|
Böcker (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| CJ InterCity |
| quote: | Originally posted by Akia
Just nu läser jag Dan Browns - The Da Vinci code, vill gärna läsa boken innan jag ser filmen men jag har svårt att komma in i den.
|
När jag började läsa Da Vinci Koden för evigheter sedan, då trodde jag att den skulle handla om Da Vinci själv. Något jag länge velat utveckla mina kunskaper om. Ack så var det ju inte, men ja jävlar vilken fängslande bok! Filmen däremot är bortkastade biopengar om jag får säga det själv... ångrar att jag ens gick och såg den!!!
Någon som läst andra Dan Brown böcker? Har inte vågat mig på dom... än... |
|
|
| lonne |
| quote: | Originally posted by CJ InterCity
När jag började läsa Da Vinci Koden för evigheter sedan, då trodde jag att den skulle handla om Da Vinci själv. Något jag länge velat utveckla mina kunskaper om. Ack så var det ju inte, men ja jävlar vilken fängslande bok! Filmen däremot är bortkastade biopengar om jag får säga det själv... ångrar att jag ens gick och såg den!!!
Någon som läst andra Dan Brown böcker? Har inte vågat mig på dom... än... |
Jag laste Angel and Demons innan Da Vinci Code. Bra bok, aven fast jag kommer halla mig borta fran hans ovriga bocker! Med facit i hand kan jag saga att efter det forsta hundra sidorna i Da vici Code kandes det som jag kunde forutspa resten av historen. Senast lasta bocker ar f.o. 2 klassiker, The Celestine Prophecy-James Redfield och
1984-George Orwell. |
|
|
| mjz |
| Tycker filmen da vinci-koden hade betydligt bättre berättarteknik än vad dan brown har själv, men mannen kan få ihop en spännande historia, även om det stundtals är förutsägbart och karaktärerna är lite ytliga så är det spännande, vilket är en bra recension på i cirkelns mitt som är den enda bok av dan brown jag läst förutom da vinci koden... :) |
|
|
| Cham |
Intressant tråd! Alltid bra att få tips från andra :)För jag köpte nyligen en bok som låg högt uppe i "bocket toppen" den va helt kass!
Tips på bra böcker:
Hela serien om "Arn" skirven av Jan Guillou. Sjukt bra, har läst alla dem 2 ggr ;) Sen är hans bok tjuvarnas marknad ganska hyffsad den med. Lasermannen av Gellert Tamas, väldigt intressant bok som man bör läsa. |
|
|
| Akia |
| Ja, böckerna om Arns rike är jätte bra! :gsmile: Jag gillar Jan Guillous språk, men det finns dem som tycker att det är för komplicerat. Har en kompis som knappt lyckades ta sig igenom första boken, hon tyckte att hon gick misste om storyn för att hon trasslade in sig i orden. Så kanske inget för förstagångs läsaren... Men jag tycker i alla fall att man ska prova, det är en både spännande och vacker berättelse! :gsmile: |
|
|
| Akia |
| Och om man gillar Arns Rike (förlåt att jag spammar i den här tråden :p !) tror jag nog att man gillar Lian Hearns triologi - Sagan om klanen Otori (Över näktergalens golv, På kudde av gräs och Under lysande måne) också. Det är en berättelse som utspelar sig i det medeltida Japan och handlar om pojken Takeo som lärs upp i det legendariska släktets märkliga och magiska förmågor. Långsamt upptäcker han sanningen om sig själv och det öde som väntar honom. En storslagen saga om maktkamp, intriger, mod och kärlek. |
|
|
| lacksesepsotygh |
| för dem som inte intresserar sig för dussindeckare, utan vill ha nåt lite mer tankekraftigt kan jag rekommendera chuck palahniuks böcker. det var denna homosexuelle man som skrev fight club, och står även bakom ett flertal sjukt bra titlar. läs allt han skrivit, gärna på engelska. |
|
|
| Akia |
Nu när det är jullov har man äntligen tid att läsa :) ! Håller på med en bok av Torey Hayden - Ghost Girl, som är en verklig berättelse om ett barn med allvarliga problem. Kan inte säga så mycket om den än eftersom jag bara läst knappt halvvägs, men den är gripande!
Här ett utdrag: ""So, will you show me that you can stand up stright?" She shook her head. "why? Does it hurt?" "NO." "Well, why then?" "Because I need to bend over." "Why?" "Because I need too." "But why?" "To keep my insides from falling out."". |
|
|
| avh |
Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig.
Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet.
Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt.
Jag är kär :) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by avh
Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig.
Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet.
Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt.
Jag är kär :) |
"Veronica decides to die" är min favoritbok med Coelho. Dock gillade jag inte "Alkemisten", tyckte den inte lämnade något mellan raderna att själv klura på, kändes som att han idiotförklarade en med att förklara vad precis allt innebar. |
|
|
| avh |
| quote: | Originally posted by Aendy
"Veronica decides to die" är min favoritbok med Coelho. Dock gillade jag inte "Alkemisten", tyckte den inte lämnade något mellan raderna att själv klura på, kändes som att han idiotförklarade en med att förklara vad precis allt innebar. |
Jag fick "Veronica bestämmer sig för att dö" i julklapp så ska hugga in på den så fort jag har tid.
Nej Alkemisten var ingen höjdare, var dessutom aldeles för mycket guda-grejs och övernaturlighet för min smak.
Har "Veronica..." och "11timmar" kvar att läsa.
Zahiren är nog den av böckerna som gett mig allra mest, full med tänkvärda saker.. |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by avh
"11timmar" |
Pure erotica... |
|
|
|
|