|
Waar is de tijd toch gebleven???? (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Devilex |
Awel ik moet zeggen, sinds dak de trance sinds kort weer wa begin te volgen moet ik zeggen da er enorm goeie schijven uitkomen.
Jammer genoeg kunt ge die hier bijna nergens horen. |
|
|
| Belgian Bonzai |
| quote: | Originally posted by CygnusX
Ik vind nu eigenlijk beter dan vroeger |
Ik moet me daarbij aansluiten, de releases hebben een interessantere sound dan vroeger. Pas op, ik apprecieer het verleden enorm; er zijn tracks die een invloed hebben gehad op de huidige trance, tracks zoals Out Of The Blue, Airwave, Field Of Joy die instaan voor een tak van de trance, en die waren fantastisch, en die blijven overeind, maar de tracks van nu zijn doorgaans interessanter. Zo luisterde ik gisteren naar Woody Van Eyden - Unfinished Symphony (Funaki Remix) (een geweldige track van pakweg 2003) en, hoewel die geweldig is, het is toch ietsje gedateerd; Trance is geëvolueerd, en wel in de goeie richting. |
|
|
| Bl@ckOut |
| Daar kan ik mij wel bij aansluiten. Het is imo niet zo dat het vroeger beter was dan nu. Vroeger was het goed en nu is het ook goed, maar dan anders :). Vandaag de dag komen er meer dan voldoende goede nummers uit en trance blijft mij dan ook boeien. |
|
|
| Icone |
Indeed it was, ik kan dat enkel maar beamen... Geef mij gerust nog veel meer tracks zoals rond de eeuwwisseling, ipv al die naar mijn mening flauw afkooksels en 'halve' (half échte trance, half house/progressive) trance tunes van tegenwoordig :)
Ik vrees dat GEEN ENKELE track van de laatste vijf jaar ooit de geschiedenis zal ingaan als een 'classic'.
Tracks zoals "Fridge - Paradise", "Veracocha - Carte Vlanche", "Push - Universal Nation", "Fire & Ice - Lost Emotion", "System F - Out Of The Blue", "Aquaplex - Brightness", "Energy 52 - Cafe Del Mar", etc komt ge niet meer tegen, alles lijkt zo sterk op elkaar en de diversiteit in trance die ik altijd zo beaamde is verloren gegaan :(
Artiesten zoals Fridge, (vroegere) Ferry Corsten, (vroegere) Rank 1, (vroegere) Fire & Ice, Dumonde, Green Court, Junk Project, Shokk, Flutlicht, etc... hadden eigenlijk ALLEMAAL hun eigen, zeer herkenbare 'sound' en stijl. Nu: niemand zou ge nog écht kunnen herkennen in een set (zonder tracklist van tevoren). Ik ga voorzichtig zijn en zeggen BIJNA niemand.
Eén ding is er wel op verbeterd: de kwaliteit van de productie. Da's dan ook het enige in mijn ogen, en dat zou ge dan nog kunnen toeschrijven aan de evolutie van de technologie. Voor velen maakt dit misschien het verschil uit, maar voor mij dus geen jota. Ik ben een melodie-en-climax-man, da's waar trance voor mij eigenlijk om draait :)
Nu ja, in mijn buurt zelf is er op zich ni zoveel veranderd... Leuven heeft altijd ENORM gezogen op gebied van trance-aangelegenheden en uitgesproken liefhebbers ;) |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Icone
Tracks zoals "Fridge - Paradise", "Veracocha - Carte Vlanche", "Push - Universal Nation", "Fire & Ice - Lost Emotion", "System F - Out Of The Blue", "Aquaplex - Brightness", "Energy 52 - Cafe Del Mar", etc komt ge niet meer tegen, alles lijkt zo sterk op elkaar en de diversiteit in trance die ik altijd zo beaamde is verloren gegaan :(
Artiesten zoals Fridge, (vroegere) Ferry Corsten, (vroegere) Rank 1, (vroegere) Fire & Ice, Dumonde, Green Court, Junk Project, Shokk, Flutlicht, etc... hadden eigenlijk ALLEMAAL hun eigen, zeer herkenbare 'sound' en stijl. Nu: niemand zou ge nog écht kunnen herkennen in een set (zonder tracklist van tevoren). Ik ga voorzichtig zijn en zeggen BIJNA niemand.
|
Nochtans zijn bijna al die artiesten die je opsomt nog actief...
