return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 
Kopiera en vinyl
View this Thread in Original format
reveal
Bokstavligt talat :D http://gadgets.qj.net/How-to-Pirate...pg/49/aid/39381

Nån kan väl testa, och meddela resultatet? :)
mjz
haha, man måste ju nästan prova bara för saken skull. :)
Laszlo
ojoj, nu snackar vi piratkopiering på elitenivå :)
Speactra
Den här killen säger att han gjort det i ett år nu..
E ju grymt :D





Vizay
vet man hur en vinylskiva är uppbyggd så låter det högst otroligt att det går att göra bra.
Skulle tippa på att ljudet blir riktigt dåligt faktiskt...
ScuL
quote:
Originally posted by Vizay
vet man hur en vinylskiva är uppbyggd så låter det högst otroligt att det går att göra bra.
Skulle tippa på att ljudet blir riktigt dåligt faktiskt...


Satsar på detsamma..
reveal
quote:
Originally posted by Vizay
vet man hur en vinylskiva är uppbyggd så låter det högst otroligt att det går att göra bra.
Skulle tippa på att ljudet blir riktigt dåligt faktiskt...


Skulle du kunna utveckla? Jag har ingen större koll...
zoric
Hehe Coolt :D
jofawe
ljudet uppkommer väl av gropar i själva ytan i spåren på vinylen, om jag inte minns fel..

det funkar att göra så, men det kommer inte låta bra.
Vizay
quote:
Originally posted by jofawe
ljudet uppkommer väl av gropar i själva ytan i spåren på vinylen, om jag inte minns fel..

det funkar att göra så, men det kommer inte låta bra.


enkelt förklarat fungerar det precis som jofawe säger
det är dels spår som har ett visst djup, spåren är basicly formade som ett V enkelt förklarat.
På båda väggarna så finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som är själva ljudet.
Dessa är väldigt små, det är därför jag är tveksam till att man kan gjuta av en skiva och få bra kvalitet.

reveal
quote:
Originally posted by Vizay
enkelt förklarat fungerar det precis som jofawe säger
det är dels spår som har ett visst djup, spåren är basicly formade som ett V enkelt förklarat.
På båda väggarna så finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som är själva ljudet.
Dessa är väldigt små, det är därför jag är tveksam till att man kan gjuta av en skiva och få bra kvalitet.


Jo, att det är så det fungerar kände jag till, men varför skulle det inte gå att kopiera? Man kan ju tom se spåren (och förändringarna) med blotta ögat, och då borde det väl inte vara en omöjlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju såklart vara så att det blir för dåliga "avtryck" i kopian att det låter bra :)

(För övrigt är det så att tidigare så kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt större, vilket gjorde spåren större och "bättre", vilket medförde bättre ljud. Tror inte att 7-tummare finns längre dock.)
ScuL
quote:
Originally posted by reveal
Jo, att det är så det fungerar kände jag till, men varför skulle det inte gå att kopiera? Man kan ju tom se spåren (och förändringarna) med blotta ögat, och då borde det väl inte vara en omöjlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju såklart vara så att det blir för dåliga "avtryck" i kopian att det låter bra :)

(För övrigt är det så att tidigare så kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt större, vilket gjorde spåren större och "bättre", vilket medförde bättre ljud. Tror inte att 7-tummare finns längre dock.)


jag tror faktiskt inte att "substansen" kommer att fylla alla håll/spåren därför är kopien inte lika bra som orginalet :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 
Privacy Statement