|
En mikroskopisk EDM-marknadsundersökning (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by DjAviander
I Östersund har dom iaf lyckats hitta ett litet kryphâl i lagen, vet inte om det funkar även i Växjö, men det kan ju vara värt att kolla upp?
Det hela gâr ut pâ att Föreningsfester fâr hâlla öppet mycket längre - d.v.s. hela natten. Men hur ska alla ingâ i en förening? Jo, i dörren fick man skriva upp namn, adress och telefonnummer och sâ var man medlem i föreningen. Sâ när polisen dök upp sâ var alla därinne medlemmar och fullt lagligt berättigade att dansa hela natten - tror festen stängde vid 06:00 eller nâtt sânt.
Om föreningen sen levde/lever vidare det kan jag inte uttala mig om, men skulle den göra det i ditt fall sâ kan man ju skicka ut information om kommande fester och liknande till alla intresserade/medlemmar.
Det ska nog vara nâgon ENORM akt i Växjö för att jag ska ta mig dit - sad but true :) :rolleyes: |
Detta du nämner går under benämningen "slutet sällskap", vilket utskänkningstillståndet i ett sådant fall skulle gälla för. Då innebär det, som du säger, att man måste ha lista på samtliga gäster. Antingen via ett medlemsregister (om det handlar om förening eller dyl) eller en lista i dörren - kruxet här är dock att listan inte får ändras efter det att alkoholtillståndet börjar gälla - därför måste man veta vilka som kommer innan man öppnar portarna. Detta går givetvis att mygla med i ganska hög grad, och det finns vissa work-arounds här också, men i praktiken skulle det vara omöjligt att genomföra en "offentlig" fest under de regler och lagar som gäller för slutet sällskap. Sedan falerar ju hela grejen med marknadsföring då man inte får göra offentlig marknadsföring för privata fester. |
|
|
| Johan (DJ Irish) |
Jepp, Lazlo har rätt.
Amnesia i Lund lät folk signa upp på en hemsida och sedan fick bara de som signat upp sig komma in. Funkade utmärkt ett tag faktiskt. Dock tror jag där är fler regler när det gäller alkoholtillståndet. Åtminstonde var det så när jag själv var involverad i fester.
Om ni inte kan utnyttja klubbens alkoholtillstånd så för att få eget måste man bevisa att man serverar mat på stället och en massa andra konstiga grejer. Plus att bara ansökningen kostar typ 1200 pix utan några som helst garantier att man får tillståndet eller inte. |
|
|
| Laszlo |
| Japp, den svenska alkohollagen är ganska invecklad och väldigt strikt, vilket gör det så svårt för krögare att överleva och bedriva krog/nattklubbsverksamhet. Det där med att man måste kunna erbjuda gästerna matservering under tiden som alkohol serveras gäller ju för alla som har ett alkoholtillstånd - inte bara om man själv skaffar det. Skillnaden är att om man väljer att köra på krögarens befintliga alkoholtillstånd så är det de som åker dit om liknande saker inte sköts - å andra sidan är det också desto svårare att förhandla till sig en del av vinsten från försäljningen. |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by SMC
<3 staten |
:) |
|
|
| Aendy |
| Jag hittar inte problemet men det kan ju vara bara jag... Jag skulle älska om något ställe öppnade lite tidigare och inte höll på till morgonen. Ett ställe som stänger två skulle vara en dröm för mig. Inte nog med att man skulle kunna dansa livet ur sig. Man är uppe dagen efter i vettig tid och får ut något av den dagen också. BTW, jag är redo att prata pension... |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Aendy
BTW, jag är redo att prata pension... |
:haha: |
|
|
| SMC |
| quote: | Originally posted by Aendy
Jag hittar inte problemet men det kan ju vara bara jag... |
Problemet är att det finns fler människor än bara du. |
|
|
| Jeremy H |
Ett problem med att öppna tidigt är att folk kanske inte riktigt hinner ta sig dit.. Speciellt eftersom tanken är att mycket av folket ska komma utifrån.. De flesta har plugg/jobb på fredagar men lördagen kan man likaväl sova bort :)
edit: typo |
|
|
| Aendy |
Tack för upplysningen |
|
|
| Vizay |
Problemet i problemet är ju att det även finns fler människor än du...
gällande utskänkningstillstånd och do's and dont's så är det otroligt svårt att ta sig runt dom lagar och regler som gäller.
Det enda man kan göra för att komma runt det hela är att helt enkelt mygla och bryta mot vad ens eget tillstånd säger. Med tanke på hur svårt det är att få ett sådant är det knappast aktuellt för någon som redan har ett att riskera dess vara eller icke vara.
För övrigt (bara för rent informativt syfte) så måste man för att få ett så kallat utskänkningstillstånd kunna erbjuda 3 olika sorters varm mat _hela_ kvällen, man måste även uppfylla rigorösa krav ang. egenkontroll rörande i stort sett all hantering av livsmedel, man måste ha ett fullgott kök där det är tillåtet att tillaga varmrätter etc.
Det är sjukt mycket som skall uppfyllas helt enkelt...
gled lite OT nu men men, verkade vara flera som ville veta :p |
|
|
| SMC |
| quote: | Originally posted by Vizay
Problemet i problemet är ju att det även finns fler människor än du...
|
? |
|
|
|
|