Ik ben ook altijd enorme fan geweest van bvb Dumonde; maar als ik die tracks nu terug hoor (bvb Hi-Gate - Saxuality (Dumonde Remix)) dan klinkt dat toch wel outdated.
Er moet toch een reden zijn dat ze allemaal hun sound hebben aangepast hé... Luister nu naar Mike/Airwave/Rank 1; het is allemaal anders. Ze zullen daar wel bewust voor gekozen hebben denk ik. Of is het allemaal een gebrek aan inspiratie?
Ik vind die oude tunes ook wel cool; maar ik kan alleen maar vaststellen dat geen enkele producer nog de moeite doet om zoiets na te streven... |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by Icone
Indeed it was, ik kan dat enkel maar beamen... Geef mij gerust nog veel meer tracks zoals rond de eeuwwisseling, ipv al die naar mijn mening flauw afkooksels en 'halve' (half échte trance, half house/progressive) trance tunes van tegenwoordig :)
Ik vrees dat GEEN ENKELE track van de laatste vijf jaar ooit de geschiedenis zal ingaan als een 'classic'.
Tracks zoals "Fridge - Paradise", "Veracocha - Carte Vlanche", "Push - Universal Nation", "Fire & Ice - Lost Emotion", "System F - Out Of The Blue", "Aquaplex - Brightness", "Energy 52 - Cafe Del Mar", etc komt ge niet meer tegen, alles lijkt zo sterk op elkaar en de diversiteit in trance die ik altijd zo beaamde is verloren gegaan :(
Artiesten zoals Fridge, (vroegere) Ferry Corsten, (vroegere) Rank 1, (vroegere) Fire & Ice, Dumonde, Green Court, Junk Project, Shokk, Flutlicht, etc... hadden eigenlijk ALLEMAAL hun eigen, zeer herkenbare 'sound' en stijl. Nu: niemand zou ge nog écht kunnen herkennen in een set (zonder tracklist van tevoren). Ik ga voorzichtig zijn en zeggen BIJNA niemand.
Eén ding is er wel op verbeterd: de kwaliteit van de productie. Da's dan ook het enige in mijn ogen, en dat zou ge dan nog kunnen toeschrijven aan de evolutie van de technologie. Voor velen maakt dit misschien het verschil uit, maar voor mij dus geen jota. Ik ben een melodie-en-climax-man, da's waar trance voor mij eigenlijk om draait :)
Nu ja, in mijn buurt zelf is er op zich ni zoveel veranderd... Leuven heeft altijd ENORM gezogen op gebied van trance-aangelegenheden en uitgesproken liefhebbers ;) |
well-said icone, 100% akkoord. |
|
|
| Xilver |
| Niet akkoord. Wat met platen als Whiteroom - Whiteroom, Randy Katana - In Silence (Txitxarro Remix), Tranquility Base - Razorfish... Dat zijn toch platen die bij op het lijstje van 'classics' komen, ook al hebben ze niet dezelfde sound als vroeger. |
|
|
| Bl@ckOut |
| quote: | Originally posted by Push2005
Ik vind die oude tunes ook wel cool; maar ik kan alleen maar vaststellen dat geen enkele producer nog de moeite doet om zoiets na te streven... |
Misschien omdat die oudere sound "passé" is en ze het niet meer getekend zouden krijgen bij een label? |
|
|
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by Icone
Ik ben een melodie-en-climax-man, da's waar trance voor mij eigenlijk om draait :)
|
Ik ook, en toch vind ik dat er de laatste jaren zo veel prachtige nieuwe melodische platen zijn uitgekomen. Der zijn vele tracks die persoonlijke klassiekers zullen zijn onder velen onder ons maar die misschien niet door iedereen als een classic zouden bestempeld worden, in mijn geval als ik wat recentere platen mag noemen,
2004: Nu NRG - Free Fall, Yamakasi – In My Mind, Above & Beyond – No One On Earth (Gabriel & Dresden Remix), Tilt - The World Doesn't Know
2005: First State - First State, Ayu - Appears (Armin Van Buuren's Sunset Dub Mix), Perasma - Swing 2 Harmony
2006: Kuffdam & Plant - The Dream Makers
Zou der bij velen niet gewoon een nostalgie zijn naar vroegere tijden, ook al waren die daarom niet beter. Het is wel een feit in de psychologie van de mens dat men altijd mooier terug blikt over aagenaame gebeurtenissen in het verleden dan dat ze toen ook in de realiteit waren. En als ge constant alleen maar hunkert naar het verleden en het niet meer ziet zitten in de toekomst dan zul je u ook niet meer zo amuseren op hedendaagse gebeurtenissen. |
|
|
| TOR |
Afgelopen zondag deed me beseffen dat mijn favoriete sound nog steeds de dream trance is van een paar jaar terug.
