return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

 
Spela in från web-radio
View this Thread in Original format
reveal
Det här med att det är olagligt att ladda hem grejor. Det är ju inte olagligt att lyssna på en web-radio (förutsatt att den i sig inte är olaglig), tex di.fm. Att spela in från (web-)radio är inte heller olagligt. Om man då ställer in sin streamripper på att spela in allt material som spelas så kommer man bygga upp en rätt fet samling lagligt ihopsamlade låtar, med "perfekt" digital kvalitet.

På vilket sätt skiljer det sig från att ladda hem låtarna direkt?
zoric
Låt oss fråga Irish.
jofawe
Intressant fråga!

Påminner om den när folk spelade in från radio till kassettband på 80-talet för att få den senaste musiken istället för att köpa den.
Laszlo
Japps - har också funderat gällandes inspelning av filmer på tex Canal+ etc, vad lagen säger om det och så vidare. Det enda som skiljer detta från en DVD-skiva är ju den fjantiga lilla CANAL+-loggan i hörnet som ju knappt är märkbar. På de digitala sändningarna är det ju DVD-kvalité. För att inte nämna Canal+ HD som ju > DVD.
SMC
"Olagligt" är bs, gör vad du vill.
reveal
quote:
Originally posted by Laszlo
Japps - har också funderat gällandes inspelning av filmer på tex Canal+ etc, vad lagen säger om det och så vidare. Det enda som skiljer detta från en DVD-skiva är ju den fjantiga lilla CANAL+-loggan i hörnet som ju knappt är märkbar. På de digitala sändningarna är det ju DVD-kvalité. För att inte nämna Canal+ HD som ju > DVD.


Ja, det hade verkligen varit intressant att veta vad som gäller. Det känns lite som att de som är emot "piratkopiering" (Hollywood etc) inte riktigt har greppat verkligheten.

Ingen som läser juridik här? :)
Laszlo
Armin är väl utexaminerad från jurudikhögskola, vi kan alltid fråga honom på kryssningen :)
Dj_Irish
quote:
Originally posted by reveal
Det här med att det är olagligt att ladda hem grejor. Det är ju inte olagligt att lyssna på en web-radio (förutsatt att den i sig inte är olaglig), tex di.fm. Att spela in från (web-)radio är inte heller olagligt. Om man då ställer in sin streamripper på att spela in allt material som spelas så kommer man bygga upp en rätt fet samling lagligt ihopsamlade låtar, med "perfekt" digital kvalitet.

På vilket sätt skiljer det sig från att ladda hem låtarna direkt?


I teorin är det förbjudet att spela in från web radio oxå. Fast har du det enbart i personligt bruk är det inte för många som kommer att bry sig tror jag. Detta skiljer sig från land till land men enligt USA är det olagligt och man blir förvånad över hur många länder som tar efter deras lagstiftning i sådan här frågor :p

Webradion själv har ju oxå ett intresse i att du inte gör rippar från dem eftersom de vill att du lyssnar hos dom naturligtvis. DI.fm ser ju till att där är en 3-sekunders cross-over fade i mellan varje låt för att förhindra att folk får rena rippar.

Att lägga ut radiorippar för nerladdning på nätet är definitivt olagligt om nu någon undrade över det.
SMC
quote:
Originally posted by Laszlo
Armin är väl utexaminerad från jurudikhögskola, vi kan alltid fråga honom på kryssningen :)


Jag ska be honom signera min mitt warezarkiv.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
 
Privacy Statement