|
Hur hittar ni er musik?
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
Dagens I-landsproblem, for sure.
Jag undrar hur ni alla bär er åt för att plöja igenom all den oändliga massan med musik som släpps och hur hittar era guldkorn? Jag gör också det som alla ni andra gör, men som ingen pratar om - drar hem musik från nätet. Gillar jag det så köper jag det oftast, antingen digitalt på Beatport eller på vax via Decks, Juno, Chemical eller what not.
Mitt problem är således inte att hitta det jag vill ha på vinyl eller digitalt, utan snarare att hitta något som inte redan är sönderspelat av allt och alla.
Jag lider av, vad jag tror är ett ganska vanligt syndrom - och det är det faktum att jag har väldigt svårt för att fatta tycke för så gott som alla låtar första eller andra gången jag hör dem. Många gånger tar det månader innan en viss låt hinner växa och jag verkligen inser hur bra det är - men då är det oftast för sent. Och just detta syndrom är ju ett enormt problem när man plöjer igenom samples på Beatport och Juno - för det första får man inte höra låten i sin helhet, och för det andra så händer det väldigt sällan att man lyssnar igenom en och samma chart två gånger. Råkar man snubbla över en release två gånger så är det oftast av en slump - i alla fall för egen del.
Min största källa till ny musik är livesets och radioshows. Digweeds Kiss100 är stor inspirationskälla. Essential Mixarna är såklart också en favorit. Problemet med livesets är att man inte hinner lyssna igenom en bråkdel av det som finns, eller överhuvudtaget det jag laddar ner, speciellt med tanke på att jag måste höra det 3-4 gånger innan jag verkligen ska fatta tycke för en eller ett par låtar i setet.
Vad har ni för knep, dela med er...:) |
|
|
| RebeL9 |
Beatport är en bra källa har jag upptäckt. Där kan man kolla back catalouge hos flera skivbolag och hitta massa guldklimpar som de flesta inte känner igen. Ta bara en titt på Silverplanets katalog. Massa nice grejjer som till och med gått mig förbi.
Sen lyssnar jag på DJs som kör lite olika stil och inte spelar det vanliga stuket. De riktigt stora DJna har en tendens att de kör några låtar som alla sedan spelar sönder. Digweed började ju Aftermath-grejen som alla körde på. |
|
|
| Braxen |
*************.com & DC är de ställen jag laddar ner ifrån, för ja, det gör jag .. men försöker självklart köpa de mesta som jag gillar.
Det svåra e ju självklart å veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt på mina favorit dj's tracklists, och försöker få tag i dom prylarna, men självklart drar man ner lite på chans också, sånt som polare/andra människor rekomenderar, e d inge å ha ere ju ba slänga :)
edit. haha skönt att man inte kan skriva adressen :D ^^ |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Braxen
*************.com & DC är de ställen jag laddar ner ifrån, för ja, det gör jag .. men försöker självklart köpa de mesta som jag gillar.
Det svåra e ju självklart å veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt på mina favorit dj's tracklists, och försöker få tag i dom prylarna, men självklart drar man ner lite på chans också, sånt som polare/andra människor rekomenderar, e d inge å ha ere ju ba slänga :)
edit. haha skönt att man inte kan skriva adressen :D ^^ |
hmm...är det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan klämma in som passar in på antalet bokstäver :p |
|
|
| Jeremy H |
| eller t-traffic? :p |
|
|
| benni |
| quote: | Originally posted by Laszlo
hmm...är det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan klämma in som passar in på antalet bokstäver :p |
har du prövat tribalmixes . com ? dom har mycket bättre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du gör) |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by benni
har du prövat tribalmixes . com ? dom har mycket bättre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du gör) |
aldrig hört talas om...tack för tipset :) |
|
|
| Laszlo |
Någon liknande rutin verkar vara en klok idé. Jag satt konstant i 3 timmar tidigare och plöjde igenom allt jag kom över på Beatport och jag hittade en hel del schyssta grejer - om man kan se till att kolla igenom allt nytt som kommer in 2-3 gånger i veckan blir det säkerligen inte lika jobbigt. |
|
|
| thernan |
Intressant tråd! Jag försöker precis som många andra att kolla igenom diverse mp3 shopar (Beatport, Astralmusic.com etc). Ibland kan man finna bra skit... Annars blir det Asot och Gdjb för att hålla sig updaterad, dock saknar jag någon house radio show etc. Tycker det är enklare att hitta/hänga med innom trance/prog än house för exempel.
//
Thernan |
|
|
| dbl |
på senaste tid har jag inte köpt en enda trance låt faktiskt.. bara köpt massa gamla låtar som jag vill ha.. typ lite eurythmics, depeche mode, mio min mio låten.. hehe.. och så...
även nån låt med Laleh och eskobar
och detta från iTunes musik shop... funkar ju massa smidigt.. men tyvärr har dem ju inte allt som jag vill ha som dem egentligen borde ha... typ prince - purple rain med tanke på att dem har albumet, men har inte med själva purple rain låten... något kass, men aja
men som sagt.. ingen aning vart man kan hitta bra elektronisk musik |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by dbl
men som sagt.. ingen aning vart man kan hitta bra elektronisk musik |
Beatport.com ftw |
|
|
|
|