Twice As Nice - Overture (Rocking With)
Hét voorbeeld bij uitstek.
Op zich een vrij eenvoudige plaat, maar o zo smooth en warm. Prachtig. |
|
|
| Shadowkid |
| quote: | Originally posted by Synthesia
Ik ook, en toch vind ik dat er de laatste jaren zo veel prachtige nieuwe melodische platen zijn uitgekomen. Der zijn vele tracks die persoonlijke klassiekers zullen zijn onder velen onder ons maar die misschien niet door iedereen als een classic zouden bestempeld worden, in mijn geval als ik wat recentere platen mag noemen,
2004: Nu NRG - Free Fall, Yamakasi – In My Mind, Above & Beyond – No One On Earth (Gabriel & Dresden Remix), Tilt - The World Doesn't Know
2005: First State - First State, Ayu - Appears (Armin Van Buuren's Sunset Dub Mix), Perasma - Swing 2 Harmony
2006: Kuffdam & Plant - The Dream Makers
Zou der bij velen niet gewoon een nostalgie zijn naar vroegere tijden, ook al waren die daarom niet beter. Het is wel een feit in de psychologie van de mens dat men altijd mooier terug blikt over aagenaame gebeurtenissen in het verleden dan dat ze toen ook in de realiteit waren. En als ge constant alleen maar hunkert naar het verleden en het niet meer ziet zitten in de toekomst dan zul je u ook niet meer zo amuseren op hedendaagse gebeurtenissen. |
Klopt, tschijnt dat mensen de neiging hebben om dingen uit het verleden te verheerlijken en beter voorstellen dan het eigelijk was. In beperkte mate mss, maar het heeft toch ook een invloed op het 'vroeger was het beter'. En een andere zaak is natuurlijk dat je zelf ook evolueert, en bijgevolg u smaak ook. En dan nog het feit dat de sound van trance zelf idd ook veranderd is. Tel al die dingen bij elkaar op en je hebt een groot deel van de verklaring waarom trance vroeger beter was.
Persoonlijk vind ik niet dat trance nu slechter of beter is, maar gewoon anders. En iig niet in de negatieve zin. Ik ben ook iemand die van trance houdt vanwege de melodie, sfeer en/of climax. En toch vind ik ook dat er de laatste jaren nog echte pareltjes zijn uitgekomen. Geen platen die het tot classic zullen schoppen in algemene zin (al blijft zoiets moeilijk te voorspellen), maar wel platen die ik persoonlijk als klassieker zal beschouwen omdat ik enorm van bepaalde platen geniet en al genoten heb.
En net als bij veel andere genres komen classics grotendeels uit de 'rise' (kan niet op het nederlands woord komen) en het hoogtepunt van een bepaald genre, en dat ligt idd achter ons voor het moment (toch in België zeker), maar een heropleving kan altijd). Ale, ik vind dat toch :) |
|
|
| Tiger777 |
Ik moet me ook bij icone aansluiten...
Algemeen en objectief gezien klopt het denk ik niet dat trance vroeger beter was als vandaag, maar trance heeft mijn zieltje wel verloren: Door inderdaad het stillekes minder belangrijk worden van breaks en melodietjes. In't begin toen er nog maar net een beta forum was liep er een thread "trance om een traantje bij weg te pinken". Ik zou op deze moment niks van de laatste paar jaar kunnen bedenken dat hierin past :confused:
Pure uplifting trance zit nu echt op een doodlopend spoor zoals ik het nu aanvoel. Trance heeft een radicale verandering ondergaan en is(naja 'is'...) kleurlozer en emotie-armer geworden, door allerlei invloeden van andere genres.
| quote: | | Artiesten zoals Fridge, (vroegere) Ferry Corsten, (vroegere) Rank 1, (vroegere) Fire & Ice, Dumonde, Green Court, Junk Project, Shokk, Flutlicht, etc... hadden eigenlijk ALLEMAAL hun eigen, zeer herkenbare 'sound' en stijl. Nu: niemand zou ge nog écht kunnen herkennen in een set (zonder tracklist van tevoren). Ik ga voorzichtig zijn en zeggen BIJNA niemand. |
En DAT is écht de kern van de zaak. |
|
|
|
|