staan dan ook wel vier contacten in mijn lijst waarvan jp en lorrie deel uitmaken.

voor mij is dit soort ongein ook niet meer dan tijdverdrijf.
ik heb het vermoeden dat een aantal mensen ook dit soort fora opzoeken, omdat ze dan anders kunnen zijn dan in het dagelijkse (mislukte) leven. ze zich beter (of anders) voordoen.

ik las iets over mensen ontmoeten op feestjes enzo. dat vind op zich wel leuk. (jp en Magik54 dus in berlijn am Burgerking ontmoet.) en met jp wil ik nog wel eens een feestje pikken. magik ook al vaker gezien. (ocean diva / dancetour malieveld)(waar istie eigenlijk??) maar om nou een meeting te maken vind ik weer een tikkie overdereven.

ik kwam hier (juni05) voor een stukkie info over de loveparade (via google) en de enige reden dat ik hier nog zit, is dat (een deel van) de members nog de schijn van enige intelligentie hebben (heeft). als je op (bijv) p/f gaat lezen dan rijzen je de haren ook te berge van (al dan niet plaatsvervangende) schaamte. totaal geen respect meer... lang leve de anonimiteit.

ik moet zeggen, dat ik vindt dat voor een redelijk groot deel de mensen hier best serieus zijn. serieus genomen worden. etc. (sommige zinloze posts van een aantal mensen (incluis mijzelf) natuurlijk daargelaten.) maar wanneer er info gevraagd wordt dan volgt ie meestal ook wel.

die hele thread over Magiks ongelukkige familie..(?) heb ik gemist, maar ik begrijp zeer zeker het "deel het, door het van je af te schrijven" idee. dat werkt echt wel..

en verder...: anonimiteit, deels of geheel, is voor een hoop mensen erg prettig.. jezelf dj noemen, en op verzonnen feestjes draaien. etc.. voel je jezelf ook weer goed.... blij blij... dat scheelt weer een hoop gemeenschapsgeld aan therapie. :D

en relaties (al dan niet liefdes-)die vind ik wel in mijn "non-virtuele" leven; de mensen die ik via TA heb ontmoet, zou ik ook in het dagelijkse leven niet uit de weg gaan.

ik vind alleen dat sommigen hier nogal hoog van de toren blazen over hun muziekkennis.... dat kan wel zo zijn, maar als je jezelf dan zo serieus neemt, waarom anderen dan niet serieus genomen???? die verdienen toch (ongezien) hetzelfde krediet??

kusje....
raoel
Hier op het forum zijn veel mensen die iets afspreken met iemand die ze niet persoonlijk kennen. Ze gaan dan samen of met nog meer personen naar een party. Op dat moment krijg je dan ook daadwerkelijk een persoonlijke relatie. Onder welk noemer je dat schaart, bekende of vriend, doet er niet toe. Je hebt toch iemand ontmoet en wellicht een schitterende avond met elkaar beleefd. Als zo'n persoon overlijdt is het logisch dat het je raakt.

In het geval van Viggo kent men hem alleen van internet. Niemand die hem ooit IRL heeft gezien. Ik zou zo'n persoon dus niet gaan herdenken in een voetbal stadion door complete spandoeken te gaan maken. Dat gaat erg ver. Eigenlijk is het een vorm van een rouwproces en als men dat daarom heeft gedaan ben ik van mening dat dergelijke mensen zich toch wel eens achter de oren mogen krabben; kan ik wel relativeren?
Toch denk ik dat zoiets meer gebeurd in de vorm van saamhorigheid en om dat gevoel te vergroten in een supportersgroep. En dan nog vind ik het een vreemde zaak.

Is de persoon die Viggo heeft gecreëerd ziek in zijn hoofd of heeft die mensen lekker in de maling genomen. Ik vraag me vooral af hoe zoiets begint. Is de persoon daarmee begonnen als grap, was het een expiriment om te kijken hoe ver het zou kunnen gaan of is hij echt gestoord en wilde hij zich voordoen als iemand anders om ergens bij te horen en aanzien te krijgen?

Hoe dan ook, toen ik het las moest ik wel lachen :). Als je dan enkele reacties leest van "betrokennen" is het echt hilarisch, maar tevens zet het me aan het denken hoe ik daar in mee zou gaan.
Ik durf, gelukkig, voor mezelf te zeggen dat dat niet ver is.
Unique2701
Volgens mij is die Viggo gewoon begonnen als een grap.. en later vond hij al die aandacht en populariteit wel leuk. Waarschijnlijk is het een heel zielig jongetje die amper vrienden heeft en erkenning zocht. Voor een grap duurt het wel erg lang, en als ik zo'n grap zou uithalen zou ik er gewoon op een gegeven moment mee kappen zonder ook maar een smoes (in dit geval zijn dood) te bedenken. Hij was er vast nog wel mee doorgegaan als hij niet het gevoel had dat hij wel 'moest', waarschijnlijk omdat mensen hem echt wouden ontmoeten etc.

raoul heb jij die link met die reacties van betrokkenen? dat kan ik niet vinden namelijk..
raoel
Ik heb zo geen directe link, maar had zelf vorige week een keer rondgekeken op http://www.soccerquest.nl/forum
Ook op psv.netwerk.to zitten leden die ook SQ lid zijn. Ze reageerden op psv netwerk in de topic over Viggo.

Overigens was "SQD" de forumnaam van Viggo op SQ.
Mindphaser
Op zich vind ik internetgemeenschappen normaal gezien wel positief.
Het feit dat mensen makkelijker (imo makkelijker dan irl) contact kunnen leggen met andere mensen met dezelfde interesses vind ik wel leuk eigenlijk.
Ik ken irl niet zo heel veel mensen die ook net zo maf zijn over muziek zoals ik dus is het leuk hier te zien dat mijn mafheid vergeleken met sommige anderen hier maar bar weinig voorsteld.

Echte relaties aangaan puur via internet gaat ook mij te ver.
Mocht je toevallig met iemand in contact komen dmv bv een forum en op bv op een feestje wat afspreken en daarna irl er toch iets leuks uitgroeien dan vind ik het niet zo heel vreemd, maar wanneer je maanden lang alleen maar intiem loopt te doen op internet terwijl je elkaar verder nooit echt ziet dan vraag ik me toch af hoe waardig zo'n relatie is.

Kortom, ik ga niet ver in krijgen van een virtuele relatie, mocht ik een interessant iemand tegenkomen online en we elkaar ergens ontmoeten dan kan daar altijd wat uitgroeien maar ik zoek zoiets niet bewust op.

Ik moet wel bekennen dat ik me wel kan vinden in wat ZZandirt ook al zei "deel het, door het van je af te schrijven" idee. dat werkt echt wel.. "
Vooral een aantal jaren geleden had ik moeite om over bepaalde zaken te praten, irl.. volgens mij ging me dit via internet makkelijker af.
Uiteraard wel bij goeie vrienden die ik ook irl ken.. maar het is toch idd een vreemd feit dat althans ik mezelf makkelijker kon uiten via internet dan gewoon zo persoonlijk.

Wat me stoort aan virtuele gemeenschappen is dat het onderling respect vaak ver te zoeken is, nog verder zelfs dan irl.
Ook het feit dat het voorkomt dat mensen zich anders voor doen dan dat ze werkelijk zijn vind ik niet tof.

Persoonlijk hou ik er wel van om iemand gewoon in zijn ogen aan te kunnen kijken terwijl ik met iemand praat, alleen dan voel ik echt aan wat iemand denkt a voelt.. klinkt misschien een beetje negatief (komt waarschijnlijk door een aantal vervelende ervaringen in mijn verleden) maar ik geloof maar bar weinig in woorden, dus internet is niet mijn favoriete plek om echt serieus met mensen een relatie aan te gaan.

Jasperovitsj
quote:
Originally posted by Mindphaser

Mocht je toevallig met iemand in contact komen dmv bv een forum en op bv op een feestje wat afspreken en daarna irl er toch iets leuks uitgroeien dan vind ik het niet zo heel vreemd

Dat heeft bij ons op het Beta forum toch al 3 gelukkige koppels opgeleverd, waaronder Zehra en mezelf :)
jp
Inteelt :nervous:

Geen TA's meer voor mij, dan nog liever Partyflock :happy2:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement